معاون خدمات شهری شهرداری همدان با تأکید بر نبود کارتن‌خواب در شهر همدان گفت: در صورتی‌که شهروندان و یا تیم‌های گشت حضور کارتن‌خوابی را اطلاع‌رسانی کنند حتما شهرداری موضوع را پیگیری خواهد کرد و کارتن‌خواب موردنظر به گرمخانه هدایت می‌شود.
کد خبر: ۵۳۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 02 December 2017
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با تأکید بر نبود کارتن‌خواب در شهر همدان گفت: در صورتی‌که شهروندان و یا تیم‌های گشت حضور کارتن‌خوابی را اطلاع‌رسانی کنند حتما شهرداری موضوع را پیگیری خواهد کرد و کارتن‌خواب موردنظر به گرمخانه هدایت می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجید درویشی در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان،تصریح کرد: گرمخانه همدان در آذرماه سال گذشته در میدان باباطاهر و پشت ساختمان آتش‌نشانی احداث شد و افرادی که شب‌هارا زیر پل‌ها و یا در سطح شهر به سر می‌بردند، جمع‌آوری شده و به این محل انتقال یافتند.

وی با اشاره به اینکه اکنون 42 نفر در این گرمخانه اسکان داده می‌شوند، افزود: گرمخانه همدان از ساعت 8:30 صبح تا 17 بعدازظهر آماده پذیرش کارتن‌خواب‌های همدانی است.

درویشی با بیان اینکه این محل در طول سال و حتی در تابستان نیز آماده پذیرش کارتن‌خواب‌هاست، افزود: در طول تابستان شمار این افراد شب‌ها به 25 نفر و در زمستان نیز به 50 نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: شهرداری فقط در زمینه تأمین محل اسکان کارتن‌خواب‌ها وظیفه‌مند است و هلال‌احمر، بهزیستی، مرکز بهداشت و درمان، کمیته امداد، نیروی انتظامی و فنی‌وحرفه‌ای نیز طبق قانون وظایفی در این زمینه بر عهده دارند بنابراین از این ارگان‌ها خواستاریم با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

درویشی با اشاره به اینکه اکنون مورد حادی در زمینه اعتیاد این افراد در گرمخانه وجود ندارد، افزود: در صورتی‌که دستگاه‌های ذیربط به وظایف خود عمل کنند به طور قطع سرویس‌دهی خوبی در گرمخانه وجود خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اعلام اینکه شهرداری همدان ماهیانه 8 میلیون تومان بابت ساماندهی این افراد در گرمخانه هزینه می‌کند، تصریح کرد: در صورتی‌که در سطح شهر با مسافران در راه مانده‌ای که توانایی اجاره منزل ندارند، مواجه شویم آنها را به این محل ارجاع می‌دهیم چرا که محیط بهداشتی و امنی دارد.

10 درصد از کارتن‌خواب‌های همدانی زن هستند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه 10 درصد از کارتن‌خواب‌های همدانی زن هستند، گفت: در شهر همدان حداکثر 50 نفر کارتن‌خواب وجود دارد که از این تعداد یک درصد کودکان، 5 تا 10 درصد زنان و مابقی هم مرد هستند.

کامران گردان تصریح کرد: هدف جمع‌آوری ضربتی کارتن‌خواب‌ها از سطح شهر نیست بلکه باید این افراد ساماندهی شوند تا روز به روز به تعدادشان افزوده نشود و به آغوش اجتماع و خانواده بازگردند.

وی ادامه داد: کارتن‌خواب‌ها بر اساس جنسیت، سن و نوع مشکلات خود آسیب‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند که کاهش آسیب‌های اجتماعی این قشر نیازمند نگرش فراگیر دولت و حمایت همه‌جانبه است.

گردان با تأکید بر اینکه اسکان افراد کارتن‌خواب در جامعه یک امر ضروری است، افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی زیربنای داشتن جامعه سالم و توانمند است؛ بر اساس بررسی‌ها، مشاهدات و دسته‌بندی‌های صورت گرفته و آمارهای ارائه شده از سوی انجمن‌ها و شهرداری در همدان حداکثر 50 کارتن‌خواب وجود دارد.

وی تأکید کرد: برخورد احساسی نباید این تفکر و حس را در کارتن‌خواب‌ها ایجاد کند که در حال دریافت پاداش هستند و دیگر به انگیزه‌های مددکارانه برای گام گذاشتن در پروسه بهبود پاسخ ندهند.

گردان با بیان اینکه خدمات نباید به گونه‌ای باشد که توقع بی‌جا در این افراد ایجاد کرده و موجب حفظ وضعیت اعتیاد و بزه خود خواهند شد، ادامه داد: گرمخانه همدان نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده به طوریکه امسال این گرمخانه به تخت هم مجهز شده است.

خانواده‌ام مرا نمی‌پذیرند، معاون بانک صادرات بودم

در حاشیه این جلسه کلیپی از وضعیت گرمخانه همدان منتشر شد که در این کلیپ یکی از کارتن‌خواب‌های همدان به صحبت پرداخت و گفت: معاون یکی از شعب بانک صادرات بودم که پس از مدتی به بیماری اعتیاد مبتلا شدم.

وی ادامه داد: بیماری اعتیاد نه تحصیلات، نه پیر و جوان و نه پست و مقام می‌شناسد، بسیاری از کارتن‌خواب‌هایی که در این گرمخانه حضور دارند زمانی جایگاه اجتماعی خوبی داشتند اما اکنون به علت طرد خانواده مجبور به صبح کردن شب در این مکان هستند.

کارتن‌خوابی دیگر نیز اظهار کرد: 30سال در سپاه خدمت کردم و 6 ماه پس از بازنشستگی به بیماری اعتیاد مبتلا شدم و اکنون خانواده‌ام مرا نمی‌پذیرند. در مقطعی تصمیم به ترک موادمخدر گرفتم و در کمپ حضور پیدا کردم اما پس از مدتی که پاک شده و به خانه بازگشتم، مرا به منزل راه ندادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار