سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: ۱۲۰ فقره رای در وسعت ۱۵۳ هکتار از اراضی ملی به نفع این اداره و تنها سه فقره رای علیه اداره منابع طبیعی این شهرستان صادر شده است.
کد خبر: ۵۷۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ 04 March 2018
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶.۵ هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی این شهرستان در قالب ۱۱ عملیات رفع تصرف شد

به گزارش ایرنا گودرز قیاسوند روز یکشنبه به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این راستا ۳۴ فقره پرونده تشکیل و ۳۱ تن دستگیر و بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال شاهد بروز ۹ فقره آتش سوزی در سطح ۳۱ هکتار از اراضی منابع طبیعی این شهرستان بودیم، گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قیاسوند وسعت کل اراضی منابع طبیعی این شهرستان را ۳۲۰ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان ۱۷۱ هزار هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۱۵۱ هزار هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی این شهرستان سند مالکیت صادر شده است.

وی اضافه کرد: افزون بر این امسال برای ۶ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان سند مالکیت صادر و اصلاح و بازنگری نقشه ۲۶ هزار و ۱۷۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی ملایر نیز انجام شد.

قیاسوند بیان کرد: ۱۳۸ هزار هکتار از اراضی ملی این شهرستان را مراتع تشکیل می‌دهد که از این میزان حدود ۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار مراتع درجه یک، ۵۱ هزار و ۴۵۵ هکتار مراتع درجه ۲ و ۷۵ هزار و ۸۷۴ هکتار مراتع درجه سه است.

وی با اشاره به انجام بیمه مراتع در سطح سه هزار و ۲۳۱ هکتار طی سال جاری یادآور شد: در حال حاضر چرای دام در سطح مراتع این شهرستان چهار برابر ظرفیت مجاز است، در حالیکه با ورود عشایر چرای تعداد زیادی دام نیز به مراتع ما تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه فقط سه نیرو وظیفه حفاظت از اراضی ملی منابع طبیعی شهرستان را انجام می‌دهند، افزود: ۷۹ فقره پرونده تخریب و تصرف به اراضی ملی به وسعت ۱۲۵ هکتار تشکیل و ۶۰ فقره اجرای احکام برای ۴۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی داشتیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: ۱۲۰ فقره رای در وسعت ۱۵۳ هکتار از اراضی ملی به نفع این اداره و تنها سه فقره رای علیه اداره منابع طبیعی این شهرستان صادر شده است.

قیاسوند مجموع خسارت دریافتی برای تخریب و تصرف اراضی ملی منابع طبیعی این شهرستان را ۶۰۰ میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷۷ فقره پرونده در حال رسیدگی است که از این تعداد ۱۶۰ فقره پرونده مختومه اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این شهرستان ۱۶۲ هکتار ذخیره گاه جنگلی و ۶۶۷ هکتار جنگل دست کاشت دارد که به خوبی از این عرصه‌ها حفاظت و نگهداری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اجرای سه طرح آبخیزداری طی سال جاری، آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیزداری روستای طجرعلوی، دایلر و خدری با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به وسعت ۶ هزار هکتار، احداث بند‌های ورودی حوزه آبریز عشاق با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و مدیریت مناطق بیابانی در منطقه دشت شوشاب، اوج تپه و اسلامشهر آق گل را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: مطالعات مدیریت مناطق بیابانی در منطقه دشت شوشاب، اوج تپه و اسلامشهر آق گل به وسعت پنج هزار هکتار انجام شده و این طرح با همکاری دانشگاه ملایر از سال آینده با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال آغاز می‌شود.

قیاسوند با بیان اینکه نهالستان قدس ملایر با وسعت ۲۰ هکتار تنها نهالستان استان همدان است، گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی یکصد هزار اصله نهال از نوع گونه‌های سرو، کاج، زبان گنجشک، توت سفید، اقاقیا و ارغوانی که در این نهالستان تولید شده، در سطح استان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۰ هزار اصله نهال در شهرستان ملایر توزیع می‌شود، ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی سال آینده یک میلیون اصله نهال صنوبر در این نهالستان تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر دارای پنج هزار و ۷۱۲ هکتار اراضی جنگلی، ۳۲۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی و ۱۳۸ هزار هکتار مراتع است که تاکنون یک سوم از اراضی ملی این شهرستان تبدیل و کاهش یافته است.

این شهرستان بیشترین وسعت اراضی منابع طبیعی را نسبت به سایر شهرستان‌های استان همدان دارد.
۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

ملایر در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار