مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر در استان همدان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت هستند، گفت: بیش از ۹۵ درصد مطب‌ها و درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌های خصوصی طرف قرارداد این بیمه هستند.
کد خبر: ۵۶۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 14 February 2018
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر در استان همدان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت هستند، گفت: بیش از ۹۵ درصد مطب‌ها و درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌های خصوصی طرف قرارداد این بیمه هستند.

به گزارش ایسنا؛ سعید فرجی با اشاره به حذف دفترچه‌های بیمه سلامت و با بیان اینکه امروزه بحث دولت الکترونیک و سازمان الکترونیک مورد توجه سیاست‌گذاران کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر قرار باشد دفترچه‌های بیمه حذف شود باید کارکرد آن را به صورت الکترونیک تعریف کنیم که به علت اینکه این سامانه الکترونیک حجم گسترده‌ای از اطلاعات را داراست، هنوز به طور کامل اجرایی نشده و فقط در برخی داروخانه‌ها به سمت الکترونیکی کردن پیش رفته‌اند.

وی با تأکید براینکه تمامی مراحل از جمله ویزیت بیماران، خرید دارو، آزمایشگاه‌ها و پرداخت حق بیمه باید به صورت شبکه‌ای گسترده اتفاق بیفتد، افزود: در ۳ مقطع در تأیید دارو بحث الکترونیکی شدن اتفاق افتاده است و درمراکز طرف قرارداد آزمایشگاهی و داروخانه‌ها در سامانه شرکای کاری تعریف شده تا به صورت الکترونیکی خدمات ارائه دهند.

فرجی با اشاره به اینکه گستردگی اطلاعات باعث شده کار پیچیده‌تر شود، خاطرنشان کرد: امسال قرار بود بیمارستان‌ها و سایر مراکز مهم نیز تحت این شبکه قرار بگیرند، اما به علت اینکه بحث یکپارچه‌سازی رخ نداده این موضوع فعلاً اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه ۷ کلینیک تخصصی در استان همدان وجود دارد که در این مراکز ۲۰۰ متخصص و فوق‌تخصص خدمات پزشکی ارائه می‌دهند، تأکید کرد: بحث الکترونیکی شدن مراحل ویزیت، درمان و دارو به صورت قوی و منسجم‌تر از ابتدای سال ۹۷ آغاز و پیگیری خواهد شد و امیدواریم یکی از اهداف راهبردی سازمان که استقرار سامانه الکترونیک است، اجرایی شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به جمعیت تحت پوشش ۵ صندوق بیمه سلامت، یادآور شد: از ابتدای امسال در استان همدان بیش از ۷۰۰ هزار نفر از روستائیان، ۱۳۰ هزار نفر از کارکنان دولت و ۵۴ هزار نفر در صندوق سایر اقشار تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

فرجی با بیان اینکه صندوق بیمه ایرانیان به تازگی شکل گرفته است، افزود: از ابتدای آبان امسال به علت محدودیتی که در بیمه سلامت همگانی به وجود آمد، صندوق بیمه ایرانیان شکل گرفت که هم‌اکنون ۲۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داده است.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه سلامت همگانی در دولت تدبیر و امید و از اردیبهشت ۹۳ با هدف پوشش اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر شکل گرفت که در سال اول ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته و در سال ۹۴ و ۹۵ جمعیت این صندوق افزایش یافت به‌طوریکه جمعیت این صندوق در سال ۹۵ به ۲۸۰ هزار نفر رسید.

فرجی خاطرنشان کرد: در استان همدان بیش از ۲۵۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند که منجر به عدم تراز منابع و مصارف سازمان شد و از طرفی چالشی در حوزه سلامت و به ویژه در مطالبات مراکز بهداشتی درمانی از شرکت‌های بیمه گر به وجود آمد.

وی جمعیت فعلی تحت پوشش بیمه سلامت همگانی در استان همدان را ۲۳۱ هزار نفر دانست و گفت: مقرر شده از ابتدای امسال دفترچه بیمه سلامت همگانی براساس آزمون وسع داده شود چرا که بیمه سلامت یارانه سلامتی است که به افراد جامعه تعلق گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه سلامت همگانی برای افرادی است که توان مالی ندارد، بیان کرد: توصیه می‌کنیم کسانی‌که توان مالی دارند، در این زمینه مشارکت داشته باشند تا بیمه سلامت همگانی برای افراد نیازمند استفاده شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تأکید براینکه بیمه سلامت همگانی باعث شده مراجعات غیرضروری در مراکز درمانی بالا برود، گفت: طرح تحول نظام سلامت و بیمه سلامت همگانی شرایطی را فراهم کرده تا نیاز‌های درمانی افراد جامعه برطرف شود، اما از طرفی مراجعات غیرضروری بیشتر شده و مطالبات بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.

فرجی ادامه داد: بابت بیمه‌شدگان ماهانه ۳۴ میلیارد تومان تعهد برای سازمان بیمه سلامت ایجاد می‎شود که در سال ۹۵، ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه دراختیار سازمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش شده تا مطالبات را پرداخت کنیم، اضافه کرد: توانستیم بخش قابل‌توجهی از مطالبات مراکز تشخیصی درمانی را پرداخت کنیم به‌طوریکه ۳۹۵ میلیارد تومان هزینه‌های سال ۹۵ تا پایان دی‌ماه امسال تسویه شده است.

فرجی با تأکید براینکه تلاش شده امسال مطالبات افزایش نیابد، اظهار کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات مراکز تشخیصی درمانی برای امسال پیش‌بینی شده و تا کنون ۱۶۲ میلیارد تومان از مطالبات سالجاری نیز پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از مردم خواست تقاضا‌های غیرضروری از پزشکان نداشته باشند و یادآور شد: همچنین پزشکان در صورت ضرورت اقدامات تشخیصی از قبیل: سونوگرافی، آزمایش و ام. آر. آی و ... را انجام دهند چرا که با انجام تقاضا‌های غیرضروری در تأمین تجهیزات ضروری دچار مشکل می‌شویم.

فرجی بیان کرد: در سالجاری بخش عمده‌ای از مطالبات بیمارستان‌های دولتی، مطالبات داروخانه‌ها و داروخانه‌های دانشگاه‌های دولتی تا پایان شهریور، مطالبات پاراکلینیک و آزمایشگاه‌ها تا اردیبهشت پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات سطح یک خوب بوده و مطالبات ۷ ماه خدمات سطح یک پرداخت شده است، نسبت به سوءاستفاده برخی افراد و شرکت‌ها در کشور از نام و عنوان سازمان بیمه سلامت ایران به مردم هشدار داد و گفت: سازمان بیمه سلامت از طریق تماس تلفنی کسی را بیمه نمی‌کند.

وی افزود: افرادی سودجو از طریق تلفن یا مراجعه به درب منازل با دادن وعده‌های غیرواقعی به مردم و بعضا در قبال اخذ مبالغی تحت عنوان صدور کارت بیمه سلامت اقدام به سودجویی می‌کنند.

فرجی تأکید کرد: سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر درمان پایه کشور، هرگز برای بیمه کردن افراد، از تماس تلفنی و با مراجعه حضوری استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه تا کنون یک یا دومورد سودجویی در استان همدان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: شهروندان در صورت مراجعه و یا تماس تلفنی این افراد، بلافاصله موضوع را شماره تلفن‌های ۳۸۳۲۳۰۲۶-۹ و ۳۸۳۲۴۲۸۹ درمیان بگذارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه در ۹۶ درصد مراکز تشخصی و درمانی دفترچه بیمه سلامت قابل قبول است، اظهار کرد: ۷۸۴ مرکز از بیمارستان‌ها تا مطب‌های خصوصی شامل ۲ بیمارستان، ۱۷۲ داروخانه، ۱۴۵ کلینیک و پاراکلینیک، ۱۷۱ پزشک خصوصی، ۱۹۱ پزشک متخصص، ۱۵ پزشک فوق تخصص و ۳۸ دندانپزشک طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

فرجی خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی فقط می‌توانند به مراکز دولتی مراجعه کنند و البته برخی داروخانه‌های خصوصی نیز با بیمه سلامت قرارداد دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار