نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان با بیان اینکه پنج نفر شامل مربی، داور و ورزشکار در تیم ملی سنگ‌نوردی عضو داریم، خاطرنشان کرد: احمدرضا سلگی سنگنورد ارزنده‌ای است و در کنار او نگار ورشوچی در رده بانوان را داریم که شانس زیادی برای رسیدن به المپیک دارند.
کد خبر: ۵۵۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 13 January 2018

نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان گفت: سنگ‌نوردی همدان با پتانسیل بالایی که دارد، توانایی حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را خواهد داشت.

به گزارش فارس از همدان، عباس چشمه‌قصابانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیات کوهنوردی همدان یکی از معدود هیات‌های مستقل دارای پایگاه است که به ورزشکاران استان خدمات می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته سنگ‌نوردی به تازگی المپیکی شده، این قول را می‌دهم که هر ورزشکار با اندک تمرین و حضور در این رشته ورزشی به تیم ملی برسد.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به امکانات ایده‌آل ما که با استاندارد‌های بین‌المللی مطابقت دارد، می‌توان امیدوار بود که ورزشکاران همدانی در رشته سنگنوردی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو برسند.

نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان با بیان اینکه پنج نفر شامل مربی، داور و ورزشکار در تیم ملی سنگ‌نوردی عضو داریم، خاطرنشان کرد: احمدرضا سلگی سنگنورد ارزنده‌ای است و در کنار او نگار ورشوچی در رده بانوان را داریم که شانس زیادی برای رسیدن به المپیک دارند.

وی در ادامه به مذاکرات اولیه با فدراسیون برای گرفتن میزبانی جام فجر اشاره کرد و افزود: همدان دارای یک مجموعه کامل به نام زنده‌یاد «فرهاد میرزاجانی» در رشته صخره‌نوردی است و با توجه به نزدیکی به تهران، شاهد چندین دوره برگزاری اردو‌های تیم ملی در این مجموعه بوده‌ایم.

نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان با بیان اینکه همدان در دهه ۷۰ دوره‌ای طلایی را در سنگنوردی تجربه کرده است، در ادامه به رشته کوهنوردی و تغییراتی که در این رشته ورزشی در دهه اخیر رخ داده اشاره کرد و گفت: کوهنوردی در دهه اخیر از دولتی‌بودن و وابستگی به هیات ورزشی به سمت انفرادی و خصوصی تغییر رویه داده و امروزه تیمداری حتی برای فدراسیون کوهنوردی هم در اولویت نیست.

چشمه‌قصابانی، «صعود به هر قیمت» را یک آفت بزرگ در کوهنوردی دانست و تصریح کرد: در چند سال اخیر اتفاقات ناگواری را به سبب کوهنوردی و صعود‌های دسته‌جمعی به هر قیمت شاهد بوده‌ایم که این اتفاقات، به نوعی ضدتبلیغ بوده و روی خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است.

وی با بیان اینکه روی فرهنگ آموزش در کوهنوردی تمرکز کرده‌ایم و با برگزاری دوره‌هایی، چون پزشکی کوهستان، نقشه‌خوانی و ... سعی در تقویت حوزه آموزشی ورزشکاران داریم، عنوان کرد: در کوهنوردی چالش‌های زیادی داریم و یکی از مهم‌ترین آن، صعود به روش سنتی و صعود‌های دوستانه به صورت دسته‌جمعی است که بدون توجه به بعد حقوقی اصول سرپرستی صورت می‌گیرد.

نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان با اشاره به اینکه در هفته بین ۵ تا ۶ هزار صعود در همدان صورت می‌گیرد، تاکید کرد: ساماندهی تمام ورزشکاران در این رشته از دست ما خارج است ضمن اینکه این هیات احاطه کامل به تمامی فضا‌ها و فعالیت‌ها را ندارد.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا صدمات و مرگ‌ومیر ناشی از فعالیت در کوه به صفر برسد که این موضوع مستلزم کار زیادی است، اما در حوزه باشگاه و فعالیت گروهی کوهنوردان، توان ما آگاهی‌بخشی از قوانین در این حوزه است.

چشمه‌قصابانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع هیات کوهنوردی استان در قبال ساخت‌وساز‌ها در کوهستان‌های همدان توسط مجموعه تله‌کابین گنجنامه چیست؟ بیان کرد: ما همیشه این را گفته‌ایم که نه با جذب گردشگر مخالفیم نا با تعطیلی تله‌کابین، اما با ساخت‌وساز‌های بی‌رویه در مناطق کوهستانی به شدت مخالفیم و معتقدیم در زمینه ساخت‌وساز‌ها باید یک رویه تعاملی رواج داشته باشد.

وی در همین زمینه گفت: در کوهنوردی پیشکسوتانی داریم که به کوه و کوهستان تعصب زیادی دارند و خود را مستلزم می‌دانند که هفته‌ای یک بار به الوند صعود کنند. باید به این قشر احترام گذاشت و در حوزه زیرساختی، تعاملی پیش رفت.

نایب‌رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان در ادامه با اشاره به اقدامات این هیات و پاکسازی چندین باره کوهستان در سال اظهار کرد: در حال حاضر با مدارس استان در حال همکاری هستیم تا در قالب برپایی اردو‌های یک‌روزه، استعداد‌های مدارس را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه پناهگاه دوم کلاغ‌لان به احتمال فراوان زمستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، یادآور شد: هفت سال پیش کلنگ احداث این پناهگاه به زمین زده شد، اما کار خاصی صورت نگرفته بود.

چشمه‌قصابانی گفت: امسال با پیگیری هیات و حمایت دستگاه ورزش، ۱۰۰ میلیون تومان برای احداث و تکمیل این پناهگاه هزینه شد که در حال حاضر مراحل نهایی ساخت این پناهگاه نیز در حال اتمام است.

وی در پایان با بیان اینکه بهترین پناهگاه‌های کوهستانی کشور را در اختیار داریم، گفت: این پناهگاه‌ها بدون یک روز تعطیلی در تمامی ایام سال به کوهنوردان خدمات ارائه می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار