گزارش فارس از هفدهمین نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی در همدان
هفدهمین نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی در همدان، برای اسباب‌بازی‌های چینی خوب فروش کرد، نمایشگاهی که باید لوازم کمک‌آموزشی ایرانی را تبلیغ می‌کرد، هرچند در قسمتی از آن نیز غرفه‌ای به نام «خانه هوش» فعال بود، غرفه‌ای که به قول معروف «به هوش» بود و سعی کرد کودکان و والدین را با عنصری آشنا کند به نام «خلاقیت».
کد خبر: ۵۴۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 09 January 2018

هفدهمین نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی در همدان، برای اسباب‌بازی‌های چینی خوب فروش کرد، نمایشگاهی که باید لوازم کمک‌آموزشی ایرانی را تبلیغ می‌کرد، هرچند در قسمتی از آن نیز غرفه‌ای به نام «خانه هوش» فعال بود، غرفه‌ای که به قول معروف «به هوش» بود و سعی کرد کودکان و والدین را با عنصری آشنا کند به نام «خلاقیت».

به گزارش فارس ، هفدهمین دوره نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان، اسباب بازی، سرگرمی، تفریحی، ورزشی، لوازم و تجهیزات کمک آموزشی برگزار شد.

این نمایشگاه از جمله نمایشگاه‌هایی است که همه اعضای خانواده در آن شرکت می‌کنند و برق شادی در چشمان بچه‌ها کاملا ملموس است، حال اگر اسباب‌بازی دلخواه خود را خریده باشند که این شور و شعف دوچندان می‌شود.

این نمایشگاه با تمام رنگ و لعابش برای بچه‌ها و خانواده‌ها جای تأسفی بزرگ و عمیق داشت. تأسف برای وجود اندک اسباب‌بازی و وسایل کمک آموزشی ساخته کشورمان در کنار وجود گسترده اسباب‌بازی‌های خارجی آن هم از نوع چینی.

خدا ما ایرانی‌ها خصوصاً مسوولانمان در همه حوزه‌ها و بخش‌ها را قرین رحمت کند که از مشتریان پر و پا قرص صنایع و کارخانجات چینی‌ها هستیم؛ زیرا کارگران آن‌ها می‌توانند با امید و انگیزه هر روز از خواب برخیزند و به سر کار بروند، چون می‌دانند در این سر دنیا ما و امثال کشور ما برای خرید محصولات بنجول آن‌ها دست و سر می‌شکنیم.

واقعاً چرا باید اینقدر فسفر بسوزانیم، درگیر بورکراسی اداری و تسهیلات هفت‌خوان بانک‌ها شویم، چرا باید خودمان را خسته کنیم و آنقدر جلسه بگذاریم که بخواهیم یک اسباب‌بازی و کالای آموزشی طراحی و تولید کنیم وقتی کیلومتر‌ها آن طرف‌تر برادر چینی و دلسوز خاک و وطن ما این کار را می‌کند!

در میان این نمایشگاه به اصطلاح تخصصی با ۸۰ درصد کالا و ایده چشم بادامی‌ها، اما غرفه‌ای به نام غرفه «خانه هوش» در مرکز سالن ورودی نمایشگاه نظر بازدیدکنندگان را جلب می‌کرد خصوصاً آن‌هایی که برای پیدا کردن یک کالای تخصصی به این نمایشگاه آمده بودند، زیرا از این تفنگ‌ها و ماشین‌های عجیب و غریب و عروسک‌های باربی در همه مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی وجود دارد.

وارد غرفه‌ای ساده و تزیین شده با وسایل کار خود خانه هوش و خلاقیت شدم و بچه‌ها را دیدم که با چه شوقی دومینو را می‌چیدند و یا با کمک والدینشان لیوان‌چینی می‌کردند و یا به کمک یک مربی شکل‌های مختلف اوریگامی درست می‌کردند.

به سراغ مدیر خانه هوش رفتم، در حال ثبت‌نام از بچه‌های علاقمند برای شرکت در جشنواره استعدادیابی بود؛ جایی دنج در غرفه پیدا کردیم و به گپ و گفت: نشستیم.

علیرضا خرمرودی اظهار کرد: خانه هوش و خلاقیت برای پنج سال متوالی است که در این نمایشگاه شرکت کرده و در دو سال اخیر غرفه خود را با همکاری خانه ریاضی استاد غیور شهرداری همدان برپا کرده است.

وی افزود: در این غرفه سعی شد که از همان روز شروع فعالیت نمایشگاه از خود بچه‌ها در کنار مربیانشان برای اداره غرفه استفاده شود تا حس مسوولیت اجتماعی آن‌ها تقویت شود.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان به گروه‌های حاضر در این غرفه در طول هفته برگزاری نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: هنرجویان کلاس‌های لیوان‌چینی، ذهن فعال، مکعب روبیک و سازه ماکارونی در کنار سایر اعضای فعال خانه هوش در غرفه ما حضور داشتند تا یک کلاس با نشاط را در محیط پرشور و هیجان نمایشگاه تجربه کنند.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه غرفه خانه هوش که هم برای هنرجویان و خانواده‌هایشان و هم برای بازدیدکنندگان نمایشگاه جذاب بود اجرای گروه نمایش خلاق خانه هوش بود که با چهره‌های گریم شده، زیبا و جالب هنرنمایی کردند.

خرمرودی به اجرای گروه نقالی خانه هوش اشاره و تصریح کرد: این گروه که از اعضای کلاس‌های جشنواره کتاب و شاهنامه‌خوانی بودند برای حضار اجرای برنامه کردند و نیز اجرای گروه کلیله و دمنه‌خوانی داشتیم.

وی افزود: در این غرفه آزمایشگاه ریاضی برگزار می‌شد و هدف ایجاد علاقه و جذابیت درس ریاضی برای بچه‌ها بود.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان زمان برگزاری نمایشگاه را نامناسب خواند و گفت: این زمان مصادف با امتحان بچه‌ها بود و این از حضور بیشتر خانواده‌ها و بچه‌ها در نمایشگاه کم می‌کرد.

وی با بیان اینکه هر ساله تعداد ۱۵۰ نفر با بازدید از غرفه خانه هوش در نمایشگاه در جشنواره استعدادیابی ثبت‌نام می‌کنند اظهار کرد: در حال حاضر برای یازدهمین جشنواره استعدادیابی خانه هوش ثبت‌نام انجام می گیرد و تا یک ماه دیگر کلاس‌ها برگزار می‌شود.

خرمرودی یکی از اهداف خانه هوش را همکاری والدین با خانه براساس طرح‌هایی که دارند عنوان کرد و گفت: برگزاری لیگ اتللو، برگزاری جشن شب یلدا از جمله این موارد است که خود خانواده‌ها مشارکت خوبی داشته و استقبال می‌کنند.

وی بازی‌های خلاق در زندگی کودکان و نوجوانان را مهم شمرد و ادامه داد: بازی‌های خلاق باعث تقویت و افزایش مهارت دستی، چشمی و ذهنی، کمک به حل مشکلاتشان با جایگزین کردن یک کار خلاق، افزایش دقت و تمرکز و... می‌شود که البته وارد حوزه روانشناسی نخواهم شد.

مدیرعامل خانه هوش اضافه کرد: جامعه امروز برای کودکان و نوجوانان ما با وجود هجوم گسترده بازی‌های یارانه‌ای به فکر ایجاد و توسعه بازی‌ها و کالا‌های خلاقانه باشد؛ نیاز جامعه ما تربیت و آموزش بچه‌های خلاق است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچ مرکز آموزشی و پرورشی به فکر تربیت بچه‌های خلاق و اهل تفکر نیست، گفت‌: در شرایط فعلی باید روی خلاقیت و نشاط فکری بچه‌ها کار شود و فکر جایگزین کردن مناسب و خوب باشیم؛ آیا صرفاً بگوییم از بازی یارانه استفاده نکن کافی ایست؟ آن هم بازی‌هایی با آن همه جذابیت و انیمیشن بالا که بزرگ‌تر‌ها را جذب می‌کند چه برسد به بچه‌ها.

خرمرودی با اشاره به اینکه خانه هوش در طول سال‌های فعالیت خود همیشه سعی به راضی نگه‌داشتن اعضای خود داشته است، یادآور شد: ما کوشیدیم که هر ساله یک جشنواره خاص و جدید را طراحی و اجرا کنیم؛ چیزی که کمتر در سطح شهر و حتی کشور به آن پرداخته شده است، مانند جشنواره صدا، کتاب، نقالی‌خوانی و...

وی به برگزاری جشن یلدا در هفته پایانی پاییز امسال اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که تلبیغاتی برای کریسمس و درخت کاج بود ما به فکر افتادیم که شب یلدای خودمان را با آن همه جذابیت، آداب و رسوم زیبایش در یک محیط گرم و صمیمی به بچه‌های خانه هوش و خانواده‌هایشان به نمایش بگذاریم و چقدر مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت.

مدیرعامل خانه هوش از همکاری خانه ریاضی استاد غیور تشکر کرد و گفت: در این سال‌ها با خانه ریاضی همکاری خوبی داشته‌ایم و توانستیم با همکاری یکدیگر بهترین استعداد‌ها را کشف و برای مسابقات مختلف کشوری و جهانی بفرستیم.

در پایان این گفت‌وگو هرچند به علت دیدن مربیان جوان و خلاق خانه هوش که با ابتکارعمل و خلاقیت خودشان توانسته بودند بچه‌هایی را جذب کنند و درس ریاضی و دیگر مهارت‌ها را با صبوری و آرامش به آن‌ها آموزش دهند و حتی پای خانواده‌ها را با برگزاری مسابقات مختلف به وسط بکشند، اما جای خانه‌های هوش و خلاقیت زیادی در سطح شهر و کشور خالی است، خانه‌های از جنس و رنگ و بوی بچه‌های خودمان و ابتکاراتشان، خانه‌هایی با صفا و صمیمیت آداب و رسوم ایرانی که به معرفی مشاهیر و بزرگان این دیار بپردازد.

خانه‌هایی که به ما یادآورری کند که خاک ایران چه نوابغی را در خود پرورانده که شهره خاص و عام بودند و قرن‌ها کتاب و دانش و اشعار و عرفان و ... آن‌ها در کشور‌های غربی و شرقی زبانزد بود و ما چه کسانی را داشتیم و در جهان چه جایگاهی و اکنون در کجای دنیا هستیم که گاهی در حوزه و بخشی به ما در حد و اندازه یک مصرف‌کننده چینی نگاه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار