اکبریان با انتقاد از تصمیم‌های اجرایی چند دهه اخیر نسبت به ایجاد کارخانه‌های صنعتی در کشور گفت: اغلب این کارخانه‌ها که نیاز مبرم به مواد معدنی دارند، در مناطقی ایجاد شده اند که ماده معدنی مورد نیاز شناسایی نشده و اکنون با مشکل مواجه هستند.
کد خبر: ۵۶۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶ 13 February 2018
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان اینکه نبود رشته کارآفرینی معدن خلاء موجود دانشگاه‌ها است خواستار ایجاد این رشته در سطح دانشگاه‌های کشور شد.

به گزارش ایرنا، مهرداد اکبریان روز در کنگره ملی مهندسی معدن در دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: دانشگاه‌ها با وجود جایگاه علمی مناسب، نسبت به بازار کار به ویژه در بخش صنعت و معدن کم توجه هستند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان بزرگ در اغلب کشور‌هایی که در حوزه صنعت و معدن جایگاه ویژه‌ای دارند، حامی دانشگاه‌ها می‌شوند و حتی با هزینه خود دانشگاه احداث کرده و دانشجویانی تربیت می‌کنند که تاثیر بسزایی در این بخش داشته باشند.

اکبریان بیان کرد: امروزه اگرچه نظام آموزشی دانشگاه‌ها نسبت به تعلیم و آموزش‌های علمی زمین شناسی، اکتشاف، استخراج، فناوری و پرورش نیرو‌های متخصص اقدام می‌کنند، اما در حوزه کارآفرینی و کارفرمایی معدن فعالیتی نمی‌شود.

وی افزود: در واقع به موضوع معدن داری توجهی نمی‌شود و دانش آموختگان در راس کار برای معدن داری مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه ادامه این رویه در دانشگاه‌ها اشتباه است، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید با ایجاد این رشته، هنر کارآفرینی بخش معدن را تقویت کنند.

اکبریان با تاکید بر اینکه رشته‌های صنعت و معدن در دانشگاه‌ها باید مطابق با بازار کار ایجاد شود، گفت: نیازسنجی بازار کار باید محور اصلی آموزش قرار گیرد.

وی با تمجید از دانشگاه صنعتی همدان در برگزاری این کنگره ملی افزود: در ارتباط بین صنعت و دانشگاه، جای برگزاری چنین کنگره‌هایی در کشور خالی است.

اکبریان با انتقاد از تصمیم‌های اجرایی چند دهه اخیر نسبت به ایجاد کارخانه‌های صنعتی در کشور گفت: اغلب این کارخانه‌ها که نیاز مبرم به مواد معدنی دارند، در مناطقی ایجاد شده اند که ماده معدنی مورد نیاز شناسایی نشده و اکنون با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: قبل از احداث اینگونه کارخانه‌ها ابتدا باید نسبت به شناسایی معادن غنی اقدام شود تا این کارخانه‌ها در مناطقی ایجاد شوند که معدن غنی و مطابق با نوع محصول تولیدی کارخانه‌ها وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: در احداث کارخانه‌ها باید ذخایر معدنی کشور را ظرفیت سنجی کنیم و نسبت به معدنی که وجود دارد، کارخانه‌ای که مورد نیاز معادن است، احداث شود.

کنگره ملی مهندسی معدن امروز با حضور کارشناسان خبره و دانشجویان این رشته در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

این کنگره به مدت ۲ روز و با برگزاری نشست‌های تخصصی ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار