سخنگو و رئیس خدمات شهری شوای اسلامی شهر همدان نیز یکی از اهداف اجرای طرح پیاده راه ها را انسان محور کردن شهر دانست و گفت: اجرای این طرح ها از سال قبل آغاز شده و شورا سعی بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی دارد تا از تردد خودروهای شخصی کاسته شود.
کد خبر: ۵۳۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 04 December 2017
رئیس شورای شهر همدان گفت: فضای مرکزی میدان امام (ره) همدان برای اجرای سایت موزه و یا آبنما تعیین تکلیف می شود.

به گزارش مهر، ابراهیم مولوی در صحن علنی شورای شهر همدان که با حضور رئیس و اعضای شورا، مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سرپرست شهرداری و شهردار منطقه یک، پیرامون موضوع تعیین تکلیف فضای مرکزی پروژه پیاده راه میدان امام خمینی (ره) برای تسریع در روند اجرای پروژه برگزار شد، بر ضرورت تعیین تکلیف فضای میدان مرکزی شهر همدان برای ادامه کاوشها تاکید کرد.

وی گفت: با هم اندیشی مسئولان امر به زودی فضای مرکزی پروژه میدان امام (ره) برای اجرای سایت موزه و یا آبنما تعیین تکلیف می شود.

مولوی با بیان اینکه توریست به دنبال تاریخ و فرهنگ کهن این شهر است که اگر احداث سایت یا موزه شیشه ای در فضای میدان مرکزی به نتیجه برسد، پتانسل تاریخی مناسبی برای شهر همدان خواهد بود، گفت: بسیاری از کشورها برای نداشته هایشان هم تبلیغ میکنند، در صورتی که همین داشته ها به صورت طبیعی در سرزمین ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ایجاد فضای تعامل مدیریت ارشد استان هم نقش بسزایی دارد، عنوان کرد: استاندار همدان نیز علاقمندی و استقبال خود را از طرح های فرهنگی برای زنده نگه داشتن تاریخ و هویت شهر اعلام کرده است.

مولوی با توجه به وضعیت موجود در میدان مرکزی شهر همدان و روند کاوشها در این میدان، بیان کرد: زمانی که پیمانکاران حفاری ها را برای اجرای تأسیسات آبنما در محوطه میدان امام (ره) عمق دادند، به نشانه هایی از آثار باستانی رسیدند که در جلسه ای با حضور مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی، طرح موضوع شد.

وی ادامه داد: تصمیم بر این بود تا در بازه زمانی مشخصی کاوش‌های ادامه یابد که اگر به آثاری از شهر تاریخی هگمتانه برخورد کردیم، روند کار ادامه پیدا کند.

حساسیت به کاوشها دوچندان شده است

به گفته وی خوشبختانه با توجه به کشفیات چند هفته گذشته و درخواست های مردم، رسانه ها، دانشجویان، استاید و سمن ها، حساسیت به کاوشها دوچندان شده است.

مولوی گفت: پروژه عمرانی پیاده راه سازی میدان امام (ره) و خیابان اکباتان برنامه زمانبندی دارد که حتما باید بر آن مبنا عملیات اجرایی پیش برود که البته تاکنون کاوشها در روند کار تأثیر خاصی نداشته اند و کار عمرانی و کاوش همزمان در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه باید روند پیشروی کاوش ها تعیین تکلیف شود که آیا در محوطه میدان امام(ره) با توجه به کشفیات چند هفته گذشته موزه یا سایت شیشه ای احداث شود یا گزینه های دیگری را انجام دهیم، عنوان کرد: در چند روز آینده انتظار می رود بازه زمانی مشخص شود تا عملیات اجرایی پروژه پیاده راه سازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان به اتمام برسد.

مولوی بیان کرد: در هر صورت منتظر نظرات کارشناسانه مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستیم، زیرا وضعیت کاوش ها در روند زمانبندی پروژه عمرانی ما تأثیرگذار است.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه اظهار کرد: اگر پروژه پیاده راه سازی میدان امام(ره) و خیابان اکاباتان هم به اتمام برسد میتوانیم ادعا کنیم محور فرهنگی پایتخت تاریخ و تمدن ایران شکل گرفته است.

مولوی ادامه داد: این محور فرهنگی و تاریخی از تپه هگمتانه آغاز و با گذر از سراها، بازار همدان، بنای بی نظیر میدان امام(ره) و همچنین خیابان زنده بوعلی در نهایت به آرامگاه بوعلی ختم می شود.

وی گفت: ایجاد محور فرهنگی در مرکز شهر موجب جذب و جلب توریست می شود که در نگهداشت گردشگران هم اهمیت دارد، زیرا شهرداری با رکود مسکن و ساخت و ساز مواجه شده که در نتیجه درآمدی وجود ندارد؛ بنابراین باید به سمت و سوی ایجاد درآمدهای پایدار برود که یکی از زیرساخت های آن ایجاد محوری فرهنگی و گردشگری است.

مولوی گفت: تأمین تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز و تامین زیرساختهای جذب توریست با ساخت هتل در شهر همدان جزو ضرورت های این منطقه محسوب می شود.   

حفظ آثار ملی، تاریخی و فرهنگی شهر از اهداف شورا است

سخنگو و رئیس خدمات شهری شوای اسلامی شهر همدان نیز یکی از اهداف اجرای طرح پیاده راه ها را انسان محور کردن شهر دانست و گفت: اجرای این طرح ها از سال قبل آغاز شده و شورا سعی بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی دارد تا از تردد خودروهای شخصی کاسته شود.

کامران گردان ایجاد جاذبه های گردشگری را از دیگر اهداف شورا برشمرد و با اشاره به اجرای طرح پیاده راه بوعلی، یادآورشد: در حال حاضر با همکاری شهرداری منطقه یک و بیمارستان بوعلی ۴۵ نفر از پزشکان خیابان بوعلی به این بیمارستان منتقل خواهند شد که این مهم از جمله اقدامات ایجاد جاذبه های گردشگری است.

گردان اضافه کرد: جاذبه گردشگری با اجرای طرح پیاده راه بوعلی ایجاد شده به گونه ای که این طرح به عنوان الگوی دیگر استانها شده و قرار است دیگر خیابانهای اصلی شهر به پیاده راه تبدیل خواهد شد، زیرا ایجاد جاذبه گردشگری به نفع شهر و شهروندان در جذب گردشگر خواهد بود.

وی به کشف آثار تاریخی در کاوش های میدان امام خمینی (ره) در اجرای همزمان طرح پیاده راه میدان اشاره کرد و افزود: اگر بنا باشد برای این میدان مرکزی موزه ای احداث شود، نیاز به طرح نقشه هایی دارد و شورا وشهرداری از این طرح استقبال کرده و حتی بخشی از هزینه های آن را تقبل خواهد کرد.

سخنگوی شورای شهر همدان گفت: حفظ آثار ملی، تاریخی و فرهنگی شهر از دیگر اهداف ماست و می توان از این ظرفیت برای جذب گردشگر و توریست استفاده کرد.

ادامه کاوش میدان امام نیازمند تصمیم‌گیری فنی است

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این جلسه با اعلام اینکه ادامه کاوش میدان امام(ره) نیازمند تصمیم‌گیری فنی است، گفت: کاوش میدان امام کاملاً شفاف بوده است.

علی مالمیر با اشاره به همکاری و همدلی همسو شورا و شهرداری همدان با اداره کل میراث فرهنگی در کاوش های میدان مرکزی، اظهار کرد: کاوش‌ها باید به اتمام رسیده و نتایج مشخص شود تا بتوان به نتیجه‌گیری درستی دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کاوش‌ها لزومی به انتشار روزانه اطلاعات نیست، افزود: البته پروژه کاوش‌های میدان امام خمینی همدان شیشه‌ای بوده است و همه مسائل روشن و شفاف انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان  ادامه داد: براساس کاوش‌های انجام شده دو تابوت سفالی مربوط به دوره اشکانی پیدا شده است که البته سالم نیستند، همچنین تعدادی از سفال‌های یافت شده هم مربوط به دوره‌های سلوکی، ماد و اسلامی است.

وی گفت: سفال‌های یافت شده از اهمیت بالای باستان‌شناسی برای ما برخوردار بوده زیرا شواهد تاریخی بسیاری برای کشور در پی دارد.

هنوز شواهدی از استقرار معماری در میدان امام یافت نشده است

مالمیر با اعلام اینکه هنوز شواهدی از استقرار معماری در میدان امام یافت نشده است، افزود: لایه‌ای از استقرار معماری در میدان امام کشف نشده است و کاوش‌ها در بخشی که احتمال کشف آثار جدید هست، ادامه دارد.

وی بیان کرد: بحث در کمیته باستان‌شناسی این بود که با احتیاط بیشتر در رابطه با میدان امام از جمله ایجاد سایت موزه تصمیم‌گیری شود و از سوی دیگر تصمیمات پس از اتمام کاوش‌ها و مشخص شدن نتایج، گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اظهار کرد: مدیران میراث فرهنگی، هنرمندان و رسانه‌ها علاقمند هستند که ظرفیتی ایجاد شده و بتوان سایت موزه در میدان امام همدان راه‌اندازی کرد ولی  این امر نیازمند در نظر گرفتن مباحث فنی و کارشناسی است.

مالمیر با بیان اینکه امر کاوش و ایجاد سایت موزه بحث فنی و کارشناسی است، عنوان کرد: باید مسائل کارشناسی کنار هم گذاشته شده و براساس نتایج آن تصمیمات گرفته شود و اینکه نمی‌توان در چنین جلسه‌ای برای ادامه یا قطع کاوش‌ها زمان مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه برای این پروژه همدلی در شهر همدان است، عنوان کرد: موضوع کاوش از اهمیت بالایی برخوردار است و باید توجه جدی همه جانبه نیز داشته باشد ولی نباید درگیر تصمیم‌گیری عجولانه شود.

پروژه پیاده راه سازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان به سرعت پیش می‌رود

مدیر منطقه یک شهرداری همدان نیز اظهار کرد: علی رغم تمام موانع و سختی‌ها کار پروژه پیاده راه سازی میدان امام(ره) و خیابان اکباتان به سرعت پیش می‌رود و به دلیل اختلاف سطوح و تأسیسات در این نقاط، کار نسبت به پیاده‌راه سازی بوعلی سخت‌تر است.

امیر فتحیان نسب در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی این پروژه خبر داد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲ اکیپ عمرانی در این پروژه فعال هستند تا بتوان پروژه را براساس زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده به اتمام رساند.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اعلام اینکه رسیدن به اشیا تاریخی در میدان امام سهوی نبوده و براساس کاوش‌های میراث فرهنگی و تقاضای شهرداری همدان بوده است، گفت: با توجه به ایجاد موج بی نظیر این بحث در استان و حتی کشور امیدواریم نهایت بهره‌برداری را  برای توسعه شهر داشته باشیم.

وی بروز چنین موج حمایت از این کاوش‌ها را ظرفیت بزرگی برای شهر همدان دانست و گفت: از ابتدا براساس تقاضای شهرداری همدان تیم نظارتی میراث فرهنگی همدان در محل پروژه حاضر بود تا در صورت مشاهده شواهد تاریخی مدیریت امور را در دست بگیرد.

فتحیان نسب ابراز امیدواری کرد: تصمیمی در بازه زمانی مشخص برای تیم اجرایی پیاده راه سازی میدان امام (ره) گرفته شود تا طبق وعده نوروز امسال پروژه پیاده راه سازی میدان امام و خیابان اکباتان را تحویل دهیم و حتی در این میان، کار اجرایی احداث سایت شیشه‌ای را هم می‌پذیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار