همدان درمقایسه با استان‌های مطرح در حوزه گردشگری چیزی کم ندارد، ولی هنوز نتوانسته فرصت‌های گردشگری خود را معرفی کند و «همدان ۲۰۱۸» فرصتی برای شناساندن این منطقه است.
کد خبر: ۵۷۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 27 February 2018
همدان درمقایسه با استان‌های مطرح در حوزه گردشگری چیزی کم ندارد، ولی هنوز نتوانسته فرصت‌های گردشگری خود را معرفی کند و «همدان ۲۰۱۸» فرصتی برای شناساندن این منطقه است.

به گزارش مهر؛ تشکیل انجمن‌های قومیتی در مرکز کشور به معنی تشکیل یک محیط سالم و شکل‌گیری افراد کار بلد و ذی‌نفوذ در امر سیاست‌های کلان کشور است که هدف از شکل‌گیری چنین مکانی تلاش برای پیشرفت قومیت بوده که در برخی اوقات نیز نگرشی به امور مختلف دارند.

انجمن همدانی‌های ساکن تهران که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری برای رونق، آبادانی و پیشرفت شهر همدان تلاش می‌کند سعی کرده در راستای اهداف تعیین‌شده به نحو احسن موجبات پیشرفت بیش‌ازپیش استان و نیز همدلی همدانی‌های ساکن تهران در حوزه‌های مختلف را فراهم سازد.

کمک به جوامع محلی و سنتی در حفاظت و نشر میراث فرهنگی

طبق اساس‌نامه؛ مواردی از قبیل: شناساندن، حفظ، صیانت و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با همدان شناسی، کمک به جوامع محلی و سنتی در حفاظت و نشر میراث فرهنگی، معرفی چهره‌های شاخص فرهنگی و اجتماعی، برگزاری همایش‌ها و سمینار‌های تخصصی در حوزه همدان شناسی، معرفی فرهنگ فولکوریک همدان به ایرانیان و جهانیان و نیز استفاده از مطالعات و پژوهش‌های افراد صاحب‌نام درزمینهٔ میراث فرهنگی استان همدان جزو اهداف و اختیارات این انجمن به شمار می‌رود.

همچنین این انجمن باهدف ایجاد همدلی و وفاق، فارغ از هر نوع تمایلات شخصی، سیاسی و گروهی بین همدانی‌های ساکن مرکز و همه همدانی‌هایی که هنوز احساس تعلق‌خاطر به زادگاهشان همدان دارند ایجادشده تا در یک فضای بسیار خوب، بخشی از گمشده‌های عاطفی و تعلقات خاطر را که به خاطر دغدغه‌های روزمره زندگی به دست فراموشی رفته بازیابی کرده و از بار روانی غربت نشینی بکاهد.

در همین راستا پنجمین نشست ماهیانه انجمن همدانی‌های ساکن تهران با محوریت میزبانی همدان از دو رویداد بین‌المللی در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۸ شامگاه دوشنبه برگزار شد.

این نشست با حضور چهره‌های مطرح همدانی، همدانی‌های ساکن تهران، هنرمندان و مسئولان همدانی ساکن تهران، علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و اعضای سایر انجمن‌های فعال کشور تشکیل و به بررسی مسائلی پرداخته شد.

دو رویداد مهم بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در همدان برگزار می‌شود

رئیس انجمن همدانی‌های ساکن تهران در این نشست با اشاره اینکه دو رویداد مهم بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در همدان برگزار می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه میزبانی اجلاس وزرای گردشگری کشور‌های آسیایی و نیز میزبانی از اجلاس جهانی جهانگردی در همدان دو رویداد بزرگ تأثیرگذار در آینده اقتصادی استان همدان خواهد بود به دنبال آنیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

محمدرضا پارسیان عنوان کرد: باید از ظرفیت ایجادشده در راستای معرفی بهتر همدان استفاده مطلوب داشت.

عضو وابسته جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی گردشگری نیز در نشست همدانی‌های مقیم تهران با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان همدان درزمینهٔ میزبانی همدان ۲۰۱۸ گفت: همدان میزبان اجلاس جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ است.

حمیدرضا یاری بابیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شرکت سیاحتی علیصدر میزبانی همدان برای اجلاس جهانی گردشگری سال ۲۰۱۸ نهایی شد، گفت: باید از فرصت برگزاری این برنامه استفاده و جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشور و استان همدان را به دنیا معرفی کرد.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) زیرمجموعه سازمان ملل با ۵۰۰ عضو است که همگی اعضا از مقاصد گردشگری دنیا هستند 
وی بابیان اینکه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) زیرمجموعه سازمان ملل با ۵۰۰ عضو است که همگی اعضا از مقاصد گردشگری دنیا هستند که باید استاندارد‌هایی را نیز داشته باشند، گفت: ۱۴ شرکت از ایران جزئی از ۵۰۰ عضو سازمان توریسم جهانی هستند.

یاری با اشاره به اینکه شرکت علیصدر در سال ۹۳ درخواست خود مبنی بر میزبانی اجلاس جهانی گردشگری را به سازمان توریسم جهانی ارائه کرد که این پیشنهاد در سال ۹۴ پذیرفته شد، گفت: سال گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان گردشگری جهانی جلسه‌ای با دبیر کل سازمان برگزار و کلیپ ۱۰ دقیقه‌ای از همدان و امکانات شرکت علیصدر همدان پخش شد.

یاری با تأکید بر اینکه از سال گذشته مجموعه علیصدر مکاتباتی برای برگزاری اجلاس در همدان داشت، افزود: بر همین اساس در نخستین اقدام درخواست میزبانی همدان با امضای استاندار به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد تا آن‌ها نیز ضمن صحبت با سازمان جهانی توریسم وعده میزبانی ایران و به‌طور خاص همدان را محقق سازند.

وی بابیان اینکه شرکت علیصدر عضو هیئت‌رئیسه بخش خصوصی سازمان جهانی است و میزبانی همدان از ۱۷۶ کشور جهان به‌صورت ویژه به همدان واگذارشده است، گفت: این اجلاس برای نخستین بار در همدان برگزار خواهد شد.

تمام دستگاه‌ها و به‌طورکلی استان همدان از این برنامه منتفع خواهد شد

یاری با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌ها و به‌طورکلی استان همدان از این برنامه منتفع خواهد شد، گفت: اجلاس جهانی گردشگری یک رویداد بزرگ بین‌المللی است و حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در ایران و به‌خصوص همدان را رقم خواهد زد.

یاری با اشاره به اینکه در حال حاضر آبان ماه سال آینده زمان پیشنهادشده برای برگزاری این اجلاس است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها ۴۰۰ شرکت عضو سازمان جهانی گردشگری در این اجلاس در همدان حضور می‌یابند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری جلسات تخصصی اجلاس طبق برنامه‌ریزی سازمان جهانی گردشگری خواهد بود، اضافه کرد: برای این اجلاس دو دبیرخانه استانی و ملی ایجاد و بنابه پیشنهاد شرکت علیصدر دفتری در تهران برای مکاتبات ملی و بین‌المللی ایجاد خواهد شد.

احیای نام همدان در صنعت گردشگری

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر هدف از میزبانی اجلاس جهانی گردشگری را احیای نام همدان سال ۲۰۱۸ در صنعت گردشگری عنوان کرد

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان همدان نیز درزمینهٔ تأثیر رویداد جهانی همدان ۲۰۱۸ در عرصه رسانه‌های ملی و بین‌المللی عنوان کرد: همدان در سال ۲۰۱۸ ویترینی از داشته‌های گردشگری را با توانمندی رسانه‌ها به نمایش خواهد گذاشت.

مریم مقدم عنوان کرد: آمار گردآوری‌شده از تلاش رسانه‌های استان در ماه‌های اخیر بیانگر آن است که تاکنون ۱۶۸ گزارش، ۲۴۰ خبر، ۹۶ مصاحبه، ۱۶ گزارش تصویری و ۶ نشست با محوریت همدان ۲۰۱۸ در رسانه‌های مکتوب، سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی و فضای مجازی استان همدان انعکاس یافته است.

وی همچنین عنوان کرد: در این زمینه، پس از طراحی و رونمایی از لوگوی همدان ۲۰۱۸ و تشکیل دبیرخانه و تعیین کمیته‌های اطلاع‌رسانی؛ این رویداد در آغاز یک مسیر فعال قرار گرفت و به‌این‌ترتیب از آغاز راه رسانه‌ها همراه رویداد همدان ۲۰۱۸ حرکت خود را رقم زدند.

مدیرعامل مجتمع گنج‌نامه نیز بابیان اینکه آن روز که دهکده ورزشی توریستی گنج‌نامه همدان در سال ۱۳۷۹ اقدام به ایجاد منطقه نمونه گردشگری در دامنه شمالی کوه‌های الوند کرد شاید کمتر کسی باور می‌کرد روزی در آینده نزدیک این مجموعه به‌عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان جهانی جهانگردی حرف‌های بسیار برای گفتن داشته باشد، افزود: این مجموعه به‌عنوان یکی از قوی‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه مطرح‌شده و به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درآمد.

سعید ترابیان گفت: این مجموعه با ظرفیت روزانه ۵ هزار نفر، قابلیت ارائه انواع خدمات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و اقامتی را به گردشگران داخلی و خارجی دارا است.

ترابیان افزود: با مجتمع توریستی گنج‌نامه توانسته‌ایم درصدی از جاذبه‌های انسان‌ساخت را در حوزه گردشگری به تصویر بکشیم.

همدان در مقایسه با استان‌های مطرح در حوزه گردشگری چیزی کم ندارد، اما شاید هنوز نتوانسته فرصت‌های گردشگری خود را معرفی کند
وی بابیان اینکه همدان در مقایسه با استان‌های مطرح در حوزه گردشگری چیزی کم ندارد، اما شاید هنوز نتوانسته فرصت‌های گردشگری خود را معرفی کند، گفت: باید برای شناساندن همدان به دیگران به بهانه رویداد جهانی همدان ۲۰۱۸ بیش‌ازپیش تلاش کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه نیازمند همراهی همدانی‌های مقیم تهران هستیم، گفت: جوانان نباید از این فضای فرهنگی و هنری به دور باشند و باید از این جمع‌ها حمایت کنیم.

امیر خجسته با تأکید بر اینکه استفاده از لهجه همدانی در جمع‌های مختلف عشق ورزیدن به پاسداشت فرهنگ محلی است و در چنین جمع‌هایی این مهم محقق می‌شود، گفت: همدان مظلوم و محروم مانده است.

وی بابیان اینکه همدان میزبانی دو رویداد مهم بین‌المللی را پیش رو دارد، گفت: این اجلاس جهانی همدان را در سکوی بین‌المللی قرار داده است.

خجسته از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری رویداد بین‌المللی گردشگری در همدان خبر داد و گفت: جایگاه گردشگری همدان باید در ردیف‌های نخست باشد.

انحصار در همدان شکسته شود

وی در ادامه بابیان اینکه باید انحصار در همدان شکسته شود و به اشتغال پایدار در همدان امید داشته باشیم، گفت: مدیران باید به آینده و اشتغال و گردشگری همدان عشق بورزند.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری؛ نفت نیست که تمام شود، ادامه داد: ۱۵ هتل در استان همدان در حال ساخت بوده و بستر‌های گردشگری در همدان درحال‌توسعه است.

خجسته بابیان اینکه در راستای میزبانی بهتر از میهمانان ورودی‌های همدان در حال بازسازی است و زیرساخت‌های گردشگری درحال‌توسعه است، گفت: فرودگاه همدان با صرف ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بین‌المللی شده است.

نماینده مردم هدمان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه امروز و فردا کردن وعده مدیران باعث می‌شود با جدیت به دنبال بدرقه مدیران کارشکن باشیم، گفت: میزبانی همدان از دو رویداد بین‌المللی نیازمند فرودگاه پویا است.

به دنبال برقراری پرواز‌های داخلی و خارجی هستیم

خجسته با تأکید بر اینکه به دنبال برقراری پرواز‌های داخلی و خارجی هستیم و مقدمات ایجادشده است، گفت: در رابطه با سرمایه‌گذاری در همدان رقابت ایجادشده است.
 
وی مسیر گنج‌نامه، حیدره، جاده سد اکباتان، امامزاده محسن و ۱۸۰۰ جاذبه توریستی در استان همدان را محور‌های درآمدزای این منطقه برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز با تأکید بر اینکه توجه به حوزه اشتغال در رأس برنامه‌های دولت است، گفت: بهترین حوزه برای ایجاد فرصت شغلی حوزه گردشگری است.

علی مالمیر بابیان اینکه در همدان نیز سهم بیشتر بار اشتغال بر حوزه گردشگری است، گفت: امروز از هر ۱۱ شغل یک شغل آن در حوزه گردشگری است.

وی بابیان اینکه در تمام نقاط استان همدان آثار تاریخی و دیدنی وجود دارد، گفت: غنی‌ترین آثار دوره‌های مختلف تاریخی در همدان جای خوش کرده است.

مالمیر با تأکید بر اینکه موقعیت جغرافیای استان همدان بافاصله کمی از تهران قرارگرفته و همین امر تحولی درراه دسترسی به استان همدان ایجاد کرده است، گفت: لالجین در استان همدان با ظرفیت‌های بالا جهانی شد

وی صنایع‌دستی را قدمی در صادرات فرهنگ دانست و بابیان اینکه همدان در این زمینه زیرساخت‌های غنی دارد، گفت: اگر هتل‌های همدان به بهره‌برداری برسد ظرفیت مطلوبی در حوزه زیرساخت ایجاد خواهد شد.

همدان نیازمند معرفی و تبلیغات است و باید خدمات آن برای میزبانی تأمین باشد
مالمیر بابیان اینکه همدان نیازمند معرفی و تبلیغات است و باید خدمات آن برای میزبانی تأمین باشد، گفت: مشارکت همگانی حلقه مفقوده‌ای است که باید برای معرفی همدان مهم تلقی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان یکی از راهکار‌ها برای معرفی همدان را میزبانی از رویداد‌های بین‌المللی دانست و گفت: کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری در سال گذشته و پایتخت گردشگری شدن همدان در امسال و میزبانی از اجلاس جهانی جهانگردی از مهم‌ترین برنامه‌های همدان باهدف معرفی ظرفیت‌های این استان است.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند حساس سازی هستیم و باید نسبت به ایجاد کمپین‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری همدان اقدام کنیم، گفت: باید از فرصت همدان ۲۰۱۸ برای جهانی‌شدن همدان بهره برد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه همدان در سال ۲۰۱۸ از امتیازی برخوردار شده که کمتر استانی به آن دست می‌یابد و باید با بهره‌مندی از این امتیاز تا حد ممکن خود را در جهان بشناساند چراکه شاید دیگر چنین فرصتی به همدان روی نشان ندهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار