سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه پسماند‌های همدان ناحیه بندی می‌شود گفت: متاسفانه پسماند مطب‌های خصوصی در همدان مدیریت نمی‌شود.
کد خبر: ۵۵۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 22 January 2018

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه پسماند‌های همدان ناحیه بندی می‌شود گفت: متاسفانه پسماند مطب‌های خصوصی در همدان مدیریت نمی‌شود.

به گزارش تسنیم ، عادل عربی درجمع خبرنگاران اظهار داشت: قانون هوای پاک در پنج تیر ماه امسال ابلاغ شده است. این قانون ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره دارد و تمامی مواد آن بروز و مشارکت دستگاه‌ها نیز زیاد شده است.

وی با بیان اینکه هوا فراوان‌ترین و پرمصرف‌ترین ماده حیاتی و فوری‌ترین نیاز زیستی موجودات زمین است، تصریح کرد: چالشی‌ترین موضوع محیط زیستی دنیا آلودگی هوا و گرم شدن زمین است.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شعار امسال سازمان حفاظت محیط زیست، قانون هوای پاک قانون نفس است و قانون هوای پاک تنها راهکار پیشگیری از آلودگی هوا است، بوده است. وقتی موضوعات جدیدی مانند ریز گرد‌ها پدید آمد لزوم تدوین قانون هوای پاک ایجاد شد.

عربی افزود: وضعیت هوای استان همدان در مقایسه با سال ۹۵ از نظر تعداد روز‌های آلوده در شاخص‌های مختلف بهتر شده است و روز‌های آلوده کمتری را تجربه کرده ایم.

وی با بیان اینکه امسال در تعداد روز‌های ناسالم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته ایم، ابراز کرد: این در حالی است که بسیاری از استان‌های دیگر همچنان با این پدیده مواجه بودند.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان، اظهار داشت: بر حسب ابلاغ رِئیس سازمان محیط زیست، تدوین برنامه جامع کاهش روز‌های آلوده در سال ۹۷ مقرر شده است.

عربی گفت: دو موضوع اصلی کاهش آلودگی و طرح جامع پسماند استان را در دستور کار قرار داده این که امیدواریم در سال آینده تحقق یابد.

وی گفت: علاوه بر هوا در این قانون موضوع پسماند و تالاب، خود اظهاری و برون‌سپاری، اچ اس‌ای و ایمنی و بهداشت درنیز آن دیده شده و استاندارد‌های قانون هوا، سرانه فضای سبز که باید به ۱۵ متر مربع تا پایان سال آخر برنامه ششم برسد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان به نقش دستگاه‌ها در اجرای این قانون اشاره کرد و افزود: بیابان زدایی به عنوان مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی دیده شده و برای شهرداری هم در قانون هوای پاک نقش موثری تدارک دیده شده است.

عربی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری در همدان کمتر از یک متر و سرانه استان کمتر از پنج متر مربع است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در تهیه برنامه‌های طرح جامع و تفصیلی کشور و افزایش سرانه فضای سبزنقش دارد.

وی با بیان اینکه نقش راه و شهرسازی برای ایجاد کمربند سبز در حاشیه راه‌های کشور با کشت درختان مناسب و بومی سازگار با منطقه است، ابراز کرد: وزارت نیرو آب نیز موظف است کمربند سبز شهر‌ها را از پساب شهری تامین کند و از مازاد آب موجود برای آب کمربند سبز حاشیه راه‌ها اقدام کند. شهرک‌های نواحی واحد‌های صنعتی چه موجود و چه آن‌هایی که تازه مستقر شده اند نیز موظف اند ۱۰ درصد از آن منطقه را به درختان مجهز کنند.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص کانون‌های آلودگی هوا افزود: مشاهده می‌کنیم که در دی ماه وضعیت کلان شهر‌ها بحرانی است. این شهر‌ها از نظر گاز‌های آلاینده مانند بنزن و co آلوده هستند.

عربی گفت: درهمدان تاکنون آلودگی هوا به خاطر گاز نبوده و معمولا ناشی از ریزگرد‌ها و گرد و غبار است که منشا آن هم خارج استانی است همچنین بر حسب پایش‌هایی که در استان انجام گرفته احتمال وجود کانون‌های داخلی گرد و غبار در استان زیاد شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰ میلیون تومان اعتباربرای شناسایی کانون‌ها در استان گرفته ایم، ابراز کرد: بخشی از دشت نهاوند، دشت ملایر در دشت آورزمان و دشت کبودراهنگ منشا اصلی و کانون‌های بزرگ تولید گرد و غبار در استان به شمار می‌آید.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب‌های طبیعی استان خشک هستند، اظهار داشت: خشکی این تالاب‌ها در فصل زمستان طبیعی است، اما باید بدانید که تا زمانیکه مدیریت بهینه آب در کشور ایجاد نشود امیدی به احیای تالاب آق گل نیست.

عربی به توزیع بنزین یورو ۴ اشاره کرد و تصریح کرد: بنزین یور و ۴ فقط در کلان شهر‌ها توزیع می‌شود و در سایر شهر‌ها نیز بنزین‌هایی که استاندارد محیط زیست را داراست توزیع می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تعداد تعداد سامانه‌های پایشی کیفیت هوا در استان اشاره کرد و افزود: پنج پایگاه ثابت پایش کیفیت هوا در همدان، ملایر، نهاوند، اسداباد و کبودراهنگ وجود دارد.

تولید روزانه ۶۰ تن پسماند در لالجین

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان به پسماند‌های لالجین اشاره کرد و گفت: این پسماند‌ها به سابقه تولید سفال و سرامیک در آن شهر برمی‌گردد و روزانه ۶۰ تن پسماند سفال سرامیک از واحد‌های داخل شهر ایجاد می‌شود.

عربی اظهار داشت: این پسماند‌ها در محل سایت نخاله‌های ساختمانی دپو می‌شود و قسمت عمده پسماند‌های تولیدی مربوط به شهرک تولید سرامیک آن منطقه است.

وی افزود: برای حل مشکل پسماند‌های لالجین اولین اقدام معرفی محلی جدید با فاصله دور‌تر است که پسماند‌های واحد‌های صنعتی به آنجا منتقل می‌شود.
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قرار است شهرداری لالجین محلی پیدا و معرفی کند و آب منطقه‌ای هم موظف به پاکسازی رودخانه‌هایی است که پسماند‌های گچی صنعتی به رودخانه میریزد و موجب آلودگی آن می‌شود.

عربی تصریح کرد: روند کار برای مدیریت پسماند لالجین مثبت است و به دنبال ساماندهی کار هستیم. با اجرای برنامه جامع پسماند در سال ۹۷ این مشکل به طور کامل حل می‌شود.

وی به مدیریت پسماند‌های شهری اشاره کرد و افزود: پیشرفت ما در پسماند‌هایی که از داخل شهر تولید می‌شود در حد صفر است، اما در پسماند صنعتی موفق عمل کرده ایم.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه به دنبال ناحیه بندی محل پسماند‌های استان هستیم، اظهار داشت: قرار است تمامی پسماند‌های شمال و مرکز استان باید به محل دفع پسماند‌های استان هدایت شود و پسماند‌های جنوب استان هم در سایت ملایر مدیریت شود.

عربی در بخش دیگری از سخنانش به پسماند‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: در مدیریت پسماند‌های پزشکی مطب‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی با مشکل مواجه‌ایم و برای حل این مشکل از علوم پزشکی خواسته‌ایم تا پایان سال سرمایه گذار مربوط به آن را معرفی کند و در غیر این صورت این وظیفه به شهرداری داده می‌شود.

وی افزود: ۹۵ درصد مراکز و بیمارستان‌های دولتی بی خطر سازی می‌شود و در محل مجاز دفع میشوند و از این حیث مشکلی نداریم، اما ۹۲۸ مطب خصوصی پزشکی در استان فعال است که روزانه ۵۷۳ کلیو گرم پسماند عفونی خطرناک تولید می‌کنند و تا هفته گذشته برنامه مشخصی برای آن نداشته‌ایم.

سرپرست اداره کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه امسال ۷۷ پرونده به دادگاه معرفی شده است، گفت:هفت پرونده منجر به پلمپ، ۳۳ پرونده رای گرفتند و برای ۱۹ پرونده که مربوط به سال گذشته بوده رأی امده است و تعداد اخطاریه‌ها نیز امسال ۲۲۷ مورد بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار