رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو استان افزود: pmp شاخص اهدای عضو و‌ رضایت گیری بر اساس جمعیت استان است که در استان ما این شاخص در سال 81 ٬ نیم بوده و ‌در سال 95 به 10 رسیده است.
کد خبر: ۵۳۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹ 17 December 2017
رئیس تیم‌ هماهنگ کننده اهدای عضو استان همدان گفت: از سال ۸۹ تا کنون شاهد افزایش رضایت‌ خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو بوده ایم.

به گزارش تسنیم؛ مجیدحمیدی اظهار داشت: برای فرهنگ‌سازی اهدای عضو‌ در بیماران مرگ مغزی تلاش‌های بسیاری شده و تاحدودی هم تاثیرگذار ‌بوده اما هنوز تا نتیجه دلخواه فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم هیچ‌ مورد مرگ‌ مغزی در استان رخ ندهد٬ تصریح کرد: اما در صورتی که فردی دچار مرگ‌ مغزی می‌شود٬ به خاک سپردن 8 عضو حیات بخش او‌ که می‌تواند جان چندین انسان را از مرگ حتمی نجات دهد٬ بسیار غم‌انگیز است.

رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو استان افزود: pmp شاخص اهدای عضو و‌ رضایت گیری بر اساس جمعیت استان است که در استان ما این شاخص در سال 81 ٬ نیم بوده و ‌در سال 95 به 10 رسیده است.

حمیدی با بیان اینکه در سال گذشته از خانواده‌های 17 مورد مرگ مغزی رضایت گرفتیم٬ ابراز کرد: امسال نیز از ابتدای سال تا کنون از خانواده‌های 13 بیمار مرگ مغزی رضایت اهدای عضو گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت اهدای عضو استان ما در غرب کشور٬ مطلوب است٬ اظهار داشت: اما این وضعیت خوب٬ نباید ما را از تلاش بیشتر برای رضایت گیری غافل کند.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان گفت: با مسئولان استانی مانند امام‌جمعه٬ استاندار٬ مسئولان صدا‌و‌سیما٬ علوم‌پزشکی و‌ دستگاه‌های مختلف٬ چندین جلسه برگزار کردیم و‌ موضوع مرگ مغزی را به طور شفاف برایشان توضیح دادیم‌.

حمیدی افزود: متولی اجرای کارهای پزشکی اهدای عضو٬ علوم پزشکی است اما با این حال متاسفانه بسیاری از همکاران خود ما هم با با پدیده مرگ مغزی آشنایی کامل ندارند بنابراین در سال گذشته همایشی به مدت یک‌هفته برای پرسنل بخش‌های مراقبت‌های ویژه برگزار کردیم. در این همایش 80 مدرس از وزارتخانه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این همایش مراحل شناسایی٬ رضایت گیری و ‌انتقال بیمار را به پرسنل آموزش دادیم٬ تصریح کرد: همچنین 16کارگاه را برای کارکنان تمامی بیمارستان‌ها برگزار کردیم و ‌در آن در خصوص نحوه برخورد پرسنل با خانواده‌های بیماران مرگ مغزی صحبت کردیم.

رئیس تیم‌ هماهنگ کننده اهدای عضو استان با اشاره به اینکه بیمار مرگ مغزی ناجی جان یک تا هشت نفر است٬ اظهار داشت: در دانشگاه‌ها شعبه انجمن اهدای عضو را به راه انداختیم و در آن فعالیت‌های فرهنگی و‌ فرهنگ‌سازی‌ برای افزایش این امر خدا پسندانه انجام‌ می‌شود.

حمیدی گفت: برای ترویج فرهنگ اهدای عضو نیازمند سفیرانی از‌ جنس خود مردم هستیم تا به‌کمک‌ما بیایند و مرگ مغزی را برای مردم توضیح دهند.

جشن نفس با تقدیر از 90 خانواده اهدای عضو برگزار شد

رئیس تیم‌هماهنگ کننده اهدای عضو استان افزود: امسال جشن نفس با حضور بیش از هزار هم استانی در همدان برگزار شد و‌ از خانواده 90 اهداکننده عضو تقدیر شد. در این مراسم یک مورد اهدای عضو را به عنوان شاخص معرفی کردیم سپس فرد گیرنده عضو را به خانواده اهدا کننده‌ معرفی کردیم.

حمیدی با بیان اینکه توانایی پیوند کلیه در‌ همدان وجود دارد و‌ دو‌ جراح‌ همدانی این عمل را انجام‌ می‌دهند٬ اظهار داشت: بیمار مرگ‌مغزی را برای پیوند اعضا به تهران اعزام‌ می‌کنیم‌ اما در شرایطی که گیرنده‌ای در همدان شرایطش با وضع کلیه اهدا کننده هماهنگ‌ باشد٬ کلیه را برای پیوند به همدان‌ باز می‌گردانیم.

وی در خصوص اعضایی که می‌توانند نجات دهنده باشند٬ تصریح کرد: قلب٬ دو‌ کلیه٬ دو عدد ریه٬ پانکراس٬ کبد و روده کوچک به عنوان اعضای حیاتی مطرح است که جان هشت بیمار را از مرگ‌ حتمی نجات می‌دهد.

رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو استان افزود: جدا از اعضای حیاتی٬ اعضای نسوج بیمار مرگ مغزی نیز در درمان معلولیت‌ها موثر است. از یک بیمار مرگ ‌مغزی می‌توان 53 نسج را برداشت و پس از فراهم آوری برای برطرف کردن معلولیت از آن استفاده کرد.

حمیدی گفت: از آن‌جا که برداشت نسج، ظاهر بیمار مرگ مغزی را تغییر می‌دهد بنابراین انجام‌ این امر نیز بستگی به رضایت خانواده وی دارد.

وی با بیان اینکه  تصریح کرد: با عملی که صورت می گیرد شکافی از زیر جناق سینه  زده می‌شود٬ بررسی و سونوگرافی می‌شود٬ در صورت تایید٬ اعضای سالم برداشته می‌شوند.

رئیس تیم‌‌‌ هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون از خانواده 13 مورد مرگ مغزی رضایت گرفته‌ایم٬ گفت: یکی از موارد مربوط به آقایی 34 ساله و ‌ساکن همدان٬ بوده است که بر اثر سقوط از بلندی دچار مرگ مغزی شده و‌ با رضایت خانواده‌اش٬ قلب٬ کبد و دو کلیه او‌ اهدا شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار