انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ یک فرصت بسیار ارزشمند برای معرفی جهانی استان خواهد بود. هرچند شهر همدان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران شناخته می‌شود و سالیانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب نموده، ولی برای ترغیب گردشگران خارجی نیازمند یک راهبرد منسجم و آمادگی ویژه‌ای لازم است.
کد خبر: ۵۵۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 22 January 2018

انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ یک فرصت بسیار ارزشمند برای معرفی جهانی استان خواهد بود. هرچند شهر همدان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران شناخته می‌شود و سالیانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب نموده ولی برای ترغیب گردشگران خارجی نیازمند یک راهبرد منسجم و آمادگی ویژه‌ای لازم است.

به گزارش تابناک همدان؛ وقتی مسئولان خود اعتراف می‌کنند ناهماهنگی‌های زیادی در معرفی و اجرای برنامه‌های همدان ۲۰۱۸ وجود دارد و استاندار نیز در جلسه اخیری که در ارتباط با بحث گردشگری در استان برگزار شد، به لحاظ عدم توفیق در معرفی پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری از رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع - دستی و گردشگری استان انتقاد کرد.

البته وقتی در شهر قدم بزنی، نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را عیناً مشاهده می شود، چگونه می‌توان امیدوار بود چهره خوب و زیبایی از همدان به جهانیان معرفی شود؟!

این روزها شهروندان همدانی عبارت «همدان ۲۰۱۸» را زیاد می‌شنوند ولی آنها حتی نمی‌دانند که منظور از این عبارت چه بوده و قرار است در همدان چه اتفاقی در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بیافتد، بیفتد یا چه مناسبت‌ها و رویدادهایی در همدان برگزار می‌شود.

مطمئناً اگر به شهروندان همدانی گفته شود که همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ انتخاب‌شده است، شاید کسی باورش نشود که انتخاب این عنوان خیلی وقت پیش بوده است، اما عقب بودن و تعلل در آمادگی برای این رویداد نشان از بی‌تدبیری برخی از مدیران استانی است.

آن‌چنان‌که از شواهد امربر می‌آید برای تبدیل‌شدن این شهر به پایتخت کشورهای آسیایی اقدامات خاصی صورت نگرفته و این شهر برای گردشگران و مسافرانی که می‌خواهند تعطیلات خود را در این شهر سپری کنند، آماده نشده است.

این زیرساخت‌ها نه تنها برای گردشگران خارجی آماده نیست بلکه برای گردشگران داخلی هم حرفی برای گفتن ندارد.

گردشگران داخلی در همدان با تنگناها و مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند چه برسد به گردشگران خارجی. شهر گردشگری خارجی شرایط خود را می‌طلبد و مدیران شهری باید بسترهای لازم را برای استقبال از گردشگران مهیا نمایند و برای این امر یک همت همگانی لازم است و همه مدیران استانی باید زیر نظر شخص استاندار اولویت اول خود را در کنار کارهای روزمره، تحقق برنامه‌های همدان ۲۰۱۸ قرار دهند و از رسانه‌ها هم به‌عنوان بازوان فرهنگی و اطلاع‌رسانی به‌صورت جدی استفاده نمایند.

متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی – صنایع‌دستی و گردشگری استان برای اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری استان از طریق رسانه‌های استانی صورت نگرفته است!

اما تغییر و تحولات مدیریتی در آستانه همدان ۲۰۱۸ یکی از الزامات استان هم هست و باید مدیرانی کاری و دارای توانایی مدیریت رویداد بزرگ همدان ۲۰۱۸ از سوی مدیریت ارشد استان انتخاب تا شاهد حرکت شتابان برای استفاده از فرصت به‌دست‌آمده باشیم.

در گفتگو با برخی از شهروندان همدانی شاهد این هستیم که مسئولان و متولیان در شناسایی و معرفی این رویداد در داخل شهر فرصت سوزی کرده و زمان را ازدست‌داده و معلوم نیست طی ۲۰۱۸ چگونه می‌خواهند این شهر را در بین کشورهای آسیایی در سطح دنیا معرفی کنند.

ختم کلام اینکه، باید با استفاده از پتانسیل‌های موجود و بهره‌گیری از نظرات همه شهروندان فهیم و نویسندگان و روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی و گردشگری و همه دلسوزان شهر، به‌صورت جدی برای تحقق برنامه‌های همدان ۲۰۱۸ اقدام جدی صورت پذیرد تا میزبان خوبی برای گردشگران باشیم و بتوانیم از اعتبار و هویت شهرمان حفاظت کنیم و میراث ماندگاری برای آیندگان از خود ای بگذاریم.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار