کد خبر: ۵۶۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 06 February 2018
لوازم مناسب برای سفر‌های زمستانی

در این مقاله شما را با انواع لوازمی که در مواقع خطر و بحران به کار شما می‌آید، آشنا می‌کنیم و مقدمه‌ای راجع به انواع پناهگاه‌های زمستانی ارائه می‌دهیم. 

برف و آب و هوای نامساعد ممکن است باعث از بین‌رفتن ردپا یا گم‌کردن مسیر شود. قبل از حرکت مطمئن شوید همه افراد گروه نقشه کامل به همراه دارند و از جزئیات مسیر کاملا آگاهند. اگر از گیرنده GPS استفاده کنید، بهتر است. کوهنوردان بهتر است یک ارتفاع‌سنج هم به همراه داشته باشند. 

جی پی اس

قبل از شروع سفر، نقشه را مطالعه کنید و قطب‌نما را تنظیم کنید. هیچ‌وقت ردپای اشخاص دیگر را دنبال نکنید، چون ممکن است آن‌ها مسیر درستی را نرفته باشند. مسیر امنی را انتخاب کنید و در همان مسیر پیش بروید. از راه رفتن روی لبه پرتگاه‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده و پل‌های پوشیده از برف خودداری کنید و از حفره‌های مخفی کنار سنگ‌ها و درختان و مناطق بهمن‌خیز و مکان‌هایی که احتمال ریزش کوه در آنجا زیاد است، دوری کنید. ممکن است برخی اوقات لازم باشد تغییر مسیر داده و از مسیر بهتری به راه خود ادامه دهید. 
 
اگر گم شدید:
 
بایستید و موقعیت را ارزیابی کنید.
 
خونسردی خود را حفظ کنید.

نقشه و قطب‌نما را چک کنید (اگر GPS به همراه دارید، آن را هم چک کنید).

سعی کنید جایی باشید که هم دیده شوید و هم صدای‌تان به گوش بقیه برسد.

از افراد گروه دور نشوید. 

لوازم موردنیاز در مواقع کولاک و بهمن

فرستنده و گیرنده بهمن

این یک وسیله ضروری برای هر یک از افراد گروه است. قبل از اینکه سفر را آغاز کنید، حتما طرز کار با این وسیله را به خوبی بیاموزید. یادگرفتن طرز کار این وسیله نیاز به آموزش‌های تخصصی دارد. 

کاوشگر

کاوشگر یکی دیگر از لوازم ضروری برای سفر‌های زمستانی است که در مواقع بهمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. میله این وسیله حدود ۱۰ متر طول دارد که در زمان وقوع بهمن می‌توان آن را در برف فرو برد و افراد گرفتار در برف را پیدا کرد. 

بیل مخصوص برف

این نوع بیل‌ها استفاده‌های گوناگون دارند و در هر سفر زمستانی شخص باید یک بیل مخصوص برف به همراه داشته باشد. این نوع بیل‌ها در مواقع بهمن برای برداشتن برف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای ساختن و حفرکردن یک پناهگاه برفی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. 

هشداردهنده حادثه

وقتی در شرایط خطر قرار می‌گیرید، این دستگاه با فرستادن سیگنال به ماهواره‌ها، گروه‌های نجات را که در نزدیکی محل استقرار شما هستند، خبر می‌کند. 

کیسه هوا مخصوص بهمن

این وسیله یک نوآوری جدید است که از هوای فشرده استفاده می‌کند و مانع مدفون شدن شما در بهمن می‌شود.
نکته: بهترین راه نجات از بهمن، دوری از مناطق بهمن‌خیز است. 

اره برف

این وسیله برای ساختن غار برفی یا پناهگاه‌های برفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید آن را به چوب اسکی ببندید تا بلندتر شود. 

ساخت اقامتگاه در برف

طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی به مقصد می‌رسید، زمان کافی برای استراحت، خوردن غذا، و لباس پوشیدن و آماده شدن برای سرمای شب را داشته باشید. مکان مناسبی برای ساخت اقامتگاه پیدا کنید، در انتخاب مکان دقت کنید و نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید، به طور طبیعی شما را از باد محافظت کند.

دقت کنید که آیا منبع آب در آن اطراف وجود دارد یا باید آب موردنیاز را از ذوب کردن برف بدست آورید.

آیا مکانی که انتخاب می‌کنید در معرض خطر بهمن قراردارد؟

آیا در اطراف شما نشانه‌های طبیعی برای یافتن محل در شب و در کولاک وجود دارد؟

سعی کنید مکانی که انتخاب می‌کنید، آفتاب‌گیر باشد. 
انواع پناهگاه زمستانی

چادر‌های کوهنوردی چهار فصل

برای سفر زمستانی نیاز به یک چادر مسافرتی ترجیحا یک چادر کوهنوردی چهار فصل دارید. این نوع چادر‌ها به راحتی در شرایط سخت و هوای نامساعد بنا می‌شوند، ولی کمی سنگینتر از چادر‌های دیگر بوده با این حال عایق خوبی در برابر باد و برف و کولاک هستند. 

ویژگی‌های چادر‌های کوهنوردی

گنبدی شکل هستند و ستون‌های مقاوم و محکمی دارند.

برای گرما و حفاظت بیشتر، از پارچه‌های سخت‌تری ساخته شده‌اند.

دارای درب دو طرفه هستند تا در شرایط سخت، دسترسی به آن راحت‌تر باشد.

دارای میله‌های اضافی هستند تا در مقابل باد مقاوم‌تر باشند.

یک محفظه در بالای خود دارند تا وسایلی را که باید دور از سطح زمین نگهداری کنید، در آن قرار دهید.

چادر‌های کوهنوردی معمولا در دو نوع یک لایه و دو لایه ساخته می‌شوند که هر کدام به نوبه خود دارای مزیت‌های خاصی است.

دیواره دو لایه دیواره یک لایه

سنگین‌تر و جاگیرتر است. سبک‌تر است.

گرم‌تر است. خنک‌تر است.

سخت‌تر برپا می‌شود. آسانتر برپا می‌شود.

از نوع یک لایه آن ارزانتر است. گرانتر از نوع دو لایه آن است.

تهویه بهتری دارد و کمتر عایق است. عایق‌تر است. 

نکاتی پیرامون برپا کردن چادر

اگر باد شدید است، سعی کنید با برف یک دیوار برفی درست کنید. اگر ساختن دیوار ممکن نیست، سعی کنید یک گودال در برف حفر کنید و چادر را آنجا بنا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اثر باد را کم کنید.
سعی کنید قبل از به پا کردن چادر، برف‌های زیر آن را کمی فشرده کنید. چون برف نرم زودتر ذوب می‌شود و ممکن است احساس خیسی و ناراحتی کنید. 
 
بیواک

کوهنوردانی که وزن زیاد سنگینی ندارند، می‌توانند به جای چادر از کیسه بیواک استفاده کنند. بیواک کیسه‌ای ضدآب است که می‌توانید به عنوان کیسه خواب درون آن بخوابید. این کیسه شما را از رطوبت و باد حفظ می‌کند و در عین حال نافذ هوا است و می‌توانید در آن به راحتی نفس بکشید.

نکته: درون کیسه بیواک جایی برای نگهداری کوله‌پشتی وجود ندارد و مجبور هستید که کوله‌پشتی را بیرون از کیسه بگذارید، پس بهتر است روکش ضد آب برای کوله‌پشتی تهیه کنید. 

غار برفی، کلبه برفی، و ترانشه‌ها

کوهنوردان و افراد با تجربه که قصد دارند چند شب را در یک نقطه بمانند، سعی می‌کنند با ساختن غار برفی، کلبه برفی، یا ترانشه خود را از باد و کولاک حفظ کنند. ممکن است ساختن آن‌ها زمان و کار زیادی لازم داشته باشد، ولی نتیجه بسیار رضایت‌بخش است: یک مکان آرام و نسبتا گرم برای خواب.

معمولا برای ساختن یک کلبه برفی ۲ تا ۳ نفر باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت کار کنند. ترانشه‌ها راحت‌تر و سریع‌تر ساخته می‌شوند. برای ساختن هر کدام از این پناهگاه‌ها نیاز به بیل و گاهی‌اوقات اره مخصوص برف دارید. قبل از حفاری با کاوشگر، محل موردنظر را تست کنید تا در اواسط کار حفاری به سنگ بزرگ برخورد نکنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار