مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به تدوین ۴۹ استاندارد برای کالا‌های انرژی بر می‌گوید: از این تعداد ۳۴ استاندارد به صورت اجباری است و رصد فعالیت در این حوزه‌ها به صورت جدی و مستمر ادامه دارد.
کد خبر: ۵۴۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 31 December 2017

برچسب انرژی، رنگین کمانی کوچک است که بر روی کالا‌های برقی نصب می‌شود، برچسبی کوچک، اما بسیار قدرتمند و با ارزش که توجه به آن می‌تواند اقتصاد و صنعت کشور را تقویت کند و هزینه‌های خانوار را کاهش دهد.

هفت فلش رنگی از سبز پررنگ تا قرمز تیره رده بندی شده و حروف لاتین روی هر کدام درج شده است. این فلش‌ها و حروف نشانه درجه‌ای از مصرف انرژی هستند که به ترتیب حرف A. نشانه کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارآیی و حرف G. نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارآیی دستگاه است.


این رنگین کمان همان برچسب انرژی است که سازمان استاندارد نصب آن را بروی لوازم خانگی اجباری کرده است.


وجود برچسب انرژی و علامت استاندارد، مصرف کننده را از بابت ایمنی و بازدهی وسایل برقی آسوده خاطر می‌کند و به شدت هزینه‌های خانوار را کاهش داده و نتایج ملموس آن را در سبد خانوار می‌توان دید.


اما اهمیت این برچسب کوچک رنگی فراتر از جنبه‌های فردی است. برچسب انرژی از یک سو نشانه کیفیت کالا و حفظ منافع مصرف کننده است و از سوی دیگر عاملی مهم برای رقابت تولیدکنندگان و دوامشان در بازار‌های داخلی و خارجی است.


برچسب انرژی، رنگین کمانی از مزایا را برای مصرف کننده و تولیدکننده به ارمغان می‌آورد و در یک کلام نقش کلیدی در چرخه اقتصاد دارد.


مدیرکل استاندارد همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، می‌گوید: کاهش مصرف انرژی در لوازم خانگی ارتباط مستقیم با مقوله اقتصاد مقاومتی دارد و در این چارچوب وظایفی برعهده استاندارد نهاده شده که گواه اهمیت نقش کلیدی استاندارد در تحقق این سیاست کشوری است.


محمد مددی افزایش پوشش و ترویج استاندارد برای محصولات داخلی را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی می‌داند که دولت تدبیر و امید برای محقق شدن این خواسته رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه‌ای دارد.


مددی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم و بازرسی و کنترل بازار درباره برچسب انرژی را از مهمترین وظایف استاندارد اعلام می‌کند و می‌افزاید: در همین چارچوب امسال ۱۴۲ واحد صنفی بازرسی شد که ۵۴ محصول فاقد برچسب انرژی بودند و همچنین ۲ فرآورده جعل رتبه انرژی در این بازرسی‌ها کشف شده است.


به گفته وی، اجاق گاز خانگی، بخاری گازی، سماور برقی، آبگرمکن برقی، جارو برقی و ماشین لباسشویی کالا‌های فاقد برچسب انرژی هستند که در جریان بازرسی‌های صورت گرفته شناسایی شده است.


مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به تدوین ۴۹ استاندارد برای کالا‌های انرژی بر می‌گوید: از این تعداد ۳۴ استاندارد به صورت اجباری است و رصد فعالیت در این حوزه‌ها به صورت جدی و مستمر ادامه دارد.


اما سخن آخر اینکه:اقبال بیشتر مردم به سمت و سوی استفاده از کالا‌های استاندارد و دارای برچسب انرژی برآیند نهایی تلاش کارشناسان و بازرسان سازمان استاندارد است.

 


بی تردید اگر این مهم محقق شود، تولید ملی و اشتغال رونق گرفته و می‌توانیم علاوه بر مقاوم شدن اقتصاد داخلی، سهم بیشتری در بازار‌های جهانی داشته باشیم؛ به شرطی که به سادگی از کنار علامت استاندارد و رنگین کمان انرژی نگذریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار