ازدواج پلی برای رسیدن به آرامش و آرزو‌هایی است که زیر یک سقف تحقق می‌یابد، اما جدایی زهری است که معمولاً زوج‌هایی که مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند محکوم به چشیدن آن می‌شوند.
کد خبر: ۵۶۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 06 February 2018
ازدواج پلی برای رسیدن به آرامش و آرزو‌هایی است که زیر یک سقف تحقق می‌یابد، اما جدایی زهری است که معمولاً زوج‌هایی که مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند محکوم به چشیدن آن می‌شوند.

به گزارش تسنیم، طلاق منفورترین حلال الهی است و همواره در تمامی ادوار و کشور‌ها برای پیشگیری از آن تلاش شده است. در سالیان گذشته، زمانی که زندگی سنتی رونق داشت و هنوز زندگی ماشینی و مدرنیزه زوج‌های جوان را درگیر خود نکرده بود، طلاق امری بسیار مذموم و ناپسند به شمار می‌آمد و اگر مشکلی هم بین زوجین رخ می‌داد با میانجی‌گری و کمک بزرگان باتجربه قوم به صلح و سازش تبدیل می‌شد.

اما متأسفانه این روز‌ها شاهد کم‌تحملی و عدم مهارت‌های زندگی زوج‌های جوان هستیم که راه را برای افزایش آمار طلاق هموار می‌کنیم. این روز‌ها دیگر زوج‌ها با میانجی‌گری افراد باتجربه و بزرگان فامیل با یکدیگر صلح نمی‌کنند و جدایی را تنها راه نجات خود می‌دانند.

برای ریشه‌یابی و آگاهی از آسیب‌هایی که زوج‌های جوان را با مشکل مواجه می‌کند و آنان را در مسیر طلاق قرار می‌دهد، با مدیر گروه روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علم پزشکی استان همدان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که به شرح زیر است.

بیشترین آمار طلاق مربوط به چه مرحله‌ای از زندگی زوجین است؟

رنجبران: بر اساس تحقیقات و داده‌های آماری، متأسفانه بیشترین آمار طلاق و جدایی مربوط به پنج سال نخست زندگی زوجین است درحالی‌که می‌توانند در این سال‌ها بهترین روز‌ها و لحظه‌ها را برای خود بسازند. اما متأسفانه در بین دختر و پسر در این سال‌های ابتدایی، زندگی را به کام یکدیگر تلخ کرده و با سرعت به سمت جدایی پیش می‌روند.

چرا این روز‌ها آمار طلاق نسبت به گذشته بیشتر شده و زوج‌ها در امر طلاق شدت گرفته‌اند؟

رنجبران: مهم‌ترین علت این امر این است که ما به عنوان یک جامعه سنتی، پیامد‌ها و عوارض گذار به زندگی مدرنیزه را پس می‌دهیم. در زندگی سنتی مرد‌ها در بیرون از منزل کار می‌کردند و امور منزل و زندگی نیز به صورت خطی ادامه می‌یافت و تغییری در خواسته‌ها و توقع زوجین ایجاد نمی‌شد، اما در زندگی مدرنیزه زوجین انتظارات متفاوت و زیادی از یکدیگر دارند که در بیشتر موارد هم انتظاراتشان غیرمنطقی، و تقلیدی از فضای مجازی یا سریال‌های تلویزیون است.

یعنی زوج‌های امروزی کاملاً درگیر زندگی مدرنیزه شده‌اند؟

رنجبران: زندگی امروز زوج‌های جوان، پای در سنت و سر در مدرنیزه دارد. امروزه ارتباط‌گیری‌ها آسان شده، به راحتی می‌توان به اقصی نقاط جهان سفر کرد همچنین با گسترش استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها که از طرفی راهگشا و از طرفی هم مشکل‌ساز است همگی از لوازم مدرنیزه شدن هستند که امر ازدواج و به دنبال آن زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار داده است.

چگونه می‌توان زندگی مدرنیزه موفقی داشت؟

رنجبران: دختر و پسری که با هم ازدواج می‌کنند باید پیش از ورود به زندگی مدرنیزه، مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند تا بتوانند با عوارض و معضلات آن کنار بیایند. آموزش مهارت‌های زندگی و مداخلاتی که برای آن نیاز است بر عهده نهاد‌های آموزشی و ما روان شناسان است. زندگی مدرنیزه بدون آموختن مهارت‌های زندگی تبعاتی همچون طلاق عاطفی، جدایی، انتظارات نامعقول و ... را برای زوجین به دنبال دارد.

تفاوت زندگی مدرنیزه و سنتی در چیست؟

رنجبران: در زندگی سنتی، تفاوت نظر مرد و زن محسوس نیست و همواره "مرد" محور زندگی بوده است، اما جامعه مدرن برای مرد و زن حق و حقوق برابر قائل است و اعتقادشان بر این است که مرد و زن می‌توانند در کنار هم رشد کنند و نقش داشته باشند بنابراین در این میان تعارض ایجاد می‌شود چراکه ذهن مرد بر این باور است که زن باید در منزل باشد و زن نیز که دچار دنیای مدرن شده بر این باور است که می‌خواهد در بیرون از منزل رشد و فعالیت کند.

برای رفع این تعارضات باید مهارت‌های زندگی و نقش هر یک از زوجین را به آن‌ها یاد بدهیم. زوجین باید مهارت‌های کنترل خشم و حل مسئله را بیاموزند و به جای حل مشکل، صورت‌مسئله را پاک نکنند.

 شایع‌ترین علت ایجاد اختلاف در بین زوجین چیست؟

رنجبران: در گذشته سنتی، ازدواج‌های خارج از فرهنگ بسیار اندک بود و معمولاً افراد با کسانی که از نظر فرهنگی و مسافتی به یکدیگر نزدیک بودند ازدواج می‌کردند، اما اکنون به علت کوتاه شدن بعد مسافت، افراد از فرهنگ‌های مختلفی با یکدیگر ازدواج می‌کنند که این تفاوت فرهنگ اگر توسط زوجین پذیرفته نشود، خود عامل اصلی بروز اختلاف است. در این حالت کسی که اهل مدارا و توانایی حل مسئله نباشد احساس می‌کند فرد مقابل به وارد حوزه فرهنگی او شده است.

تأثیر منفی رسانه‌ها و فضای مجازی بر زندگی زوجین چیست؟

رنجبران: شور و شوق زیادی در پنج سال نخست زندگی زوجین وجود دارد، اما رسانه‌ها، تصویری که از ازدواج در ذهن جوانان ایجاد کرده است بسیار احساسی و رمانتیک است و این تصویرسازی توقعات جوانان را از ازدواج و زندگی بالا برده است به گونه‌ای که زوج‌های جوان زندگی خود را با آن مقایسه می‌کنند و از همسرشان انتظار دارند که زندگی شان همانند سریال‌های عاشقانه باشد. ایجاد این توقع در عالم واقعی زوجین را نسبت به مسائل روزانه کم‌تحمل می‌کند.

تأثیر اختلاف عروس و مادر شوهر بر زندگی زوجین چیست؟

رنجبران: دخترانی که دچار زندگی مدرنیزه شده‌اند، همواره به دنبال استقلال خود و همسرشان هستند و هرگونه نظر و ایده‌ای را از جانب مادر شوهرشان به منزله دخالت تلقی می‌کنند و این امر خود موجب ایجاد اختلاف می‌شود. اگر مادر شوهری نتواند نقش تسهیل گری را ایفا کند گفته می‌شود که استقلال زوجین را از بین برده است.

در گذشته مادر شوهر و عروس ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند، اما امروزه مادر شوهر‌ها نسبت به پسرانشان حس مالکیت داشته و از طرفی هم عروس نسبت به همسرش حس مالکیت دارد و این امر موجب ایجاد اختلاف در روابط مادر شوهر و عروس و به دنبال آن اختلافات زوجین آغاز می‌شود.

مرد در اختلافات مادر شوهر و عروس چه کند؟

رنجبران: مرد باید همسرش را توجیه کند که نوع رابطه با همسرش از شکل رابطه با مادرش متفاوت است و هرگز نباید فضای رقابتی را در میان آن‌ها ایجاد کند.

اگر در این میان مرد دچار سردرگمی شود نمی‌داند که باید به کدام سمت سوق پیدا کند و اگر به سمت خانواده‌اش بلغزد٬ تعارض زندگی‌اش بیشتر می‌شود و اگر هم به سمت همسرش برود، اختلافات مادر شوهر و عروس بیش از پیش می‌شود.

چرا زوجین نسبت به یکدیگر خشمگین می‌شوند؟

رنجبران: خشم یک هیجان طبیعی در میان انسان‌ها است و انسان زمانی که احساس کند به اهدافش نرسیده، خشمگین می‌شود. اما آنچه ما نگرانش هستیم "خشونت" است. زمانی که زوجین دچار خشونت شوند به یکدیگر دشنام می‌دهند و همدیگر را تحقیر می‌کنند.

 چه زمانی خشم تبدیل به خشونت می‌شود؟

وقتی فرد خشم خود را نادیده بگیرد و از آن غافل شود خشم او تبدیل به خشونت می‌شود. وقتی که خشم کنترل نشود فرد دچار پرخاشگری کلامی می‌شود و به دنبال آن نیز ممکن است به طرف مقابلش آسیب فیزیکی برساند.

نتیجه خشونت در زندگی زوجین چیست؟

رنجبران: وقتی خشونت در زندگی زوجین پدید می‌آید، این امر برای آن‌ها تبدیل به عادت رفتاری می‌شود و روابط را از شکل سالم به زوال می‌کشاند؛ بنابراین زوجین باید برای پیشگیری از خشونت و نتایج آن، مهارت‌های کنترل خشم را یاد بگیرند و در زندگی‌شان به کار گیرند.

راه‌های کنترل خشم کدام است؟

رنجبران: مهم‌ترین راهکار این است که لحظه‌ای که خشمگین می‌شویم در آن محل حضور پیدا نکنیم تا به پرخاشگری منجر شود. همچنین زوجین باید در خصوص مشکلاتشان با یکدیگر به گفت‌و‌گو بنشینند و از پیش‌داوری و سو برداشت پرهیز کنند.

توصیه شما برای زوج‌های جوان چیست؟

رنجبران: به زوج‌های جوان توصیه می‌کنم زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنند، مهارت‌های زندگی را بیاموزند و هیچ‌گاه به سرعت تصمیم به جدایی نگیرند. بهانه‌جویی نکنند و اگر در فضای مجازی فعالیت دارند مدت زمان آن را کنترل کنند تا به زندگی‌شان آسیب نرساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار