استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی ما در تمام دنیا نفوذ پیدا کرده است، گفت: بالندگی امروز ما در گرو تلاش و پشتکار جوانان دیروز و همراهی با بزرگان و پدران و برادران خود بوده است و اکنون هم باید با تقویت باورهای دینی، تقویت روحیه استکبارستیزی و افزایش ولایتمداری، برای خیزش بیشتر اسلام و انقلاب اسلامی ایران در جهان تلاش شود.
کد خبر: ۵۳۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ 08 December 2017
استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: مهم‌ترین ماهیت دانشجو باید ضد استکبار بودن او باشد و این استکبارستیزی او را از سایر افراد متمایز کند.

به گزارش ایکنا؛ سعید زیباکلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران در آیین جنبش دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینا ۱۴ آذر اظهار کرد: زندگی دانشجویی و زندگی در زمان دانشجویی مسائلی است که باید مورد توجه قرار گرفته و دانشجو از فرصتی که در این زمان دراختیار دارد به درستی استفاده کند.

وی ادامه داد: دانشجو براساس وظیفه ذاتی خود باید به دنبال دانش و کسب علم باشد و با دور کردن موانع احتمالی پیش روی خود در راه کسب علم و دانش، جامعه را به سمت تعالی هدایت کند.

زیباکلام با بیان اینکه امروز جامعه ما نیازمند فکر، اندیشه و دانش دانشجویان ما بعنوان آینده سازان این مملکت است، یادآور شد: نباید برخی از مشکلات و ناملایمتی‌ها مانع توجه به درس و تعلیم دانشججویان شود.

وی افزود: امروز فضاهای مجازی در حالی که برخی از کارها را سهل و آسان کرده است، خود مخرب‌ترین و آسیب رسان ترین فضا است که باید مدیریت شود و لذا دانشجویان مراقب این فضاها بوده و بدانند مهم‌ترین خوراک و هدف آنان باید تحصیل باشد.

وی گفت:‌ امروزه فضاهای حقیقی و زندگی‌های روزمره برخی از افراد تحت تأثیر فضاهای مجازی قرار گرفته است که این مساله معضل بزرگی است که باید از آن دوری شده و جوانان با مدیریت این فضاها و قرار گرفتن در مسیر درس و تحصیل، برای آینده ایران اسلامی و بالندگی آن تلاش کنند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی ما در تمام دنیا نفوذ پیدا کرده است، گفت: بالندگی امروز ما در گرو تلاش و پشتکار جوانان دیروز و همراهی با بزرگان و پدران و برادران خود بوده است و اکنون هم باید با تقویت باورهای دینی، تقویت روحیه استکبارستیزی و افزایش ولایتمداری، برای خیزش بیشتر اسلام و انقلاب اسلامی ایران در جهان تلاش شود.

در ادامه این مراسم سعید زیباکلام در پاسخ به این سوال که تصورش در باب کرسی های آزاداندیشی چیست، گفت: من نمی گویم در زمینه کرسی های آزاداندیشی توفیقی نیافته ایم، یا اینکه نیت ما از آن چیست و یا اینکه این بحث بحث ثقیلی است، من این ماجرا را افسانه می دانم و اصلا متعجب نیستم که در این مورد اتفاقی نیفتاده است، من نمی گویم آن طور که باید و شاید به بحث پرداخته نشده است و یا اینکه باید سعه صدر داشت و منتظر رفع موانع بود، اصلا من معتقدم بنیاناً چیزی به نام آزاداندیشی نداریم.

وی افزود: در قرن ۱۸ و عصر روشنگری این بحث را داشته ایم، ولی این موضوع بعدها بایگانی شد و به تاریخ سپرده شد؛ من معتقدم قبل از طرح این بحث در فضای همگانی باید متفکران و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی فرصتی می یافتند و به بحث در خصوص این امر می پرداختند که آیا می توانیم چیزی به نام آزاداندیشی داشته باشیم یا نه؟

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: لذا یک بحث این است که آزاداندیشی یک افسانه است و امر نشدنی، و بحث دیگر این است که چرا نظریه پردازی و تضارب فکری و اندیشه ای صورت نگرفته؟ این ها دو مسئله جدا از هم و دو حرف متفاوتند.

زیباکلام گفت: نظریه پردازی امری ممکن، ضروری و واجب است و من گفت و گو و تعامل بین اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را ضروری می دانم،اما اینکه چرا این امر موفق نبوده و در بین ۱۰۰۰ استاد تنها یک الی دو نفر در این حوزه نظریه پردازی کرده اند،مسئله است، من معتقدم نه در ساحت واقع و نه در ساحت نظر آزاداندیشی ممکن نیست.

وی ادامه داد: ما باید از خودمان بپرسیم برای اندیشیدن به چه احتیاج داریم؟ آیا با یک ذهن خالی می توان اندیشید. من معتقدم ما بنیاناً انسان فارغ از تعلقات، بینش، ارزش و امیال نداریم؛ صرف نظر از اینکه این تعلقات، رحمانی یا نفسانی باشد یا لیبرالی و سوسیالیستی و یا الهی یا الحادی، انسان اندیشنده اگر بخواهد بیندیشد وجود یک مجموعه از باورها در او انکارناپذیر است، هر کسی بخواهد فکر کند راجع به کم ارزش ترین مسائل تا ژرف ترین امور باورمند است، این باورها او را از آزادی منع می کند.

گفتنی است که یکي از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در حضور سعید زیباکلام، ضمن اشاره به مطالبات جنبش دانشجويي و گريزي به فعاليت عده‌اي تماميت‌خواه به نام اين جنبش، از او خواست سلام دانشجويان را به برادرش «صادق زيباكلام» برساند، آن هم با اين تعبير كه سلام ما را به برادر غرب‌زده خود «صادق زيباكلام» برسانيد كه نه «صادق» هستند، نه «زيباكلام».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار