محمدابراهیم زارعی با اشاره به اینکه در مسیر بودن شهر همدان و عبور افراد بسیاری از این شهر سبب شده تا طبقات مختلف جامعه در همدان به وقف توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: با توجه به پیشینه‌ای که درباره وقف موجود است به جز برخی پژوهش‌های انجام شده توسط افرادی مانند دکتر اذکایی، کمتر به حوزه وقف‌پژوهی در همدان توجه شده است.
کد خبر: ۵۲۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 24 November 2017
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر توجه ویژه به انجام وقف در زمینه علم و فناوری، گفت: به لحاظ اهمیت زیادی که علم دارد، حدود ۶ هزار و ۸۰۰ موقوفه با نیت خدمت به علم تولید و فناوری در کشور صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا،حجت‌السلام محمد کاروند در دومین همایش نقش وقف در ادوار تاریخی همدان، با بیا اینکه وقف یک پاساژ برای انجام علم و فناوری در مشهد یکی از موقوفه‌های زیبایی بود که سال گذشته انجام شد، وقف برای علم را مسیر زیبایی برای اصحاب نخبگان تعبیر کرد و افزود: در استان همدان نیز وقف برای خدمت‌رسانی به علم از دیرباز وجود داشته است. ​

وی با بیان اینکه وقف قبل از اسلام حتی در زمان زرتشت نیز وجود داشته است، ادامه داد: در زمان صفویه درخشان‌ترین دوره تاریخ وقف بود و خدمات مردم به شهر گسترش یافته و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه وقف فقط ساخت مسجد نیست، یادآور شد: ۸۰۰ نوع وقف وجود دارد که می‌توان از آنها بهره جست و در ترویج فرهنگ وقف باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه آثار وقف در جامعه ماندگار خواهد بود، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون ۸۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی از محل موقوفات به طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت شده است.

کاروند ادامه داد: خوشبختانه در استان همدان وقف‌هایی برای ساخت حوزه علمیه و کتابخانه و اهدای کمک هزینه تحصیلی به طلاب دانشجویان و دانش‌آموزان انجام شده که همین امر وظیفه ما را در اداره اوقاف سخت‌تر می‌کند‌.

وی باتشریح برخی نیات وقف و گستره وسیع آن اظهار کرد: در اسلام پیامبر اکرم(ص) نخستین واقف بودند و پس از ایشان امیرالمومنین(ع) چاه‌هایی را کنده و وقف کردند که هنوز هم با گذشت سال‌ها از آن روز هنوز مسلمانان از چاه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان نیز با بیان اینکه با انجام وقف می‌توانیم در رفع بیکاری و رونق اقتصادی کمک بگیریم،اظهار کرد: شهر همدان جایگاه ویژه‌ای در حوزه موقوفات دارد که به علت قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات و ... نصیب این شهر شده است.

محمدابراهیم زارعی با اشاره به اینکه در مسیر بودن شهر همدان و عبور افراد بسیاری از این شهر سبب شده تا طبقات مختلف جامعه در همدان به وقف توجه ویژه‌ای داشته باشند، گفت: با توجه به پیشینه‌ای که درباره وقف موجود است به جز برخی پژوهش‌های انجام شده توسط افرادی مانند دکتر اذکایی، کمتر به حوزه وقف‌پژوهی در همدان توجه شده است.

وی با اشاره به بهره‌مندی همدان از موقوفات افزود: موقوفات از آنجا که به هر علت نمی‌شود در آنها دخل و تصرفی کرد، از جایگاه ممتازی برخوردار هستند به همین علت می‌بینیم موقوفات بسیاری مانند وقف مساجد، مدارس، پل‌ها و ... در همدان انجام شده و تأثیر بسزایی در ساختار شهر همدان و عمران و آبادانی داشته است.

زارعی تصریح کرد: اگر به موقوفات اهمیت داده نشود و یا از آنها به درستی استفاده نکنیم ممکن است همین امر مسیر شهر و یا موقوفات را به سمت دیگری ببرد به همین علت وقف نیازمند مطالعات جامع و درست است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات به رجال مذهبی، سیاسی و به ویژه زنان ایرانی متعلق است که نیاز به شناساندن دارند، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت وقف و راه‌های بهره‌مندی از آن برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در جامعه استفاده کرد.

وی گفت: متأسفانه در ایران در برخی عرصه‌ها درهای میراث فرهنگی و اوقاف را به روی پژوهشگران خود می‌بندیم در حالیکه باید درها و زمینه‌ها برای پژوهش در حوزه مختلف باز و فراهم شود.

در پایان از برخی افراد مانند دکتر اذکایی واقف بیش از 14 هزار جلد کتاب، استاد محمدباقر ضرابی واقف 110 قطعه هنری ارزشمند تجلیل شد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار