مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به اینکه قبلاً در استان ۲۸ هزار نفر زیرپوشش صندوق بیمه سلامت همگانی بودند که اکنون به ۲۵۰ هزار نفر رسیده‌اند، گفت: کسانی که قبلا زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته بودند همچنان زیر پوشش این بیمه هستند، اما افرادی که در این سه سال از خدمات صندوق بیمه سلامت همگانی استفاده نکرده‌اند دیگر امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را ندارند.
کد خبر: ۵۴۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 06 January 2018

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان به بلاتکلیفی مردم همدان نسبت به بیمه سلامت همگانی پاسخ داد.

به گزارش فارس؛ سعید فرجی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح بیمه سلامت همگانی، طبق مصوبه هیات دولت از ابتدا قرار بود کسانی که زیر پوشش بیمه رایگان هستند (بیمه سلامت همگانی و حتی بیمه روستائیان) از سیستم ارجاع و پزشک خانواده استفاده کنند، اظهار کرد: به دلایلی این اتفاق رخ نداده و در نتیجه طی دو و سه سال گذشته شاهد بار مراجعات به تمام مراکز و گاهی حتی غیر ضرور بودیم.

وی با تاکید به اینکه این مسئله هزینه بالایی را بر دوش سازمان و در نهایت دولت گذاشت، گفت: برای حل این مسئله هیات دولت مصوبه‌ای مبنی بر اینکه استفاده از خدمات دانشگاهی و دولتی مجاز باشد و خدمات بخش خصوصی شامل نشود را صادر کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان ادامه داد: مراجعات این نوع بیمه‌ها به مراکز درمانی یعنی مراکز خصوصی محدود شده، اما از لحاظ نوع خدماتی که دریافت می‌شود تفاوتی با بیمه سایر صندوق‌های بیمه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت همگانی تنها برای افرادی که نیازمند بوده و توان پرداخت هزینه‌های بالا را نداشتند، طراحی شده بود، افزود: متاسفانه افرادی که توانایی مالی داشته و می‌توانستند زیر پوشش دیگر بیمه‌ها باشند نیز از این صندوق بهره‌مند شدند و حتی گاهی مراجعات بیش از حد و غیر ضرور نیز به مراکز درمانی وجود داشت.

فرجی با اشاره به اینکه این مسائل باعث شد سازمان بیمه سلامت و دولت محدودیتی را نسبت به مراجعات بیمه‌شدگان بیمه سلامت همگانی و روستاییان قائل شود، خاطرنشان کرد: البته در ارائه خدمات یعنی نوع خدمت به این افراد محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا پایان شهریورماه بالغ بر ۲۸۰ هزار نفر زیرپوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفته بودند، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت و آغاز صندوق بیمه سلامت همگانی یعنی از اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۳ تا آخر شهریورماه بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۵ هزار بار مراجعات به مراکز درمانی ثبت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به اینکه قبلاً در استان ۲۸ هزار نفر زیرپوشش صندوق بیمه سلامت همگانی بودند که اکنون به ۲۵۰ هزار نفر رسیده‌اند، گفت: کسانی که قبلا زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفته بودند همچنان زیر پوشش این بیمه هستند، اما افرادی که در این سه سال از خدمات صندوق بیمه سلامت همگانی استفاده نکرده‌اند دیگر امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را ندارند.

وی با بیان اینکه البته بار‌ها ابلاغ کرده‌ایم که بیمه سلامت همگانی رایگان است و افراد نیازمند از این امکانات فراهم شده بهره‌مند شوند که قطعا مراجعه کرده‌اند و ممکن است درصد کمی از آن‌ها مراجعه نکرده باشند، افزود: دولت و مجلس برای اثبات اینکه افرادی نیازمند ارائه خدمات رایگان هستند، برگزاری آزمون وسع را در دستور کار دارد.

فرجی با بیان اینکه همانطور که معتقدیم یارانه باید به افراد نیازمند تعلق گیرد، بیمه سلامت همگانی نیز باید اینطور باشد، گفت: صندوق بیمه سلامت همگانی همان یارانه سلامت است، اما با توجه به محدودیت منابع که همواره وجود دارد به افراد نیازمند پرداخت شود و اگر چیزی ماند به تناسب اینکه فرد نیاز دارد یا خیر؟، در اختیار قرار گیرد.

وی با تاکید به اینکه افراد نیازمند که در این سه سال و نیم اخیر نتوانسته‌اند از خدمات بیمه سلامت همگانی استفاده کنند، می‌توانند بار دیگر به ما مراجعه کرده و دفترچه بیمه دریافت کنند، افزود: این موضوع تغییری نکرده، اما مراجعات به بخش خصوصی محدود شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه باید برای کسانی که به هر دلیل جزو افراد ثبت‌نام کرده در بیمه سلامت همگانی نیستند که تعداد کمی را نیز شامل می‌شوند، سازو کاری تعبیه شود، خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون وسع هنوز نهایی نشده، اما در سطح هیات دولت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: صحبت‌هایی می‌شود که احتمالا از طریق کمیته امداد یا بهزیستی یعنی سازمان‌های حمایتی افراد نیازمند معرفی شوند تا مراحل ثبتنام و ارائه دفترچه برای آن‌ها طی شود.

فرجی با اشاره به اینکه مکاتباتی صورت گرفته تا لیست افراد نیازمند از سازمان‌های حمایتی برای ما ارسال شود، افزود: برای ما باید مسجل شود که این افراد نیازمند هستند تا جلوی کسانی که سوء استفاده می‌کنند، گرفته شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تعدادی از افراد به مراکز درمانی مراجعه کرده و از لغو بیمه سلامت همگانی صحبت می‌کنند، چه پاسخی می‌توان به آن‌ها داد؟، افزود: این موضوع را تکذیب می‌کنم و نه تنها لغو نشده حتی خدمات محدود نیز نشده است و تنها مراجعه به بخش خصوصی محدود شده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان ادامه داد: تعبیری که می‌شود این است، دو نفر به بخش خصوصی مراجعه می‌کند، اما اطلاع نداریم که چه کسی نیازمند است، در این خصوص وقتی می‌بینیم درصد قابل توجهی به عنوان فرانشیز بخش خصوصی پرداخت می‌شود، مبلغ دولتی، آن هم ۳۰ درصد دیگر عددی نیست که نخواهند پرداخت کنند و مابه‌التفاوتی که سازمان باید پرداخت کند، خود می‌توانند پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه فرد نیازمند به جای اینکه مثلا ۳۵ هزار تومان ویزیت بخش خصوصی پرداخت کند، به بخش دولتی مراجعه کند چرا که فرانشیز آنجا ۵ هزار تومان است، افزود: شرایطی فراهم شده که افراد نیازمند با هزینه کمتر خدمات دریافت شود.

فرجی تاکید کرد: اگر فردی توان مالی دارد که چه در بخش سرپایی و چه بخش بستری مابعدالتفاوت عمده بخش خصوصی را پرداخت کند که دیگر درصد جزئی فرانشیز را برای سازمان پرداخت می‌شود می‌تواند پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه با وجود خدمات جامعی که از طریق طرح تحول نظام سلامت ارائه می‌شود، این طرح بار سنگین مالی را بر دوش دولت و به خصوص بیمه‌ها گذاشته است، گفت: با وجود تلاش‌هایی که مجموع بیمه‌ها و وزارت بهداشت و دولت داشتند، امکان اینکه دولت بتواند هزینه‌های سلامت تمام افراد را تقبل کند واقعا وجود ندارد و هیچ کجای دنیا نیز اینطور نیست.

مدیرکل بیمه سلامت همدان، افزود: افراد متمول که نیاز مالی ندارند از حقی که برای نیازمندان در نظر گرفته شده، استفاده نکنند تا مشکلات حل شود.

وی با تاکید به اینکه مردم باید در همه زمینه‌ها حتی در موضوع یارانه اگر توانایی مالی دارند به فکر نیازمندان باشند، افزود: افراد بزرگی، چون مرحوم فرشچیان که اهل همدان نیز نیست میلیارد‌ها تومان برای سلامت مردم هزینه می‌کند و ما اگر هزینه درمان را داریم چرا باید آن را به فرد نیازمند بیمار تحمیل کنیم و حداقل حق بیمه خود را پرداخت کنیم تا خدمات بیشتری به فرد نیازمند پرداخت شود.

فرجی از احیای مجدد صندوق ایرانیان خبر داد و افزود: فرصتی است که مردم بتوانند از خدمات این نوع بیمه نیز بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه ثبت‌نام در این صندوق به این صورت است که افراد با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه می‌توانند از ۵۰ درصد تخفیف ما نیز بهره‌مند شوند و از خدمات تمام مراکز بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی استفاده کنند.

مدیر‌کل بیمه سلامت همدان تصریح کرد: افرادی که تمایل به ثبت‌نام در این صندوق دارند می‌توانند به جای ۴۰ هزار تومان در ماه ۲۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت کنند که در سال ۲۴۰ هزار تومان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار