مؤمن به تبعید آیت‌الله جنتی به اسدآباد همدان از سال ۵۲ تا ۵۵ و سفر مخفیانه ایشان به برخی روستا‌های اسدآباد و سخنرانی برای مردم و نیز سفر آیت‌الله مدنی به دره مرادبیگ همدان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این روحانیون باعث ایجاد تحولات زیاد در میان مردم روستا‌ها می‌شدند.
کد خبر: ۵۶۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸ 11 February 2018
روستاییان همدان مانند دیگر نقاط کشور در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران، چون مردم شهر‌های مختلف نقش بسیار مهم و اثرگذاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری، روستاییان همدان مانند دیگر روستا‌های اقصی نقاط کشور در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران، چون مردم شهر‌های مختلف نقش بسیار مهم و زیادی داشتند؛ خصوصاً روستا‌هایی که با شهر فاصله چندانی نداشتند و از ارتباط مستمری با شهر برخوردار بودند و با انقلابیون همدان مراوده و تماس داشتند.

ابوالفتح مؤمن، دکترای تاریخ و مدرس تاریخ دانشگاه‏، پژوهشگر و نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص حضور گسترده روستاییان در تظاهرات و همراهی با مردم شهر همدان اظهار کرد: رژیم شاهنشاهی پی به ارتباط روستاییان با انقلابیون شهر‌ها برده بود و از این رو در مقابل فعالیت انقلابیون، رژیم پهلوی از پایگاه‌ها و حمایت افرادی که به نوعی منصوب به خود دولت بودند، برخوردار و در واقع آنان مأمور کنترل اوضاع و احوال روستا‌ها بودند.

وی افزود: از جمله این افراد مالکین بزرگ در روستا‌ها بودند که حفظ منافع آنان با موجودیت رژیم گره خورده بود؛ همچنین بعضی از کدخدایان و نیز سپاه‌دانشی‌هایی که مأمور مستقیم دولت و ملزم به ارائه گزارش به مقامات امنیتی مربوطه بودند، با رژیم شاه همکاری می‌کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر روز با آشکارتر شدن ظلم و ستم رژیم پهلوی، سطح آگاهی مردم در شهر و روستا‌ها بالاتر می‌رفت، گفت: روستاییان به واسطه فرزندان و آشنایان خود که در شهر مشغول تحصیل و کار بودند از اخبار شهر و کشور مطلع می‌شدند.

وی ادامه داد: مسافرت روحانیون و وعاظ در ماه‌های محرم، صفر و ماه رمضان و برپایی مراسم عزاداری و سخنرانی برای روستاییان و تشریح مسائل سیاسی کشور و نیز تبعید روحانیون انقلابی و مبارز به روستا‌های دورافتاده همگی خود از کانال‌های اطلاع‌رسانی و آگاه سازی روستاییان بود.

مؤمن به تبعید آیت‌الله جنتی به اسدآباد همدان از سال ۵۲ تا ۵۵ و سفر مخفیانه ایشان به برخی روستا‌های اسدآباد و سخنرانی برای مردم و نیز سفر آیت‌الله مدنی به دره مرادبیگ همدان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این روحانیون باعث ایجاد تحولات زیاد در میان مردم روستا‌ها می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با اوج‌گیری انقلاب در سال ۱۳۵۷ سیر شرکت و حضور روستاییان در انقلاب نیز شکل تازه‌ای گرفت و عده‌ای در روستا‌های همدان اعلامیه توزیع می‌کردند، گفت: از جمله حضور گسترده روستاییان همدان می‌توان به تاریخ ۳۰ دی ماه ۵۷ اشاره کرد که با دعوت جامعه روحانیون همدان، روستاییان همدان به شهر آمده و از ساعت هشت تا ۱۴ در خیابان‌های همدان با رهبری روحانیون تظاهرات کردند.

این پژوهشگر و محقق تاریخ معاصر اضافه کرد: همچنین در تاریخ ۱۰ بهمن روستا‌های سردرود و روستای دمق اجتماع کرده و روز بعد نیز روستا‌های بلوک، حاجیلو، درجزین و... به منظور پشتیبانی از پرسنل نیروی هوایی پایگاه شاهرخی (نوژه) در کبوردآهنگ گرد آمدند و راهپیمایی کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت روستاییان همدان به تظاهرات خاتمه پیدا نمی‌کرد، یادآور شد: آنان سعی می‌کردند منافع مردم و حقوق حقه اهالی که به طریقی در اختیار رژیم یا شرکت‌های وابسته به دستگاه بود و آنان نیز هدفی جز سرکوبی مردم نداشتند، پس بگیرند؛ به عنوان مثال می‌توان به غار سیاحتی علیصدر اشاره کرد که هر ساله توجه توریست‌های زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کرد و از درآمد خوبی برخوردار بود.

مؤمن افزود: اهالی روستای علیصدر با یک حمله و یورش غار مذکور را متصرف و اداره آن را خود برعهده گرفتند که روزنامه کیهان در روز ۲۳ بهمن نوشت: «روستاییان علیصدر همدان که ۶۰۰ نفر بودند در یک حمله ۳۰ نفر از کارکنان غار را بیرون کردند و این محل را به تصرف خود درآوردند. روستاییان غار علیصدرمدعی هستند که در مدت پنج سال بهره‌برداری از این غار میلیون‌ها تومان به وسیله استاندار و رئیس انجمن شهرستان همدان سوء استفاده شده است...»

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب روستاییان از آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال‌های ۵۷-۵۶ سهم بزرگی در پیروزی انقلاب ایفا کردند و بعد از پیروزی انقلاب در شکل‌گیری نهاد‌ها موثر بوده و در آن‌ها عضویت پیدا کردند به ویژه کمیته‌ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار