یک فعال فرهنگی گفت: حضرت علی (ع) در خصوص عدالت اجتماعی نیز می‌فرماید «عدالت، تدبیر عمومى مردم است، در حالى که بخشش، گروه خاصى را شامل است»، با توجه به بیانات ارزشمند حضرت علی (ع)، عدالت اجتماعى از منظر ایشان عبارت است از «تدبیر جامعه و امور مردم، به گونه‌ای که هر چیزى در جاى خویش قرار گرفته و حق کسى ضایع نشود».
کد خبر: ۵۷۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 01 March 2018
یک فعال فرهنگی عنوان کرد: آنچه باعث ثبات یک حکومت می‌شود عدالت است به همین جهت اصول اولیه و برخی دیگر از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر مسئله عدالت که هدف انبیاء در راستای کرامت و ارزش‌های انسانی است، دارد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام علی مراد کیانی فعال فرهنگی اظهار کرد: مهم‌ترین و اساسى‌ترین خواسته همه انسان‌ها در طول تاریخ عدالت بوده است حتى کسانى که خود در عمل بدان پایبند نبوده‌اند، اما دوست داشته‌اند دیگران با او رفتار عادلانه داشته باشند.

وی افزود: واژه عدالت در لغت معانی مختلفی دارد که به معنی راستی، انصاف، دادگری، میانه روی، داوری و... بیان شده است، اما عدالت فقهی «انجام ندادن گناه کبیره است»، عدالت اجتماعی نیز به معنای «رعایت انصاف و قرار دادن هرچیزی در سر جای خود است» و در تعبیر عام به معنی «دادخواهی و حق را به حق دار دادن» است.

حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: عدالت به معنی مساوات نیست، بلکه به این معناست که هر ذی‌حقی به حق خود برسد در این باب امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «عدل همان انصاف است» و در تقسیم بندی عدل آن را بر چهار قسمت تقسیم می‌کند و مى‌فرماید «عدل بر فهمى ژرف نگرنده، دانشى پى به حقیقت برنده، نیکو داورى فرمودن و در بردبارى استوار بودن» است.

قسط در قرآن به معنای عدالت اجتماعی است

این فعال فرهنگی ادامه داد: حضرت علی (ع) در خصوص عدالت اجتماعی نیز می‌فرماید «عدالت، تدبیر عمومى مردم است، در حالى که بخشش، گروه خاصى را شامل است»، با توجه به بیانات ارزشمند حضرت علی (ع)، عدالت اجتماعى از منظر ایشان عبارت است از «تدبیر جامعه و امور مردم، به گونه‌ای که هر چیزى در جاى خویش قرار گرفته و حق کسى ضایع نشود».

وی عنوان کرد: عدالت در اسلام و دیگر ادیان الهی یک رکن و پایه است و خداوند آن را جز اهداف اصلی پیامبران و رسولان خود دانسته چنانچه در قرآن می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...؛ همانا ما پیامبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند...» (حدید/ آیه ۲۵).

حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: «عدالت» یک مقوله عام است و «قسط» در حوزه عدالت اجتماعی نمود پیدا می‌کند، آنچه در این بین مهم است پیامبران الهی و ائمه معصومین (ع) است که مظهر عدالت بوده و یکی از ماموریت‌های اصلی آن‌ها از سوی خداوند بسط و اجرای عدالت در سطح جامعه است به همین دلیل جورج جورداق نویسنده مسیحی شیعه شده، در کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» امام علی (ع) را الگوی ویژه در حوزه عدالت اجتماعی می‌داند.

این فعال سیاسی گفت: باید توجه داشت آنچه باعث ثبات یک حکومت می‌شود عدالت است به همین جهت اصول اولیه و برخی دیگر از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر مسئله عدالت که هدف انبیاء در راستای کرامت و ارزش‌های انسانی است دارد.

وی بیان کرد: تامین حقوق همه جانبه افراد یا تساوی همه در برابر قانون، توسعه و پایین بودن هزینه‌های حوزه سلامت، ارائه تسهیلات در حوزه مسکن، تحصیل رایگان در دانشگا‌های دولتی، توسعه آموزش و پرورش رایگان در سطح شهر و روستا‌ها و... از مولفه‌های عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

رشد علمی کشور پس از انقلاب نشان از توسعه عدالت اجتماعی

این فعال فرهنگی استان در ادامه اظهار کرد: هرچند تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها قبل از انقلاب نیز رایگان بود، اما عدم توسعه آموزش و پرورش در روستا‌ها که جمعیت غالبی در روستا بودند و محدودیت دانشگاه‌ها موجب محرومیت بخش عمده جامعه از رشد علمی بود که پس از انقلاب با توسعه آموزش و پرورش در سطح کشور و ۶۲ برابر شدن دانشجویان نشان از حرکتی وسیع به سمت توسعه عدالت اجتماعی است.

وی افزود: علیرغم تلاش‌های وافر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در توسعه کشور و ایجاد بستر عدالت اجتماعی، اما همچنان با شاخصه‌های مطلوب عدالت اجتماعی فاصله داریم همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «ما دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده و پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتّفاق افتاده است، عدالت را نمی‌گویم؛ درمورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست...»

حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود فرمود: «در دهه پیشرفت و عدالت بایستی هم در پیشرفت موفّق می‌شدیم و هم در عدالت، در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شده‌ایم، امّا در زمینه عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم. درمورد عدالت مشکل داریم».

وی گفت: مسئله‌ای که امروز در باب بی‌عدالتی در جامعه وجود دارد و موجب رنجش مردم به ویژه قشر محروم جامعه شده است حقوق‌های نجومی، رانت خواری‌هایی که بیشتر به واسطه استفاده از قدرت اعمال می‌شود، حاشیه نشینی در شهرها، بیکاری، پارتی بازی‌ها، دوری از ضابطه مندی و شایسته سالاری و اعمال رابطه و جناح بازی‌های سیاسی درانتصاب مدیران، عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی، عدم اجرای برخی قوانین و یا دورزدن آن، عدم رعایت حقوق شهروندی بر اساس مقررات اسلامی و... اشاره کرد.

ارتقاء سطح آگاهی مردم عامل نظارتی مناسب بر اجرای صحیح عدالت

این فعال فرهنگی عنوان کرد: در این زمینه برای رفع تمام بی عدالتی‌ها باید تلاش کرد و با صداقت تمام از مردم عذر خواهی کرد، البته اجرای کامل و صحیح قانون اساسی به تبع زمینه ایجاد عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد:، اما نباید فراموش کرد که حتی در حکومت امام علی (ع) که اسوه اجرای عدالت بود نیز به دلیل برخی تخلفات مجریان، عدالت بطور کامل اجرا نشد هر چند حضرت تمام تلاش خود را در راستای اجرای عدالت نمود.

این فعال سیاسی اظهار کرد: بخشنامه‌های امام علی (ع) در این زمینه و نامه‌های آن بزرگوار به کارگزاران متخلف همچون اشعث بن قَیس، زیاد بن أبیه، عبدالله بن عباس، قُدامة بن عَجلان، مَصقَلة بن هُبَیرة، یزید بن حَجیة، عُمَر بن مُسلمة و مُنذِر بن جارود، بیانگر همین مطلب است که متخلفانی در حکومت آن حضرت بودند که اعمال و رفتار آن‌ها مانع ازاجرای کامل عدالت می‌شد.

وی افزود: لذا آن حضرت در مقابل رفتار‌های ناشایست کارگزاران، به تناسب شرایط و عمل آنها، شخص را مورد تنبیه و باز خواست و توبیخ قرار می‌داده‌اند، برخی را عزل، برخی را تازیانه و زندان و برخی را بدون بر کناری از کارش صرفاً توبیخ کتبی می‌نموده است.

حجت‌الاسلام کیانی ادامه داد: با این حال ارتقاء سطح آگاهی عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌ها، حمایت از مجریان عدالت و پرهیز از فضا سازی‌های دشمنان داخلی و خارجی علیه مجریان عدالت راهکار‌های مناسبی برای ایجاد عدالت و امر به معروف و نهی از منکر عامل نظارتی مناسبی بر اجرای صحیح عدالت است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار