ضبط و تولید آلبومی از آثار هنرمندان همدانی از فعالیت‌های برجسته حوزه هنری است که مسئول واحد موسیقی به معرفی آن‌ها پرداخت و گفت: آلبوم 'صدای شاعر' متشکل از دکلمه گویی ۶ شاعر دوران معاصر همدان است که واحد موسیقی حوزه هنری برای صدای این شعرا ساخته است.
کد خبر: ۵۴۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰ 04 January 2018

'شب آواز هگمتانه' سالهاست که سخاوتمندانه برای مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی می‌نوازد و آوازه هنرنمایی این گروه در همه جای ایران پیچیده است.

به گزارش ایرنا، بیست ماه از تولدش می‌گذرد. آمدنش چنان شور و شوقی برپا کرد که تاکنون موسیقی همدان نظیرش را به خود ندیده است.
'شب آواز هگمتانه' از همان روز‌های نخست نبض موسیقایی همدانی‌ها را به دست گرفت به طوریکه تاکنون ده بار به روی صحنه رفته است.

'شب آواز هگمتانه' تنها کنسرتی است که به صورت رایگان برای مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی می‌نوازد و پر شورترین تشویق‌ها را از دست‌های تماشاگرانش می‌ستاند.

همدانی‌ها یک صدا تشویقش می‌کنند و با تمام واژه‌های زیبایی که در ذهن دارند حس خود را با هنرمندان 'شب آواز هگمتانه' قسمت می‌کنند.

این برنامه یکی از فعالیت‌های واحد موسیقی حوزه هنری همدان است که مسئولیتش را جلال گودرزی سروش، از فعالان عرصه موسیقی به عهده دارد.


گودرزی از سال ۸۶ وارد عرصه موسیقی شده و در بیشتر برنامه‌های موسیقی به عنوان کارشناس، دبیر و مدیر هنری حضور دارد.

وی در گفت و گو با ایرنا 'شب آواز هگمتانه' را محفلی چند وجهی معرفی می‌کند که تنها مختص اجرای صحنه‌ای موسیقی نیست؛ بلکه محلی برای قدرشناسی و سپاس از اساتید و پیشکسوتان موسیقی استان همدان است.

به گفته گودرزی 'شب آواز هگمتانه' نوپاست، اما در ساماندهی و امید بخشیدن به هنرمندان این رشته موفق بوده و تاکنون ۸۰ هنرمند همدانی در این برنامه هنرنمایی کرده اند و ده‌ها پیشکسوت ادب و هنر استان در این برنامه تجلیل شده اند.

علاوه بر این، تولیدات جدید حوزه هنری همدان در بخش موسیقی مانند آلبوم و کتاب در 'شب آواز هگمتانه' معرفی و رونمایی شده است.

اکنون آوازه این برنامه در کشور پیچیده و گروه‌های موسیقی دیگر استان‌ها خواستار حضور در 'شب آواز هگمتانه' هستند. به طوریکه در اجرای چند روز آینده، گروه موسیقی 'ونداد' از قزوین با ۱۰ نوازنده در این برنامه حضور خواهد داشت و گروهی از موسیقی دانان استان البرز هم تقاضای هنر نمایی در 'شب آواز هگمتانه' را دارند.

همچنین چند استان کشور از تهیه کنندگان 'شب آواز هگمتانه' برای اجرای برنامه‌ای به همین سبک و سیاق مشاوره گرفته اند.

** شناسایی استعداد‌های برتر

استعداد یابی در بین جوانان، پرورش و حمایت آن‌ها از اهداف برنامه 'شب آواز هگمتانه' است که مسئول واحد موسیقی حوزه هنری از آن بعنوان ویژگی منحصر به فرد این برنامه یاد می‌کند.


گودرزی می‌گوید: نوازنده، خواننده و آهنگسازان برتر از طریق این اجرای صحنه‌ای شناسایی و برای پرورش و شکوفایی ذوق هنریشان حمایت می‌شوند و همین موضوع موجب گرایش جوانان به سمت موسیقی اصیل و سنتی شده است.

** تولید آلبوم اشعار باباطاهر

ضبط و تولید آلبومی از آثار هنرمندان همدانی از فعالیت‌های برجسته حوزه هنری است که مسئول واحد موسیقی به معرفی آن‌ها پرداخت و گفت: آلبوم 'صدای شاعر' متشکل از دکلمه گویی ۶ شاعر دوران معاصر همدان است که واحد موسیقی حوزه هنری برای صدای این شعرا ساخته است.

'شوریده شهر' آلبوم دیگری است که براساس دو بیتی‌های بابا طاهر ضبط شده است. 'صدای خیس باران' در گروه سنی نوجوان، آلبوم ترکی بنام 'گوزل داقلار' و همچنین آلبومی در ژانر موسیقی 'آکاپلا' (به معنی «نمازخانه‌ای» شکلی از موسیقی آوازی یک یا چندنفره است که برای اجرا، بدون همراهی ساز ساخته می‌شود) از تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری همدان است.


آلبوم 'بهار جان' مشتمل بر آوازخوانی 'عاشیق های' همدان، آلبوم تکنوازی هنرمندان همدانی و آلبومی براساس اشعار فخرالدین عراقی و نیز آلبومی از موسیقی سنتی با گویش همدانی نیز در حال ضبط و تولید است که بخشی از آن‌ها تاپایان سال به اتمام رسیده و در 'شب آواز هگمتانه' رونمایی می‌شوند.

** انتشار 'بر دستان الوند' و 'چهارنای'

واحد موسیقی حوزه هنری انتشار ۲ جلد کتاب پژوهشی را در دست دارد که هم اکنون مراحل پایانی را می‌گذرانند.

گودرزی در این باره توضیح داد: 'بر دستان الوند' نوشته قادر شهسواری است که به موسیقی ترکی همدان می‌پردازد و کتاب 'چهارنای' اثری از منصور زندی به پژوهش و بررسی ساز چهار نای که خود مخترع این ساز است، پرداخته است.
۲ کتاب فوق توسط انتشارات سوره مهر و در سطح ملی منتشر و تا پایان سال رونمایی می‌شود.

واحد موسیقی حوزه هنری همدان در امر آموزش و ارتقای سطح دانش هنرمندان نیز بسیار فعال است و پایه گذار برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه موسیقی با استفاده از اساتید برجسته موسیقی از کشور است و به اعتقاد گودرزی این آموزش‌ها از ارزش علمی بالایی برخوردار است.

'شب آواز هگمتانه' سرآمد ده‌ها برنامه مختلف واحد موسیقی همدان است که حالا آوازه اش در همه جای ایران پیچیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار