شیرازیان با بیان اینکه نرخ رشد سالمندی ۲/۴ تخمین زده شده است اضافه کرد: ۶۰۰ میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر هم برسد و تا سال ۲۱۰۰ بیش از ۲۵ درصد جمعیت جهان سالخورده خواهند بود که این خود برنامه ریزی‌های دقیقی را می‌طلبد.
کد خبر: ۵۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 24 November 2017
یک استاد دانشگاه عنوان کرد: با رعایت یک برنامه غذایی سالم همراه با انجام حرکات بدنی مناسب سالمندان می‌توانند زندگی خوب همراه با نشاط و سلامتی و لذت داشته باشند.

به گزارش ایکنا، حمید شیرازیان، کارشناسی ارشد تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان چهارشنبه، یکم آذر ماه در همایش تغذیه سالم در سالمندی اظهار کرد: انسان با ورود به مرحله جدیدی از زندگی خود به نام سالمندی بی شک نیاز به تغذیه سالمی خواهد داشت.

وی افزود: در تمامی کشور‌ها، به پاس سپاس از خدمات ارزنده سالمندان در طول زندگی آنها، روز ۱۰ اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه روز سالمند نام گرفته است، تعریف خاصی از سالمند و سالمندی وجود ندارد اما به فرد دارای سن ۶۵ تا ۷۴ ساله، سالمند اطلاق می‌شود این در حالی است که ۷۴ تا ۸۴ سالگی فرد سالخورده و بیشتر از ۸۵ سال فرد کهنسال است.

شیرازیان با بیان اینکه نرخ رشد سالمندی ۲/۴ تخمین زده شده است اضافه کرد: ۶۰۰ میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۱ میلیارد و۲۰۰ میلیون نفر هم برسد و تا سال ۲۱۰۰ بیش از ۲۵ درصد جمعیت جهان سالخورده خواهند بود که این خود برنامه ریزی‌های دقیقی را می‌طلبد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ در کشور‌های بیشتر توسعه یافته از هر ۳ نفر یک نفر و در کشور‌های توسعه یافته از هر ۵ نفر یک نفر سالخورده خواهد بود، در ایران نیز تا پایان سال ۸۵، تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده اند.

وی با اشاره به اینکه عمر طولانی، با کیفیت بهتر و کاهش ناتوانی سالمندان ملزم به سیاست گزاری‌های صحیح دولت‌هاست عنوان کرد: تغذیه به عنوان عاملی مهم در تقویت جسم و روح انسان مطرح است لذا برای داشتن سالمندانی سالم و بانشاط، تغذیه سالم و فعالیت‌های بدنی نباید فراموش شود.

 شیرازیان ابراز کرد: تغذیه سالم در دوران پیری مانع از سوء تغذیه و افزایش فشار خون، قند و چربی خون می‌شود و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر دیابت، استرس، افسردگی، سنگ کلیه، درد مفاصل، کاهش شنوایی و بینایی و ... کاهش می‌دهد.

این استاد دانشگاه توصیه‌هایی به سالمندان داشت و گفت: کنترل وزن بدن، استفاده از میوه و سبزیجات، استفاده بسیار پایین از نمک، کاهش حجم وعده‌های غذای و افزایش میان وعده‌ها، مصرف مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی، آب، املاح معدنی و مواد انرژی زا در حد اعتدال باید در بازنشستگان رعایت شود.

وی یاداوررشد: با رعایت یک برنامه غذایی سالم همراه با انجام حرکات بدنی مناسب سالمندان می‌توانند زندگی خوب همراه با نشاط و سلامتی و لذت داشته باشند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار