معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان به مقایسه شاخص‌های محور تولید علم دانشگاه در سال ۹۴و ۹۵پرداخت وگفت: امید است سال۹۶ و ۹۷ همکاری بین‌دانشگاهی افزایش یابد.
کد خبر: ۵۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 12 December 2017
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان از بهره‌برداری آزمایشگاه جامع تحقیقات همدان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سعید بشیریان در آیین هجدهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان گزارشی از عملکرد حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ارائه کرد و افزود: ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی و دستگاهی در آزمایشگاه جامع تحقیقات انجام می‌شود و این آزمایشگاه نقطه قوت و زیرساخت خیلی خوب برای پژوهشگران است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی Scopus طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ افزایش داشته است، در مورد ارتقای شاخص h index دانشگاه و لزوم تلاش برای بهبود وضع فعلی توضیحاتی بیان داشت و گفت: فعالیت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه از نظر کمی و کیفی روند رو به رشدی داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان به مقایسه شاخص‌های محور تولید علم دانشگاه در سال ۹۴و ۹۵پرداخت وگفت: امید است سال۹۶ و ۹۷ همکاری بین‌دانشگاهی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده شاخص نسبت مقاله به عضو هیئت علمی به رقم ۱.۴۳ رسیده است، افزود: دانشگاه نسل ۲ در درجه اول وظیفه آموزش را بر عهده دارد در حالی که دانشگاه‌های نسل ۳ علاوه بر تربیت نیروی متخصص وظیفه ایجاد ثروت از علم را دارا هستند و خطاهای موجود در این حوزه در مواردی فرار مغزها را در پی دارد.

بشیریان با اشاره به اینکه مدیریت توسعه فناوری سلامت در وزارت بهداشت ایجاد شده است، گفت: این مدیریت ارتباط صنعت و جامعه، طرح‌های فناوری، ثبت اختراعات، کمیته‌های فناوری، اتاق تمیز و مرکز دانشگاه را بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز رشد با یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع فضا در حال حاضر هفت محصول تجاری سازی و تولید شده که از این میان می‌توان به نان مسطح خشک رژیمی برای رفع دغدغه بیماران متابولیک اشاره کرد که محصولی بر پایه نشاسته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد اتاق تمیز گفت: اتاق تمیز به صورت مشخص فضایی است که در عملیات ساخت داروها و فرآورده‌های بیولوژیک با پژوهش‌های علمی کاربرد دارد که این گونه فضاهای دارای سطح پایینی از آلوده‌کننده‌هایی همچون گرد و غبار و میکروب‌های منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی محصول با عنوان محصول آرایشی بهداشتی نیمه جامدات معرفی شدند، گفت: قسمت اصلی اتاق تمیز زمینه تولید دارو است که امید است با نگاه به داروهای سنتی روند خوبی طی شود.

بشیریان با بیان اینکه در حوزه ارتباط صنعت با جامعه سال ۹۶ یک‌میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان قرارداد در این حوزه پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: دانشگاه‌های بزرگ صنعتی به سمت برقراری ارتباط با صنعت در چارچوب قراردادهای مناسب پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه تعداد ثبت اختراعات اظهار شده ۱۰ مورد بوده است، از تدوین آیین‌نامه مالکیت فکری دانشگاه و اخذ مجوز دانشگاه از قوه قضاییه کشور به عنوان مرجع استعلام ثبت اختراعات، تخصیص پاداش ثبت اختراعات اقدام در خصوص احتساب امتیاز ثبت اختراع در طرحهای تحقیقاتی و فناوری خبر داد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد طرح‌های فناوری ۸ مورد بود که ۵۷۰ میلیون ریال بودجه تخصیص‌یافته به این موضوع بود.

وی از برخی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های موفق دانشگاه نام برد و گفت: تا پایان امسال حداقل برای یکی از پژوهشکده‌ها تشکیلات دریافت می‌شود.

وی از چاپ و نشر ۱۳ عنوان کتاب خبر داد و با اشاره به اینکه جذب هیئت علمی پژوهشی در دستور کار است افزود: این موضوع به ارتقای شاخص‌های پژوهشی کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار