مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با توصیه به کشاورزان برای رعایت میزان کشت محصول اضافه کرد: شهرستان نهاوند کشش بیشتر از سهمیه تعیین شده که طبق قرار داد با کشاورزان به امضا می رسد را ندارد و کشاورزان باید در این زمینه مراعات کشت مازاد را داشته باشند زیرا باعث ایجاد مشکل برای آنان می شود.
کد خبر: ۵۳۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 12 December 2017
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: تاکنون از سوی کشاورزان 250 هزار تن چغندر قند برداشت شده که 200هزار تن آن تحویل کارخانه های قند طرف قرار داد شده است.

به گزارش ایرنا؛ احمد باقری افزود: امسال در شهرستان نهاوند چهار هزار هکتار از مزارع کشاورزی به کشت چغندر قند اختصاص یافت که در مقایسه با سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی اضافه کرد: همه ساله کشاورزان هنگام کشت چغندر قند قراردادهایی را با کارخانه ها امضا می کنند و مطابق این قرارداد اقدام به کشت کرده و محصول خود را تحویل آنان می دهند.

باقری ادامه داد: با توجه به سطح بالای زیر کشت در سال جاری تعدادی از کشاورزان به صورت آزاد اقدام به کشت کرده و با کارخانه های قراردادی امضا نکردند و همین مساله باعث شده که محصولات آنها پس از برداشت در کنار جاده برای انتقال به کارخانه های دیگر روی زمین بماند.

به گفته وی در حال حاضر چغندر تولیدی نهاوند مطابق قراردادهای امضا شده به کارخانه های قند همدان، بنیاد و نقش جهان اصفهان ، لرستان و کرمانشاه ارسال می شود و سایر کشاورزانی که قرار دادی را به امضا نرسانده اند محصول تولیدی خود را به کارخانه های مشهد ارسال می کنند که همین مساله باعث بالا رفتن هزینه برای آنان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با توصیه به کشاورزان برای رعایت میزان کشت محصول اضافه کرد: شهرستان نهاوند کشش بیشتر از سهمیه تعیین شده که طبق قرار داد با کشاورزان به امضا می رسد را ندارد و کشاورزان باید در این زمینه مراعات کشت مازاد را داشته باشند زیرا باعث ایجاد مشکل برای آنان می شود.

باقری افزود: البته چغندر قندهایی که در حال حاضر در کنار جاده مانده و به کارخانه های حمل نشده اند با توجه به برودت هوا دچار مشکل نمی شوند و حد اکثر ظرف 10 روز آینده به کارخانه حمل خواهد شد.

وی گفت: شهرستان نهاوند نزدیک به 60 درصد چغندر قند استان را تولید می کند که امسال پیش بینی شد 250 هزار تن محصول برداشت شود که تا کنون 200 هزار تن آن تحویل کارخانه ها شده و 50 هزار تن مابقی نیز که از زمین برداشت شده اما هنوز به کارخانه های حمل نشده حداکثر ظرف 10 روز آینده طبق هماهنگی هایی که به عمل آمده انتقال داده خواهد شد.

وی اظهار کرد: متوسط عملکرد تولید چغندر قند در کشور 38 تن در هکتار است که این میزان در استان و نهاوند حدود 45 تن در هکتار است و حتی در سالهای گذشته بالاترین میزان تولید چغندر در واحد سطح مربوط به یک کشاورز نهاوندی با 120 تن در یک هکتار بود که در سطح کشور مقام اول را بدست آورد.

شهرستان نهاوند با توجه به آب و هوای مساعد از قطب های اصلی کشاورزی استان است که در بسیاری از محصولات در سطح استان و حتی کشور رتبه اول را بدست آورده است.

چغندر قند از مهمترین محصولات تولیدی نهاوند است که در سال جاری چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان را به خود اختصاص داده است.

محصول تولیدی نهاوند به کارخانه های قند بیستون در استان کرمانشاه ، چالان چولان در استان لرستان، کارخانه قند همدان و کارخانه های نقش جهان و بنیاد در استان اصفهان منتقل می شود.

از عمده ترین تولیدات محصولات کشاورزی شهرستان نهاوند می توان به گندم، جو، چغندرقند، کلزا، گشنیز،آفتابگردان، نخود و لوبیا، ذرت، خیار، سیب، هلو ، شلیل، گردو، زرد آلو، گیلاس و آلبالو اشاره کرد که سالانه صدها هزار تن محصول را روانه بازار مصرف استان و کشور می کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار