مجلس شورای اسلامی اینکه در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری کلیات لایحه بودجه97 را برای نخستین بار پس از انقلاب رد کرد، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) خود و پس از بررسی مجدد و رفع ایرادات در کمیسیون تلفیق کلیات آن را تصویب کرد.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه خود برای نخستین بار پس از انقلاب، با بررسی کلیات لایحه بودجه آن را رد کرد. دولت که لایحه بودجه را در وقت قانونی خود به مجلس ارائه کرده بود و بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه و تغییرات اعمال‌شده هم نتوانست  نظر نمایندگان را جلب کند و بهارستان‌نشینان آن را رد کردند.

دلایل رد شدن تاریخی لایحه بودجه در مجلس که برای برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی رخ داد عبارت است از  ضعف کمیسیون تلفیق برای اقناع نمایندگان در راستای تایید کلیات، نارضایتی بخشی از نمایندگان از توزیع اعتبارات استانی، ضعف تعاملی دولت با مجلس، ابهامات فنی، تبصره‌های 14 و 18 لایحه که حذف 30 میلیون نفر یارانه بگیرد و افزایش قیمت حامل‌های سوخت اخصاص داشت و اینکه دولت برای برخی اقدامات فقط کلیات را به مجلس داده بود، شامل می شد؛ البته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه افزایش قیمت حامل های سوخت را ممنوع و رد کرده بود، اما جایگزین منابع آن برای نمایندگان دارای ابهام بود.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ را بعد از بررسی مجدد در کمیسیون تلفیق، در دستور کار قرار داد و پس از اظهارات ۶ نماینده موافق و مخالف و سخنگوی دولت و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، در نهایت کلیات این لایحه به تصویب رسید. نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور، کلیات این لایحه را با 182 رای موافق 73 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 262 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.


یارانه براساس نظر تلفیق به همه افراد نیازمند پرداخت می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 11 بهمن) مجلس شورای اسلامی در توضیح کلیات لایحه بودجه سال 97 گفت: بخش هایی از لایحه بودجه سال 97 مجدد در کمیسیون تلفیق اصلاح شد. درخصوص یارانه ها نیز تلاش است تا به تمام افراد لازم پرداخت شود، بنابراین نظر ابتدایی در لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر پرداخت یارانه نقدی به میزان 23 هزار میلیارد تومان را تغییر دادیم.

وی تصریح کرد: درخصوص پرداخت دیون تامین اجتماعی نیز مبالغی لحاظ شده است، لذا به لحاظ آیین نامه داخلی مجلس تنها یک بار امکان رد کلیات لایحه بودجه امکانپذیر است، بنابراین در صورت رد مجدد کلیات، دولت می بایست بودجه چنددوازدهم به مجلس ارائه کند.

 حذف یارانه ۲۰ میلیون نفر تاثیرات اجتماعی دارد
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بودجه یارانه به ۳۰هزار میلیارد تومان رسید، گفت: با این رقم باز هم ۲۰ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف خواهند شد.

هادی قوامی، در جریان بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه سال 97  در مخالفت با این لایحه، گت: چرا در جلسه گذشته کلیات بودجه رد و 120 نفر رای ندادند آیا ما توانستیم در فرصت محدودی که به دلیل محدویت‌های آیین‌نامه‌های در اختیار داریم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم؟ هر چند کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را در این راستا انجام داد اما محدودیت آیین‌نامه سبب شد که فرصت بیشتری نداشته باشد که البته این موضوع نیز به اصل 52 قانون اساسی بازمی‌گردرد که تهیه و تنظیم بودجه را بر عهده دولت و بررسی و تصویب را بر عهده مجلس قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیت‌های آیین نامه‌ای نتوانسیتم تمام خواسته مخالفان کلیات را مدنظر قرار دهیم. هر چند به موضوعات مهمی همچون اوراق مشارکت توجه و این اوراق 30درصد کاهش پیدا کرد یا در مسئله هدفمندی یارانه‌ها با وجود آنکه بودجه آن حدود 10هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما 30هزار میلیارد تومان یارانه فعلی را نهایتا می‌توان به 56 میلیون نفر پرداخت کرد لذا باز هم 20 میلیون نفر حذف خواهند شد لذا تفاوتی میان 20میلیون و 30میلیون نفر از  نظر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی وجود نخواهد داشت.

 افزایش ۱۱ درصدی درآمد مالیاتی در وضعیت رکود منطقی نیست

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در صحن علنی امروز مجلس  و در جریان بررسی کلیات بودجه 97 در مخالفت با آن، گفت: مغایرت برخی موارد با اسناد بالادستی از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از ایرادات لایحه است.

وی، با بیان اینکه افزایش تولید داخلی و کاهش صرفه جویی در هزینه های جاری کشور، عدم وابستگی نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: صادرات روزانه حداقل 2 و نیم میلیون بشکه نفت خام چه توجیهی دارد؟ نگوییم اگر نفت نفروشیم چه کنیم، نفت خام بفروشیم و بنزین وارد کنیم در حالی که پالایشگاه خلیج فارس با پیشرفت 95 درصدی با ظرفیت تولید 36 میلیون لیتر بنزین در روز فاز یک و 2 آن صرفا به سبب نیاز به 300 میلیون یورو معطل مانده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: چرا این پالایشگاه تکمیل نمی شود تا نه تنها از بنزین بی نیاز باشیم بلکه به صادرکننده بنزین تبدیل شویم و از ارزش افزوده نفت خام منابع حاصل شود؛ واقعیت این است تا زمانی که سهم 14 و نیم درصدی شرکت نفت از صادرات نفت و میعانات گازی جزو لاینفک بودجه باشد و آن را به عنوان وحی منزل بدانیم هیچ تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل رخ نداده و گلوگاه های فساد بازتر در اختیار افراد معلوم الحال است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: حمایت از تولید با وضع مالیات های سنگین آن هم در دوران رکود شدید اقتصادی نفس به شماره افتاده تولید را قطع می کند و صاحبان تولید را به ورشکستگان اقتصادی تبدیل می کند.

حاجی دلیگانی یادآور شد: تازیانه تند و تیز مالیاتی در هوای سرد رکود اقتصادی بدن یخ زده تولید را نابود می‌کند و افزایش 11 درصدی درآمدهای مالیاتی در این شرایط اقتصادی منطقی به نظر نمی رسد و بهتر است به جای آن هزینه های جاری خود را کاهش دهیم؛ مبنای تبصره 14 لایحه همان قانون هدفمندی یارانه ها است وفلسفه افزایش حامل های انرژی یا وضع قانون هدفمندی یارانه‌های  مدیریت مصرف توسط مردم است.

وی افزود: یادمان رفته به مردم گفته ایم ما پول را به خودتان می دهیم تا خودتان مدیریت کنید؛ به مردم گفتیم انتخاب کنید اگر بیشتر مصرف کنید باید پول مصرف انرژی را بیشتر بپردازید و اگر کمتر مصرف کنید می توانید آن را پس انداز کنید عهدمان با مردم این گونه بود بعد گفتیم خود درآمدها را حذف کنیم که دولت زیربار آن نرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمانی که قیمت حامل های انرژی را افزایش دادیم به مردم گفتیم ما 44 هزار و 500 تومان به حساب شما واریز می کنیم اما در سال 92 که قیمت ها هیچ عددی را به یارانه نقدی مردم اضافه نکردیم؛ امروز در سال اول ابلاغ چشم انداز 30 ساله نیستیم بلکه در سال های پایانی آن هستیم تا سال 1404 چقدر باقی است پس کی و از کجا باید شروع کنیم ایا با این نحوه بودجه نویسی می خواهیم به جایگاه اول اقتصادی و علمی منطقه آسیای جنوب غربی آسیا برسیم؛ آیا با دادن چند میلیارد وام به جوانان فارغ التحصیل بیکار می خواهیم به اشتغال کامل برسیم.