معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: دانشجویان بعضاً در طول دوره تحصیل خود با انجام آزمایش‌های عملی در معرض مخاطراتی قرار می‌گیرند که عدم آشنایی با نکات و اصول ایمنی می‌تواند اثرات زیان‌بار بسیاری برای آنان در بر داشته باشد.
کد خبر: ۵۳۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 04 December 2017
معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه دانشگاه صنعتی همدان به ایمنی و سلامت دانشجویان توجه ویژه‌ای دارد، از برگزاری دوره‌های HSE در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش فارس مهدی حسینیان عصر امروز در مراسم انتقاد تفاهم‌نامه با مرکز فوریت‌های پزشکی همدان، با بیان اینکه بخش بزرگی از دوران تحصیلی دانشجویان به ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و به انجام فعالیت‌های تجربی می‌گذرد، اظهار کرد: یکی از پیش‌نیازهای مهم کار تحقیقاتی کار کردن در شرایط ایمن و بهداشتی است.

وی فلسفه HSE را در راستای توسعه پایدار و کرامت انسان از طریق نگاهی سیستماتیک و مرتبط با عوامل مختلف بهداشت، ایمنی و محیط زیست دانست گفت: در زندگی انسان رشد و توسعه همه‌جانبه کشور اهمیت ویژه‌ای را ایفا می‌کند و این فلسفه و نگرش، استراتژی به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط، افراد و افزایش اثرات مطلوب آنها با تأمین ایمنی و به صفر رساندن حوادث و آسیب‌ها از طریق حذف شرایط ایمن و ارتقاء سلامت افراد است.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی همدان بیان کرد: دانشجویان بعضاً در طول دوره تحصیل خود با انجام آزمایش‌های عملی در معرض مخاطراتی قرار می‌گیرند که عدم آشنایی با نکات و اصول ایمنی می‌تواند اثرات زیان‌بار بسیاری برای آنان در بر داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه نظام مدیریت یکپارچه HSE با ایجاد بستر فرهنگی خلاق و پویا، به تبیین تأثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته است، افزود: از این طریق می‌توان نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را به طور نظام‌مند مورد ارزیابی قرار داده و روش‌های مبتنی بر پیشگیری را ارائه داد.

حسینیان تصریح کرد: با عقد این تفاهمنامه دوره حفاظت و ایمنی محیط کار با مشارکت مرکز فوریت‌های پزشکی همدان در سال جاری برای همه دانشجویان جدیدالورود که حدود 700 دانشجوست برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این موضوع دانشگاه صنعتی همدان از سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی را در این زمینه آغاز کرده است، ادامه داد: طبق مقررات دانشگاه، دانشجویان جدیدالورود برای حضور در کارگاه‌ها و آزمایشگاه ملزم به سپری کردن این دوره هستند.

معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی همدان برگزاری دوره‌های HSE را برای سومین سال در این دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: این دوره‌ها سال‌های گذشته با همکاری سازمان هلال احمر برگزار می‌‌شد و در سال جاری به منظور  افزایش کیفیت با همکاری سازمان فوریت‌های پزشکی استان همدان برگزار می‌شود.

وی در خصوص اهداف عقد برگزاری دوره‌های HSE  با مشارکت اورژانس همدان، یادآور شد: آموزش پیشگیری از حریق در اماکن صنعتی، آشنایی با انواع مواد سوختنی، نحوه مقابله با حریق در صورت بروز آن، آشنایی با انواع صدمات احتمالی در محیط کار و نحوه امدادرسانی به افراد آسیب دیده از مهمترین اهداف این طرح است.

حسینیان خواستار توجه دانشجویان به حفاظت از محیط زیست شد و اظهار کرد: جلوگیری از صدمات ناشی از فرآیند‌های صنعتی به محیط اطراف از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های HSE برای دانشجویان است.

وی بیان کرد: ارائه آموزش‌ها به دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی به منظور ارتقاء آگاهی و فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط زیست و نظارت بر فعالیت افراد در محیط‌های آزمایشگاهی و کارگاهی از اولویت‌های دانشگاه صنعتی همدان در این حوزه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار