کد خبر: ۵۳۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴ 28 November 2017

رئیس جمهور که برای ارائه گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم به صورت زنده از طریق تلویزیون با مردم سخن گفت، بخشی از اقدامات قوه مجریه را در 100 روزه ابتدایی و آغازین خود تشریح کرد.

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی با محور گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم با اشاره به کمک‌های انجام شده برای هموطنان زلزله زده کرمانشاه گفت: ۵۰ درصد همه وجوه تصویب شده در جلسه چهارشنبه هیئت دولت تخصیص یافت.

وی گفت: مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند و ما برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومین تقاضای شفای عاجل می‌کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم مرزدار عزیز برای عبور از این گذر سخت کمک کنند.

گزارش کامل رئیس‌جمهور از زلزله کرمانشاه

رییس جمهور با قدردانی از همه کسانی که در 15 روز گذشته در روند امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه فعال بودند، عنوان کرد: همه مردم ایران اعم از مردم عزیزکرمانشاه، مقامات دولتی و نیروهای مسلح به نحوی در این حادثه غم‌بار به مردم زلزله زده یاری رساندند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۷۰۰ نفر را از زیر آوار نجات دادند و بیش از ۷ هزار نفر را به بیمارستان ها منتقل کردند، تصریح کرد: در واقع مردم نقص دولت را جبران کردند و نیروهای مسلح به خوبی کمک کردند. 

روحانی ادامه داد: همه پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها 48 ساعته کار می‌کردند و 1550 عمل در 24 ساعت اول انجام شد. وزارت کشور، ستاد بحران، هلال‌احمر، وزارت بهداشت، نیروهای مسلح و مردم بسیار خوب عمل کردند و خوب است صداوسیما خدمات دولت و مردم را با سایر کشورها ازجمله کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کنند. من در زلزله رودبار و بم هم بودم و کمک‌رسانی این بار بهتر از دفعات قبل بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اکنون در مرحله اسکان موقت هستیم خاطرنشان کرد: دولت اجاره منازل زلزله‌زدگان را پرداخت می‌کند و کانکس‌ها هم به سرعت ساخته می‌شود. برای اولین بار همه بودجه لازم برای امدادرسانی بلافاصله در هیات دولت تصویب شد و 50 درصد آن هم در اختیار ارگان‌های امدادرسان قرار گرفت.

روحانی گفت: مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه در یک جلد کتاب درسایت دولت بارگزاری شده است. در طول 100 روز گذشته برنامه‌ریزی‌های اساسی برای سال 96 انجام و برنامه‌های کلی برای 4 سال آینده تدوین شده همچنین بودجه سال آینده در حال تصویب در هیات دولت جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است.‌

آغاز اقدامات دولت برای ریشه‌کنی فقط مطلق

وی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی درباره اقدامات انجام شده جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری در موضوع اشتغال تاکید کرد: دولت در بحث اقتصاد دو هدف اصلی را در دستور کار خود قرار داده است که بالا بردن درآمد مردم و همچنین توزیع عادلانه ثروت از این اهداف هستند. در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم. در همین راستا نیز قدم‌های اولیه طی شش ماه نخست سال 96 و 100 روز اخیر برداشته شده است.

روحانی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال اول افراد قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند مستمریشان نسبت به سال قبل بیش از سه برابر اضافه شد و این روند تا پایان دولت تا پنج برابر شدن مستمری ادامه خواهد یافت. همچنین براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه شده است در سال آینده طراحی‌ای خواهیم کرد تا به همه آنهایی که از حداقل استاندارد پایین‌تر هستند برای زندگی یاری شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته داریم و از سال 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص کشور صفر بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 93 تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شد و متوسط اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است. البته این رقم نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند رقم کمی است اما تلاش ما بالا بردن این رقم و رساندن آن به بالای 900 هزار نفر است.

روحانی گفت: رقم اشتغال تابستان امسال نسبت به سال قبل بالای 700 هزار نفر بوده است، اما هنوز بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در 100 روز نخست دولت دوازدهم در جهت حل معضل بیکاری خاطرنشان کرد: در این 100 روز نسبت متوسط به دو سه سال گذشته مقداری پیشرفت داشته‌ایم اما هدف‌گذاری در حوزه اشتغال را از طریق طرح‌های مختلفی که در دست داریم، ادامه خواهیم داد.

تاکید ویژه روحانی به وزیران درباره افزایش اشتغال

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به همه وزرا به ویژه وزرای فعال در حوزه تولید گفته شده است که یکی از اهدافشان را بالا بردن اشتغال قرار دهند، خاطرنشان کرد: فضای مجازی، صنعت، بخش خدمات و کشاورزی از جمله حوزه‌هایی است که می‌توانیم اشتغال را بالا ببریم در همین راستا وزارت ارتباطات روز گذشته گزارشی را ارائه کرد که طی آن آمده در شش ماهه نخست امسال برای 50 هزار نفر در این بخش شغل ایجاد شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه در طول 100 روز نخست دولت همه طرح‌های اشتغال دولت عملیاتی و اجرایی شده است، اظهار کرد: هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاران کشور کاهش یابند در همین راستا نیز با اقدامات انجام شده از سوی دولت از سال گذشته تاکنون یک واحد نرخ بیکاری کاهش یافته و از 12.7 به 11.7 رسیده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی در مورد تامین منابع برای از بین بردن فقر گفت: اساس این برنامه رونق اقتصادی و اشتغال است. در طول دولت یازدهم به کمیته امداد و بهزیستی کمک کردیم تا آنها افراد را از تحت پوشش خود خارج کنند به طور مثال پنج هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردیم. اساس کمک ما این است که از طریق درآمد بیشتر معضل فقر را حل کنیم. درآمد هم از طریق فعالیت‌های اقتصادی و مالیاتی و سایر فعالیت‌های دولت به دست می‌آید. درآمد امسال ما نسبت به سال گذشته در حال افزایش است اما مخارج ما هم افزایش می‌یابد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مبنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: اما از طریق یارانه‌ها به بخش‌های مختلف کمک می‌کنیم مثلا در طول چهار سال گذشته تقریباً پول خرید تضمینی گندم را به دو برابر رساندیم یا لایحه‌ای برای ایجاد اشتغال در شهرهای زیر 10 هزار نفر و روستاها به مبلغ یک و نیم میلیارد دلار تهیه کردیم که مجلس آن را تصویب کرد و آیین‌نامه آن هم تهیه شده و در آخرین مرحله اجراست و این هم یک نوع یارانه است. به افراد نیازمند، معلول و فقیر که باید مستقیم کمک کنیم و آن را از طریق مستمری‌بگیران انجام داده و دریافتی آنها را افزایش می‌دهیم.

نگذاشتیم قیمت‌ها افزایش 40 درصدی داشته باشد

روحانی در مورد برنامه‌های دولت برای رونق و رشد اقتصادی قابل لمس تصریح کرد: ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک‌رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می‌دهیم. هدف ما باقی ماندن تورم تک‌رقمی است. البته تورم تک‌رقمی به معنای ارزانی نیست، بلکه به معنای این است که قیمت کالاها مثلا هشت درصد اضافه می‌شود. هنر ما این است که نگذاشتیم سی چهل درصد قیمت‌ها اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دولت یازدهم رشد منفی را به مثبت تبدیل کردیم و از رشد حدود منفی هفت درصد در سال 91 به رشد دو رقمی در سال 95 رسیدیم. رشد سه ماهه اول هم با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد است. هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای پنج درصد باشد. برای رسیدن به این هدف باید نحوه بودجه‌ریزی ما تغییر کند و مردم وارد عرصه اقتصادی شوند. ما طرح ویژه‌ای برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در بودجه دیده‌ایم و باید سرمایه‌گذاری خارجی را نیز بیشتر کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در 100 روز اول دولت دوازدهم 23.1 میلیارد دلار موافقت فاینانس گرفته‌ایم و قراردادهای بیش از پنج میلیارد دلار نهایی شده است، گفت: یکی از تصمیمات جلسه سران قوا حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور است. ما برای رشد هم به فناوری، هم سرمایه‌گذاری و هم بازار و اشتغال نیازمندیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در 100 روز اول 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شده است که تا پایان سال این رقم قابل ملاحظه خواهد بود، افزود: برای سال آینده بودجه عمرانی را اهرم می‌کنیم تا از صندوق، بانک‌ها و سرمایه مردم استفاده کنیم.

برنامه دولت و مجلس برای حذف پردرآمدها از جمع یارانه‌بگیران

وی در مورد برنامه دولت و مجلس برای حذف یارانه‌بگیران گفت: دولت و مجلس باید با هم در این زمینه تصمیم بگیرند. سال گذشته مجلس به ما تکلیف کرد که دولت افرادی که نیازی به یارانه ندارند شناسایی کرده و یارانه آنها را قطع کند. این کار ساده نبود و وزارت رفاه مسوولیت آن را برعهده گرفت، یارانه عده‌ای هم قطع شد اما با اعتراض آنها مجدداً یارانه شان وصل شد. بیش از یک میلیون نفر هم در سال رشد جمعیت داریم که به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند. ما در این زمینه با مجلس مشورت می‌کنیم و بر مبنای تصمیم مجلس عمل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد برنامه دولت برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: شرایط ما در این زمینه بدتر شده است، اما دولت 50 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند. یکی از برنامه‌های دولت این است که سازمان تامین اجتماعی تمام بنگاه‌های اقتصادی خود را بفروشد و به مردم واگذار کند. غیر از دولت هم باید سایر دستگاه‌ها همین کار را انجام دهند. من در دیدارهایی که با رهبری داشتم ایشان کاملا موافق این واگذاری هستند زیرا این کار باعث رونق اقتصادی می‌شود.

روحانی ادامه داد: دستور من به وزیر اقتصاد این بوده است که هر رئیس بانکی تعهد کند اموال راکت خود را بفروشد. صندوق‌های بازنشستگی مشکلات زیادی دارند که بعضی از مشکلات در یک سال حل نمی‌شود اما هدف دولت این است که معضل بانک‌ها و این صندوق‌ها را حل کند.

وی با اشاره به مشکلات نظام بانکی کشور اظهار کرد: بانک‌های کشور نیاز به تحولی بزرگ در ارتباط با دنیا و بانک‌های جهانی دارند. در این زمینه برخی فکر می‌کنند که مشکلات بانک‌های کشور فقط برجام است و می‌گویند که برجام که تحقق یافت، اما اینگونه نیست، بلکه تنها یک بخش از مشکلات بانک‌ها مربوط به برجام است و خیلی از قوانین نیاز به تصویب دارد تا این مشکلات برطرف شود. در این راستا دولت اخیراً لوایحی از جمله مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم را به مجلس ارائه کرده تا بتواند مشکلات نظام بانکی را حل کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم فعال شدن بانک‌های کشور گفت: شفاف‌سازی کار بانک‌ها و بخش اقتصادی دولت از اهداف مهم دولت دوازدهم است.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت برخی موسسه‌های مالی و اعتباری تعاونی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات بانک‌های کشور مشکل سپرده‌گذاران است. در این زمینه برخی تعاونی‌هایی که از زمان گذشته و اواخر دهه هفتاد و در دهه هشتاد ایجاد شده بودند متاسفانه امروز یکی از معضلات اقتصادی را ایجاد کرده‌اند. آنها مردم را یا بدون آنکه تخصص کافی داشته باشند و پیامدهای کار خود را بدانند با سود بالا تشویق به سرمایه‌گذاری کردند یا می‌خواستند سر مردم را کلاه بگذارند.

3 میلیون 400 هزار خانوار با مشکل موسسات مالی غیرمجاز درگیر بودند

وی اظهار کرد: از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم با موسسات به نوعی غیرمجاز مواجه شدیم که توانایی بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران را نداشته‌اند. مجموعه این موسسات حدود 3 میلیون و 400 هزار خانوار را درگیر خود کرده بودند. در این راستا دولت گام‌های بسیار بزرگی برداشت به ویژه در هفته‌های اخیر و در جلسات روسای سران قوا موضوع مطرح شد و هماهنگی‌هایی جهت تسریع حل مشکلات انجام شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر یا حل شده یا در حال حل شدن است، افزود: دو درصد باقی مانده باید با همکاری قوه قضاییه اموالشان برابر شود و برای حل و فصل مشکل آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

روحانی گفت: در مجموع در طول 100 روز نخست دولت دوازدهم دو مساله در پیش روی دولت قرار گرفت که تا پیش از آن مطرح نبود. یکی موضوع زلزله بود که قابل پیش‌بینی نبود و دیگری مشکلات مربوط به سپرده‌گذاران که زندگی آنها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده بود.

روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره وضعیت نرخ ارز خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز در طول دولت دوازدهم به طور متوسط رقم خیلی بالایی نبوده و حدود 5 الی 6 درصد افزایش قیمت ارز داشته‌ایم. در سال جاری در مقطعی به دلیل طرح برخی شایعات شاهد رشد غیرقابل پیش‌بینی در بازار ارز بودیم که امروز این موضوع مقداری متعادل شده اما به طور طبیعی هر ساله در ماه‌های آذر و دی شاهد افزایش قیمت ارز و در ماه‌های بهمن و اسفند شاهد کاهش قیمت ارز هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز بخواهد درآمد کسب کند و این شایعه‌ای که در بین مردم رایج می‌شود و می‌گویند باز دولت پول کم آورد و نرخ ارز را افزایش داد به هیچ‌وجه مطرح نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بازار اقتصاد هر کالایی بنا به دلایلی نوساناتی قابل قبول دارد و نرخ همه ارزهای دنیا ممکن است در طول سال با افزایش یا کاهش‌هایی مواجه باشند، اظهار کرد: تعمد اینکه نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت را تامین کنیم وجود ندارد و تمام تلاش دولت نگه داشتن نرخ متعادل ارز و برابر بودن درآمد ارزی با نیاز ارزی ماست.

نوسانات شدید در نرخ ارز نخواهیم داشت

روحانی با تاکید بر اینکه امروز درآمد ارزی از نیاز ارزی ما بسیار بالاتر است، افزود: امروز تراز ارزی کشور مثبت است و مردم نباید نگران باشند و فکر کنند نوسان شدیدی در نرخ ارز در امسال یا سال‌های آینده ایجاد خواهد شد؛ چراکه برنامه و بنای ما در دولت این نیست.

وی همچنین با تاکید بر لزوم وجود آرامش در اقتصاد کشور گفت: مردم باید بدانند که تورم اقتصاد تک‌رقمی است و رشد اقتصادی مثبت است و نوسان شدید ارزی نخواهند داشت. مردم همچنین بدانند تلاش ما در حوزه روابطمان با دنیا در این است که هر روز روابط عادی‌تر و با کشورهای دوست صمیمی‌تر باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در بخش سیاست خارجی هم در منطقه و هم در جهان روابطمان نسبت به قبل بهتر شده و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: باید در بخش اقتصاد در بیرون کشور بازارهایی در اختیار داشته باشیم؛ چراکه در صورتی که تنها بازار داخلی داشته باشیم رشد اقتصاد نمی‌تواند وضعیت مطلوبی داشته باشد. در این زمینه در سال‌های اخیر صادرات غیرنفتی نسبت به واردات غیرنفتی در وضعیت خوبی قرار داشته است.

وی گفت: تنها بخشی که در فصل‌های قبل با رشد مواجه نبوده‌ایم بخش مسکن بوده که در شش ماه نخست سال 96 در این بخش و همچنین بخش معدن با رشد مواجه بوده‌ایم. همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری که همواره سرمایه‌گذاری منفی بوده، در ماه‌های نخست سال 96 نرخ سرمایه‌گذاری به مثبت 7 رسیده است. بنابراین در همه زمینه‌ها گام‌های خوبی برداشته شده و مردم نباید نگرانی نسبت به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور داشته باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای افزایش سرعت بالا رفتن شاخص‌ها تاکید کرد: جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیتی استفاده بیشتری کند. در این زمینه الان نسبت به گذشته پروازهای عبوری از آسمان‌های ایران از جمله بعد از حوادث اوکراین و قطر افزایش یافته و ایران به یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل شده است. همچنین در زمینه انرژی امروز هم سوآپ گازی و سوآپ نفتی داریم.

مذاکره با 6 کشور با محوریت توسعه ترانزیت

روحانی با اشاره به وضعیت راه‌های ترانزیتی شمال به جنوب گفت: ترانزیت شمال- جنوب برای کشور ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این زمینه نیز گام‌های خوبی برداشته شده، مذاکرات سه‌جانبه ایران- آذربایجان- روسیه، ایران- هند- افغانستان و مذاکرات سه‌جانبه ایران- افغانستان- ازبکستان عمدتاً با موضوع ترانزیت برگزار شده است.

وی با تاکید بر اهمیت بندرگاه‌های کشور ادامه داد: در حال حاضر دولت در حال سرمایه‌گذاری بالا در زمینه بندرگاه‌های کشور است. در این راستا بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری شده است و به زودی در هفته آینده افتتاح مهمی در بندر چابهار خواهیم داشت و ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن در سال خواهد رسید که پس از اجرای فازهای بعدی به 85 میلیون تن در سال خواهد رسید.

رئیس‌جمهور افزود: مساله اتصال راه‌آهن چابهار به راه‌آهن سراسری مطرح است که جزء طرح‌هایی است که در دولت دوازدهم به پایان خواهد رساند. همچنین در مسیر ترانزیت قزوین- رشت- آستارا، ترانزیت آستارا به آستارا نهایی شده و راه‌آهن قزوین- رشت نیز طبق برنامه تا پایان امسال نیز باید افتتاح شود. برای طراحی اتصال رشت به آستارا نیمی از سرمایه‌گذاری را ما و 500 میلیارد دلار دیگر را کشور آذربایجان سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه انرژی، راه‌آهن و اینترنت ما هاب منطقه هستیم، گفت: بحث انتقال بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق راه‌آهن بندرعباس، رشت و آستارا و اتصال راه‌آهن ایران به عراق و ترکیه مطرح است. همچنین طرح بزرگی با پاکستان در زمینه تبادل برق می‌خواهیم انجام بدهیم. در زمینه اینترنت هم در ماه‌های اخیر 30 گیگ برای عبور ترانزیت فضای مجازی افزوده شده است. در واقع ترانزیت یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم ما برای رشد، تولید و اشتغال است.

راه‌آهن تهران - مشهد برقی می‌شود

رئیس‌جمهور درباره تامین کسب و کار مبتنی بر فناوری نیز با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برداشته است، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند. اکنون بحث تولید لوکوموتیو و واگن با روسیه و ساخت اتومبیل با فرانسه مطرح است و در حوزه معادن و فولاد هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم مثلا در زمینه فولاد در حال صادرات این محصول به اروپا هستیم. برای برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد، چین دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و در مجموع در راه‌آهن، خودرو، جاده‌ها و ناوگان هوایی پیشرفت تکنولوژیک داشته‌ایم که باید آن را ادامه بدهیم.

روحانی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم نیز با بیان اینکه اساس سیاست خارجی این دولت با دولت قبلی متفاوت نیست، گفت: اساس سیاست خارجی ما این بود که تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رهبری بر تعامل فراگیر با کشورهای دوست تاکید داشتند. ما در منطقه می‌خواهیم مشکلات را از طریق مذاکره حل کنیم نه رویارویی. ما دنبال امن کردن منطقه هستیم کمک ما هم به عراق در برابر داعش و همکاری ایران، ترکیه و عراق در مورد اقلیم کردستان برای ثبات منطقه بود.

مشکل تروریسم با وجود نابودی داعش به راحتی حل نمی‌شود

وی تاکید کرد: محور مقاومت پیروزی مهمی به دست آورد و پایگاه‌های اصلی داعش فرو ریخت البته مشکل تروریسم به سادگی حل نخواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز رابطه بسیار خوبی با روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه داریم و روابط تجاری ما هم بهتر است. در منطقه فقط جز یکی دو کشور مثل عربستان با سایر کشورها روابط خوبی داریم. عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در منطقه و مسایل و اختلافات داخلی‌اش می‌خواهد ایران را دشمن معرفی کند تا مشکلاتش را حل کند، عربستان خودش بیشتر بر مشکلات می‌افزاید.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در زمان خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام دادی،م زیرا از آینده سیاسی سایر کشورها از جمله آمریکا بی‌اطلاع بودیم، خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کردند که ما عجولانه مذاکره انجام دادیم در حالی که ما در هر مقطعی باید به دنبال منافع ملی باشیم. ما نباید عصبانی شویم و فکر کنیم در شرایط بحران هستیم. ما برای مقابله با تهدیدات به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیازمندیم. دولت دوازدهم همانند دولت یازدهم به دنبال تقویت دیپلماسی و قدرت نظامی کشور است. در دولت یازدهم با ورود سامانه پدافندی اس300 تحولی در پدافند هوایی کشور ایجاد شد. در دولت دوازدهم قدرت نظامی خود را افزایش می‌دهیم.

وی درباره موضع اروپا و آمریکا در مورد برجام تصریح کرد: ما در برجام موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم که غیر قابل تخریب است و همواره در تاریخ کشور ما می‌ماند. ما یک معضل بزرگ بین‌المللی را پای میز مذاکره حل کردیم و از لحاظ اخلاقی هم پیروز شدیم و نشان دادیم دنبال سلاح هسته‌ای نیستم و دروغ هم نمی‌گوییم. برنامه‌های سازمان ملل را هم توانستیم لغو کنیم.

برنامه‌ای دقیق در صورت به‌مشکل خوردن برجام داریم

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در دو سالی که از برجام می‌گذرد بهره اقتصادی بردیم، سرمایه خارجی جذب کردیم، توافق بانکی داشتیم، فناوری به کشور آمده است، نفت و گاز را تولید کرده و فروخته‌ایم و درآمد ما هم اضافه شده است. اداره کشور بدون برجام سخت‌تر بود، ولی اینگونه نبود که بدون برجام هم نتوانیم کشور را اداره کنیم. دولت آمریکا هم تلاش کرد برجام را از بین ببرد ولی تا امروز نتوانست، زیرا برجام توافق مستحکمی است و غیر از عربستان، اسرائیل و تندروهای آمریکا، سایر کشورها با مواضع آمریکا موافق نبودند. ما در سیاست خارجی موفقیت بزرگی به دست آورده‌ایم ولی باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دشمن در قدم‌های بعدی هم موفق نشود اگر روزی هم مشکلی پیش آید برنامه‌ای دقیق برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا وعده‌های شما در مورد کابینه محقق شده است، گفت: قول من این بود که دولت دوازدهم حزبی نبوده و فراجناحی باشد و به همان صورت و بر مبنای شایستگی‌ها و مشورت‌هایی که انجام داده‌ام، وزرا را انتخاب کردم. برخلاف آنچه گفته می‌شد بر روی ما فشار است، من کابینه را بر مبنای مصلحت جامعه انتخاب کردم زیرا در شرایط فعلی هیچ چیزی واجب‌تر از یکپارچگی و انسجام کشور نیست. ما باید اختلافات را کنار بگذاریم. تلاش من برای تعامل با دو قوه دیگر و همچنین نیروهای مسلح نسبت به گذشته بیشتر بوده و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه من قول داده‌ام بانوان فضای مناسبی برای اشتغال داشته باشند، خاطرنشان کرد: اشتغال بانوان در دولت قبل از دولت یازدهم منفی بود، اما از سال 93 تا 96 به صورت متوسط 307 هزار شغل برای بانوان ایجاد شده است یعنی حدود میزان نصف شغل ایجاد شده در کشور. من قول دادم در مدیریت‌ها از بانوان و جوانان استفاده شود که برای اولین بار یک مقام ارشد وزارت نفت خانم است. در چهار وزارتخانه دیگر هم معاونان خانم حضور دارند و همه وزارتخانه‌ها موظفند دو معاون یا مشاور ارشد خانم داشته باشند. ما همچنین در دولت دوازدهم یک جوان تحصیلکرده دهه شصتی به عنوانوزیر به مجلس معرفی کردیم که مجلس هم به او رای داد.

وعده‌های انتخاباتی‌ام را فراموش نکرده‌ام

رئیس‌جمهور گفت: اقلیت‌های دینی و قومی، بانوان و جوانان در انتخابات سنگ تمام گذاشتند و من این تلاش‌ها و وعده‌های خود را فراموش نمی‌کنم. از زنان و جوانان و اقوام و اقلیت‌ها بیشتر استفاده می‌کنم.

روحانی درباره برنامه دولت برای طرح تحول سلامت نیز با بیان اینکه این طرح ادامه می‌یابد و خدمات بیشتر، فراگیر و ارزان‌تر ارائه خواهد شد، گفت: حالا ممکن است درصدی که از مردم گرفته می‌شود یک درصد کمتر یا بیشتر شود، اما این طرح ادامه می‌یابد و اعزام متخصصان به مناطق دوردست و ارائه خدمات مردم ادامه می‌یابد. البته عمده مشکل ما به خاطر این بود که به جای پنج میلیون نفر، 11 میلیون نفر بیمه شدند که این امر بار سنگینی بر دوش دولت گذاشت. در تامین پرداخت بیمه‌ها مشکل داریم که آن را مرتفع کرده و طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهیم. البته در بخش بهداشت و آموزش نیازمند تحول بزرگ و سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم.

رئیس جمهور گفت: در اینکه متخصصان در بیمارستان های دولتی در غیر از ساعت های صبح استفاده شود و شبانه روز حضور داشته باشند به این صورت ادامه خواهد یافت، اعزام متخصصان به بخش ها و نقاط دوردست ادامه خواهد یافت، این طرح ها تغییر نمی کند. البته این معنی اش آن نیست که مشکلاتی ما نداریم، مشکلاتی ما در طرح تحول سلامت ما داشته ایم عمدتاً هم در بخش بیمه ها بود که دلیل آن هم این بود که ما در بیمه برنامه ریزی ما بر این بود که ما پنج میلیون نفری که بیمه نیستند بیمه شوند و این را من دستور دادم دنبال کردم، بسیار هم خوشحالم.

روحانی افزود: به جای پنج میلیون شد یازده میلیون یعنی شش میلیون از آنهایی که از بیمه های دیگر استفاده می کردند رها کردند بیمه شان را و آمدند اینجا به جای مجانی بودن ثبت نام کردند و این یک بار سنگینی را بر دوش دولت گذاشت.

در تامین پرداختی‌های بیمه مشکل داریم، اما حلش می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: ما امروز در تأمین پرداختی های بیمه مشکل داریم اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد. این نیست که ما در این مشکل باقی بمانیم تا پایان امسال هم قدم های خوبی برخواهیم داشت و طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت به دلیل اینکه این طرح یکی از همان یارانه های غیرنقدی که من اشاره کردم این طرح است، در واقع در سایه این طرح مردم می توانند ارزانتر به دارو برسند، ارزانتر به درمان برسند و البته این نکته را من می خواهم اضافه کنم ، در طرح تحول سلامت ما در دولت یازدهم نیازمان به یک تحول بزرگ در بخش بهداشت بود. البته سلامت که می گوییم هم بهداشت است، هم درمان است و هم آموزش.

وی ادامه داد: ما در زمینه درمان در دولت یازدهم سرمایه گذاری کردیم، در دولت دوازدهم آن راه را باید ادامه دهیم، باید در بخش بهداشت و آموزش سرمایه گذاری بیشتری بکنیم، در هر دو بخش من با مسئولان مربوطه در این زمینه هم گفتگو کردم هم جلسه گذاشتم و هم دارم ادامه می دهم.

با افزایش قیمت نان مخالف بودم

رئیس جمهور گفت: ما در زمینه بهداشت اگر بتوانیم نان با کیفیت تر و مغذی تر و آرد غنی شده از نظر مواد غذایی حالا در بحث نان بحث قیمت مطرح باشد من البته تصمیمی که در این زمینه اتحادیه گرفته بود و برخی از ستادها با آن مخالفت کردم چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود و آنچه برای ما مهم است این است که مردم در نیازمندی های روزمره شان مواجه با گرانی های ناگهانی نشوند، این گرانیها برای مردم قابل تحمل نیست. برای مردم بسیار سخت است، البته هدف ما این است که کیفیت را بالاتر ببریم.

روحانی افزود: کیفیت نه معنی اش این است که نان خام یا برشته باشد به معنای این که مواد غذایی لازم را داشته باشد. ترکیب گندم ها مناسب باشد، ما الآن از یک جا یارانه خود خرید تضمینی داریم یعنی گندم اگر بخواهیم از خارج خریداری کنیم 700 تومان تقریباً برای ما تمام می شود، از داخل که داریم خریداری می کنیم حدود 1400 تومان، یعنی دو برابر قیمت جهانی ما داریم گندم را از کشاورز خریداری می کنیم و یارانه داریم پرداخت می کنیم.

رئیس جمهور گفت: از آن طرف گندمی که به نانوا با قیمت خیلی پایین تر می دهیم به دلیل اینکه مردم مواجه نشوند با نان گران پس هم کیفیت را باید اصلاح کنیم و هم قیمت باید متعادل باشد، نباید به مردم فشار بیاوریم و این یکی از آن مواردی است که خب در مسئله بهداشت اهمیت دارد.

وی افزود: بهداشت بخشی اش به محیط زیست ما بر می گردد، بخشی از آن به مسئله دریاچه ها و تالابهای ما بر می گردد، بخشی از آن به ریزگردها مربوط می شود که اینها همه برای سلامت مردم بسیار مهم است، بخشی از آن مربوط به آلودگی هواست که ما یکی از برنامه هایمان که از سال 97 داریم؛ نوسازی در زمینه خودروهای عمومی و اضافه کردن وسایل عمومی است و اینکه از خودروی شخصی کمتر استفاده شود، بنابراین ما در بخش بهداشت باید توانمان را بیشتر بگذاریم، طرح تحول سلامت با اهمیت ویژه در بخش بهداشت و آموزش دنبال کردیم، در دولت دوازدهم این دو بخش را ما دنبال می کنیم اما این طرح ادامه پیدا خواهد کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود درباره برخورد با فساد در حوزه های مختلف گفت: یکی از راه های مبارزه با فساد ارتباطات صحیح مردم باهم است و امروز فضای مجازی درحال گسترش و بازبینی است تا به جای فروش اشتراک به مردم دنبال فروش پهنای باند باشیم و از 10 آذر مردم قیمت کمتری را بابت استفاده از اینترنت خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه باید درباره فضای مجازی حواسمان جمع باشد و آموزش های لازم را به جوانان و نوجوانان بدهیم، افزود: امروزه هر فرد با گوشی تلفن خودش یک فعال رسانه ای است و باید تلاش کنیم تا اطلاعات لازم را به مردم برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تصمیمات ما برای احقاق حقوق شهروندی است و تلاش داریم همه دولت در یک اتاق شیشه ای باشد و همه از آن مطلع باشند، گفت: می خواهیم از زمانی که طرحی تخصیص می یابد تا زمانی که پرداخت می شود و در اختیار بخش های مختلف قرار می گیرد، با دخل و خرج همه طرح های عمرانی، قراردادها، مناقصه ها و مزایده ها به صورت شفاف به مردم اعلام شود و این یک برنامه مهم برای مبارزه با فساد است.

روحانی فرهنگ سازی را عامل بزرگی برای مبارزه با فساد دانست و تصریح کرد: تقویت رسانه ها باید در زمینه اطلاع رسانی و نقد باشد و من هم از ابتدا اعلام کردم که رفتارم فراجناحی است و معتقد به آزادی هستم ولی فضای تخریب و نقد متفاوت است. در زمینه شفافیت و اطلاع رسانی می توانیم شرایط را تغییر دهیم.

رئیس جمهور درباره فسادهای دیگر مثل قاچاق افزود: همه تلاش داریم تا قاچاق نیز کاهش یابد و هماهنگی همه قوا در این خصوص ضروری است.

چرا جلسات مشترک سران قوا افزایش یافت؟

روحانی همچنین درباره برگزاری جلسات مشترک سران سه قوه و مسائل مطرح شده در این جلسات گفت: در دولت یازدهم جلساتی با روسای دو قوه دیگر برگزار شد اما یکی از تصمیماتی که در 100 روزه نخست دولت دوازدهم اتخاذ شد، این بود که این جلسات به صورت منظم ادامه پیدا کند و از سوی دفاتر روسای قوا پیگیری شود و در پایان جلسات مصوبات به صورت مکتوب ثبت شوند.

رئیس‌جمهور گفت: گرچه قوا از یکدیگر مستقل هستند اما باید کاملا با هم در تعامل باشند چراکه تعامل و توازن قوا موضوعی بسیار مورد نیاز است. وقتی جلسات سران قوا تشکیل می‌شود بسیاری از مسائل که در بروکراسی اداری به طول می‌انجامد در این جلسات مطرح و نتایج خوبی حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات سران قوا باعث شد که مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی برطرف شود. همچنین یکی از رویکردهای این جلسات کمک مردم در بخش اقتصادی است. مطالب مختلفی نیز درباره مسائل سیاسی، منطقه‌ای و جهانی در این جلسات مطرح می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتری میان سران قوا وجود دارد، گفت: هدف اصلی جلسات سران قوا پیشبرد سریعتر برنامه‌ها، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر میان قوا است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: من رابطه خود را با نیروهای مسلح نیز افزایش داده‌ام چراکه این رابطه می‌تواند به حل مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.

تشریح برنامه‌های دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های دولت دوازدهم برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی گفت : آسیب های اجتماعی یکی از نگرانی های اصلی مردم است آسیب هایی همچون اعتیاد، افزایش طلاق ، فقر و حاشیه نشینی مسائل بسیار مهمی هستند که دولت در تلاش است آنها را حل کند .

 روحانی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما افزود : از نظر تشکیلاتی، مقام معظم رهبری یک وقت گذاری مناسبی در خصوص آسیب های اجتماعی انجام داده اند و جلساتی هر شش ماه یک بار با حضور ایشان برگزار می شود که بسیار تاثیر گذار بوده است .

وی با بیان اینکه از نظر تشکیلاتی تا پیش از این حل مسائل اجتماعی بر عهده وزارت کشور بوده است گفت : پس از جلسات رهبری این مسئله به شورای اجتماعی سپرده شده که یک شورای فرا قوه ای است و ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است که از سال گذشته قدم های خوبی در این زمینه برداشته است .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آمارهای ما در آسیب های اجتماعی کاهش نشان می دهد افزود : همینکه در برخی از آسیب ها توانسته ایم رشد را متوقف کنیم و جلو پیشرفت را بگیریم یک اقدام مثبت است چرا که جمعیت ما در حال افزایش است و همینکه بتوانیم آمار آسیب های اجتماعی را ثابت نگه داریم یک پیشرفت محسوب می شود .

وی با امیدوار کننده خواندن این اقدامات گفت : در زمینه مواد مخدر نیز جلسات مستمری برگزاری می شود و هفته آینده نیز جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد .

 روحانی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های اصلی دولت دوازدهم مبارزه با آسیب های اجتماعی است گفت : البته در این زمینه نیازمند همکاری دیگر قوا نیز هستیم و امیدواریم با همکاری تمام دستگاه ها و نهادها این آسیب ها را حل کنیم .

رئیس جمهور معضل فرهنگی و اقتصادی را ریشه اغلب آسیب های اجتماعی خواند و افزود : شرایط یک سال گذشته ما را امیدوار کرده است که اولا حل آسیب های اجتماعی را اولویت بندی کنیم و ثانیا برای حل این مسائل به صورت میان بخشی و با همکاری تمام دستگاه ها اقدام کنیم که البته در این زمینه یک دستگاه مسئول اصلی است و بقیه همکاری خواهند کرد .

وی با بیان اینکه برای آسیب های اجتماعی در بودجه سال گذشته و امسال ردیف هایی پیش بینی شده است گفت : همه تلاش ما این است تا معضلات اجتماعی را مهار کنیم .

رئیس جمهور با اشاره به نیاز دانشجویان دانشگاه ها گفت: همانگونه که به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم قبل از معرفی او به مجلس تاکید کردم و در برنامه دولت دوزادهم هم آمده است دانشجوی ما در پایان دانشگاه باید دارای یک مهارت باشد، قبل از اینکه در فکر این باشد که بعد از دانشگاه چه شغلی را پیدا کند، خودش بتواند کارآفرین باشد و وارد صحنه شود.

روحانی ادامه داد: امروز شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان ما را جذب می کنند قبل از اینکه حتی دوره کارشناسی آنها تمام شود، در سال های سوم و یا چهارم، بنابراین مهارت آموزی برای دانشجویان ما بسیار اهمیت دارد.

نمی‌توان دانشجو را در افکار و سیاست‌هایی محصور کرد

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر این است که باید فضای بازی در اختیار دانشگاه های ما باشد، ما نمی توانیم دانشگاه ها را در افکاری یا سیاست هایی محصور کنیم، به هر حال در همه علوم و کلاس های مختلف دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان وارد فضایی شده است که دانش بیشتری یاد بگیرد، وقتی دانشجو وارد این فضا می شود احساس جدیدی پیدا می کند و آن احساس مسئولیت است.

روحانی به بیان تجربه خود پرداخت و گفت:‌ من وقتی از حوزه وارد سال اول دانشگاه شدم، این احساس را در دانشگاه تجربه کردم، بنابراین همه دانشجویان باید وارد مباحث اجتماعی و سیاسی شوند، هم نظرهایشان را اعلام کنند، هم آزادی عمل آنها بیشتر شود، ما در فضای فعلی نباید بگذاریم به خاطر مسائل سیاسی یا جناحی بین دانشجویان عزیز ما فاصله باشد، اشکال ندارد نظرها و تفکرات مختلف باشد، اما دوستانه در کنار هم فعالیت کنند و همه جناح های سیاسی در دانشگاه احساس کنند که نظام، حکومت و دولت پشتیبان آنها باشد، اینطور نیست که نظام پشتیبان یک جناح یا مخالف یک جناح دیگر باشد، همه جناح ها باید یک احساس عدالت و برابری را در فضای دانشگاه داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته دانشگاه نیازهایی هم به کمک دارد از نظر تحول در آزمایشگاه ها و کتابخانه ها و وسایل کمک آموزشی که ما در بودجه امسال داریم پیش بینی می کنیم بودجه ای را برای نوسازی آزمایشگاه های دانشگاه های مختلف برای آنکه بتوانیم فناوری و نوآوری های بیشتری در دانشگاه ها داشته باشیم.

تحقق برخی وعده‌هایم نیاز به هماهنگی بیشتر با ارکان حکومت دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا شده وعده انتخاباتی داده باشید و در این 100 روز برای آن کاری نکرده باشید یا نتوانسته باشید گفت: آن مقداری که در ذهنم هست و اعلام کردم در ضمن برنامه ام، اصول وعده های انتخاباتی ام در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود، همان موقع هم اعلام کردم مبنای من برنامه هایی است که در این مجموعه آمده است و در اختیار مردم هم قرار گرفت، البته غیر از آن برنامه مکتوب، وعده های شفاهی هم به مردم دادم، هیچ یک از وعده هایم را فراموش نکردم، وعده های اساسی را وظیفه خودم می دانم تا دنبال کنم و دنبال خواهم کرد.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه بعضی فکر می کنند در موقع انتخابات برای جلب رای مردم، شعاری را گفته اما به آن عمل نمی شود گفت: من همه شعارها را برای اجرا هم دنبال می کنم و هم ضمن مصوبات و لوایح و برنامه ریزی ها دنبال کردم، بخشی را در 100 روز انجام دادیم، بخشی را تا پایان امسال یا در سال های بعد دنبال می کنیم. البته برخی مسائل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم و یا خود من مطرح کردم که اجرای آن نیاز به هماهنگی های بیشتر در همه ارکان حکومتی دارد. من آنها را هم دنبال کرده و هم دنبال می کنم و هم فضای بهتری در زمینه هایی که مردم گاهی شعار می دادند امروز شاهدند، البته هنوز تا آنچه مردم خواسته اند فاصله داریم و آن را دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: در زمینه مسائل 100 روزه مسائل مختلفی بود که فرصت نشد باز کنم در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و مسکن و بافت های فرسوده که طرح های بسیار خوبی را برای تهران و شهرهای بزرگ و سراسر کشور طراحی کردیم، سه، چهار جلسه خودم درباره بافت های فرسوده در این مدت گذاشتیم همکاری بسیار خوبی با شهرداری تهران شروع کردیم.
آقای روحانی هماهنگی دولت با شهرداری تهران را در دولت دوزادهم بهتر از قبل دانست و گفت: می توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری ببریم، درباره کشاورزی تحولات بسیار خوبی داشتیم هم گندم کشاورزها را خریداری کردیم و هم پول آن را پرداختیم، حدود 11 هزار و 600 میلیارد تومان گندم را پرداخت کردیم، برنامه های مختلفی در 100 روزه بود که در برنامه امشب فرصت نشد به آنها بپردازیم.

روحانی از وزرا و معاونانشان خواست برنامه 100 روزه ای که انجام دادند و برنامه خود را تا پایان سال و چهار سال به مردم ارائه کنند و در عین حال اظهار داشت:‌در تمام احکام وزرا در دولت دوزادهم پیوست حکم ابلاغ کردم که هر وزیر بر اساس این پیوست حکم باید فعالیت کند و باید آن را منظم گزارش دهد، بنابراین وزرا و معاونان می توانند به مردم توضیح دهند و مردم آگاه باشند که چه کاری انجام شده و چه کارهایی مد نظر ماست.

در این گفت و گو که از طریق شبکه یک سیما، رادیو و شبکه خبر به صورت مستقیم پخش شد، رئیس جمهور گزارشی از اقدامات و عملکرد دولت در حوزه های سیاست خارجی، فرهنگ و مسایل جامعه بویژه اقتصاد به مردم ارائه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار