رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه سازمات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانایی تملک این اثر تاریخی را ندارد، تصریح کرد: قیمت این ملک 4 میلیارد تومان تخمین زده شده است .
کد خبر: ۵۳۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷ 17 December 2017
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: به علت شکایتی که ورثه خانه تاریخی منصوری کرده‌اند، این اثر تاریخی از ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور خارج شده است .

به گزارش ایسنا؛ ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه این حکم از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده و مالک مدعی است که می‌خواهد ملک خود را به فروش برساند، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود در نقل، انتقال، خرید و فروش ملک تاریخی، خریدار و فروشنده با علم به اینکه این اثر تاریخی است، اجازه تخریب آن را ندارند .

وی با بیان اینکه طی سنوات گذشته و در زمان تصدی مسعود سلطانی‌فر و در زمان زهرا احمدی‌پور، رؤسای اسبق و سابق سازمان میراث فرهنگی کشور، مقرر شد از ناحیه مسکن و شهرسازی و شهرداری این ملک، تملک شود، افزود: سال‌ها اداره میراث فرهنگی، فرمانداری و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع بودند اما متأسفانه تا کنون محقق نشده است .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه سازمات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانایی تملک این اثر تاریخی را ندارد، تصریح کرد: قیمت این ملک 4 میلیارد تومان تخمین زده شده است .

جلیلی بیان کرد: یکی از راهکارهای حفظ این اثر تاریخی این است که دستگاه‌های اجرایی چون شهرداری و مسکن و شهرسازی با همکاری بخش خصوصی این ملک را خریداری کرده و مطابق ضوابط سازمان میراث فرهنگی آن را تبدیل به سفره‌خانه سنتی یا فضای اقامتی و هتل تاریخی کنند .

وی با اشاره به اینکه این ملک دارای چند ورثه است، گفت: راضی کردن تمامی وراث برای تغییر کاربری آن و تبدیل آن به یک فضای گردشگری، دشوار است .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه از سنوات قبل تا کنون بیش از 100 میلیون تومان صرف هزینه مرمت این اثر تاریخی شده است، خاطرنشان کرد: در پی وظایف این اداره مبنی بر حفظ و مرمت آثار تاریخی، روند مرمت بخش‌هایی از خانه منصوری در دستور کار ما قرار دارد که با هماهنگی مالک این اقدام انجام خواهد شد .

گفتنی است؛ خانه تاریخی منصوری در دو طبقه متعلق به مرحوم «عبدالصمد منصوری»، در بلوار سیف‌الدوله ملایر و در زمینی با حدود 2 هزار و۸۵۰ متر‌مربع مساحت واقع شده است. این اثر تاریخی، ۴۷۰ متر زیربنا و 2 هزار‌ و ۳۸۰ متر حیاط دارد، طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شده ‌است. این خانه قدیمی، در سال 1380 در فهرست ملی ثبت و متأسفانه پس از يك دهه در سال 1391 به درخواست ورثه برای اجازه خرید و فروش از این فهرست خارج شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار