رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: یکی از رشته‌های فعال صنایع‌دستی شهرستان ملایر مروار بافی است، این شهرستان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت دستی مروار بافی در کشور است که مروار آن نیز از خود شهرستان تأمین می‌شود و در حال حاضر نیز حدود بیش از ۶۰۰ نفر در این رشته فعالیت دارند.
کد خبر: ۵۵۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 21 January 2018

ابراهیم جلیلی گفت: گردشگری یک امر فرا جانبی است و میراث فرهنگی به‌عنوان متوالی آن است، پس ضرورت دارد که برای توسعه گردشگری همه دستگاه‌ها کمک کنند.

به گزارش تابناک همدان از ملایر: ابراهیم جلیلی در جمع خبرنگاران در ملایر اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی با توجه به حجم کاری نیازمند است تا به یک وزارت خانه تبدیل شود.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور یک سازمان بسیار پرکار در حوزه‌های گردشگری، حمایت، حفظ و احیاء از میراث فرهنگی کشور و توسعه و توجه به صنایع‌دستی و حمایت از آن است که در اصل یک سازمان تخصصی در سه آیتم با حجم کار بالا است.

وی تصریح کرد: درواقع این سازمان با کمک سایر دستگاه‌ها می‌تواند زیرساخت‌های توسعه گردشگری و اشتغال بیشتری را فراهم کند.

جلیلی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و فرهنگی و گردشگری در شهرستان ملایر شناسایی‌شده است که از این تعداد حدود ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

وی بیان کرد: از تعداد آثار تاریخی شهرستان ملایر بیش از ۲۵ اثر شاخص و دو اثر شامل ارگ باستانی نوشیجان و دستکند زیرزمینی سامن کاندید ثبت جهانی است که از شاخص‌ترین آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به ارگ نوشیجان، موزه لطفعلیان، پارک تاریخی سیفیه، یخندان میر فتاح، بازار تاریخی ملایر، تپه تاریخی پری، گوراب، انوج و... اشاره کرد.

جلیلی افزود: بیش از ۱۲ رشته فعال صنایع‌دستی در ملایر وجود دارد که مهم‌ترین رشته صنایع‌دستی در ملایر مربوط به هنر صنعت منبت است که در حال حاضر ۴ هزار و ۳۰۰ کارگاه با ۸ هزار نفر صنعتگر به‌صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر غیرمستقیم در این زمینه فعالیت دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: یکی دیگر از رشته‌های فعال صنایع‌دستی شهرستان ملایر مروار بافی است، این شهرستان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنعت دستی مروار بافی در کشور است که مروار آن نیز از خود شهرستان تأمین می‌شود و در حال حاضر نیز حدود بیش از ۶۰۰ نفر در این رشته فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل در صنعت مروار بافی شهرستان نبود نیروی کار در این رشته است، با توجه به سرمایه و ظرفیتی که در این رشته وجود دارد نیروی کار متخصص کم می‌باشد که در حال حاضر با آموزش در مناطق مختلف به‌ویژه روستا‌ها در پی جذب علاقه‌مندان به این هنر هستیم.

جلیلی بابیان اینکه در سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز شهرستان ملایر جایگاه خوبی را دارد افزود: در حال حاضر در رشته‌های قلم‌زنی، تراش سنگ‌های قیمتی جاجیم‌بافی، گیوه‌بافی و.. نیز هنرمندان ملایری مشغول به فعالیت هستند.

زیرساخت‌های گردشگری ملایر نیازمند توجه و حمایت / سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به‌صرفه است

وی در ادامه گفت: شهرستان ملایر در حوزه گردشگری نیز از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است، ما زیرساخت‌های خوبی را در گردشگری داریم که نیازمند حمایت و توجه است تا بتوانیم آن‌ها را توسعه دهیم.

وی تأکید کرد: مشکلات مالی و اعتبارات قطره‌چکانی طی سال‌های اخیر مشکل اصلی این حوزه است، گردشگری یک امر فرا جانبی است و میراث فرهنگی به‌عنوان متولی آن است پس ضرورت دارد که برای توسعه گردشگری همه دستگاه‌ها ما را کمک کنند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به‌صرفه است و با توجه به اینکه شهرستان ملایر در سه حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری دارای ظرفیت‌های خوبی است باید بتوانیم حوزه گردشگری شهرستان را فعال کرده و باعث ایجاد اشتغال بیشتر در این حوزه شویم.

جلیلی با اشاره به برگزاری جشنواره مبل منبت در ملایر و ثبت ملایر به‌عنوان شهر ملی منبت بیان کرد: برگزاری این جشنواره در کشور بی‌نظیر بوده و حتی در بسیاری از شهر‌های به نام کشور نیز ما چنین برنامه‌ای را نداشتیم.

وی اضافه کرد: ثبت ملی منبت ملایر باعث رونق و شناسایی بیشتر این رشته در کشور شد، نیاز است بیش از گذشته در راستای توسعه این هنر و توجه به هنرمندان این رشته تلاش شود.

 وی افزود: در حال حاضر تسهیلات بسیار خوبی دولت تدبیر و امید با عناوین مختلف رونق تولید، مشاغل خانی، توسعه روستایی و عشایری و... با سود بسیار پائین از ۴ درصد تا ۹ درصد به‌ویژه برای اشتغال در روستا‌ها پرداخت می‌کند و متقاضیان تأسیسات گردشگری، تأسیسات موجود و همه هنرمندان رشته‌های صنایع‌دستی و علاقه‌مندان برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

 

زیرساخت‌های گردشگری ملایر نیازمند توجه و حمایت / سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به‌صرفه است

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار