مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر یادآور شد: هزینه این اقدام بالاست و هزینه هر واکسیناسیون حدود ۳۰ هزار تومان می‌شود که کاملا برعهده وزارت بهداشت و درمان بوده و در جریان طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی تحمیل شده به دولت صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۷۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 01 March 2018
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با بیان اینکه یکی از علل اصلی نارسایی کبد در ایران، ابتلا به بیماری هپاتیت B. و C. است، از انجام واکسیناسیون رایگان هپاتیت B. برای گروه‌های پرخطر در سطح شهرستان ملایر خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محسن ترکاشوند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ملایر، افزود: درصد بالایی از مبتلایان به بیماری هپاتیت دچار عوارض جبران‌ناپذیری، چون سرطان شده و حتی در مرحله آخر منجر به مرگ می‌شود و برای بیماری هپاتیت C. هنوز واکسنی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B. و ۳۰۰ هزار نفر نیز مبتلا به هپاتیت C. هستند، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۱ در اقدامی مهم و همه‌گیر تمامی نوزادان مورد واکسیناسیون هپاتیت قرار گرفتند و این روند ادامه دارد.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: در راستای ریشه‌کنی این بیماری خطرناک در سطح شهرستان مقرر شد گروه‌های در معرض خطر، چون کارگران شهرداری، کارکنان نیرو‌های نظامی و انتظامی، کارشناسان جنایی، امدادگران سوانح و حوادث و هلال‌احمر، افرادی که در آرایشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و کارکنان زندان‌ها را به صورت رایگان مورد انجام واکسیناسیون هپاتیت B. قرار دهیم.

وی با تأکید بر لزوم همکاری اصناف، شهرداری‌ها، ادارات و نهاد‌های دولتی در این راستا، ادامه داد: این واکسیناسیون شامل ۳ مرحله بوده و از زمان تزریق اول تا آخرین تزریق واکسن ۶ ماه زمان نیاز است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر یادآور شد: هزینه این اقدام بالاست و هزینه هر واکسیناسیون حدود ۳۰ هزار تومان می‌شود که کاملا برعهده وزارت بهداشت و درمان بوده و در جریان طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی تحمیل شده به دولت صورت می‌گیرد.

وی افزود: راه‌های انتقال این بیماری شبیه ایدز از طریق تماس‌های جنسی، مادر به فرزند، خون و فرآورده‌های خونی و از طریق سرنگ و یا هر جسم نوک تیز و برنده آغشته به ویروس منتقل می‌شود.

ترکاشوند با اشاره به اینکه ویروس هپاتیت برخلاف دیگر ویروس‌ها مدت زمیان زیادی خارج از بدن می‌تواند زنده بماند و منتقل شود، ادامه داد: ۹۵ درصد افراد مبتلا، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ملایر نسبت به لزوم آموزش در زمینه راه‌های کنترل و شناسایی و درمان هپاتیت B. هشدار داد و گفت: براساس برنامه کشوری، غربالگری گروه‌های پرخطر در ملایر زیر نظر مرکز بهداشت و درمان در حال انجام است.

ترکاشوند با بیان اینکه در همین رابطه از آغاز طرح تا کنون ۳۶ سفیر سلامت به ادارات مختلف برای آموزش کارکنان اعزام شده و جلسات متعددی برگزار شده است، یادآور شد: خستگی مفرط، درد‌های شکمی، تب، بی‌اشت‌هایی و یرقان از علائم این بیماری است.

مردان ۵ درصد بیشتر در معرض خطرات شغلی و محیطی هستند

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هفته اول اسفندماه تحت عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است، گفت: مردان ۵ درصد بیشتر در معرض خطرات شغلی و محیطی هستند.

ترکاشوند بیان کرد: با توجه به اینکه مردان عمدتاً سرپرست خانواده بوده و تکیه‌گاه و مسئول خانواده هستند بنابراین باید توجه ویژه‌ای به حفظ سلامت خود داشته باشند.

وی مصرف سیگار و الکل و موادمخدر، استرس‌های شغلی، سوانح و حوادث، نزاع‌ها و درگیری‌ها، انواع سرطان‌ها، فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی را در مردان بیشتر از زنان عنوان کرد و افزود: شعار هفته ملی سلامت "ورزش؛ کلید طلایی سلامت" است.

ترکاشوند بر لزوم ورزش در طول روز برای آقایان و توجه ویژه به مقوله پیاده‌روی، تحرک و چکاپ‌های سالیانه تأکید کرد و گفت: در این زمینه نیازمند همکاری اداره ورزش و حوانان برای ترغیب کردن آقایان به سمت ورزش‌های همگانی هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر در ادامه به اهمیت و لزوم انجام استعلامات بهداشتی از شبکه و مرکز بهداشت و درمان توسط اصناف قبل از صدور پروانه کسب برای افراد شاغل اشاره کرد و افزود: ما در تمامی طیف‌های صنفی خلأ‌هایی داریم که باید رفع شود.

ترکاشوند تصریح کرد: شاغلان اصناف در زمینه‌های مختلف باید در زمینه آموزش حرفه‌ای و فنی و رعایت موازین بهداشتی و قانونی با مرکز بهدشت همکاری داشته باشند تا از میزان بیماری‌ها و بروز حوادث کاهش یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار