این پیمانه تیترهایی همچون افزایش کلی نرخ بیکاری جوانان در دنیا، رشد 513 واحدی شاخص برای فتح کانال 89 هزار واحدی، کودتا به بورس زیمباوه ضرر زد، سرمایه توتال در صورت کناره‌گیری در ایران می‌ماند، کاهش ۶۰۰ هزارتومانی قیمت هرکیلوگرم زعفران، سایه بحران سیاسی روابط ترکیه و آمریکا بر ارزش لیر، رییس فدرال رزرو آمریکا استعفا داد، دولت واردات برنج را در بازه زمانی مشخص آزاد کرد و قیمت گذاری دلار، یورو و درهم در بازار آزاد پایان آبان را در بر دارد.
کد خبر: ۵۲۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 22 November 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افزایش کلی نرخ بیکاری جوانان در دنیا، رشد 513 واحدی شاخص برای فتح کانال 89 هزار واحدی، کودتا به بورس زیمباوه ضرر زد، سرمایه توتال در صورت کناره‌گیری در ایران می‌ماند، کاهش ۶۰۰ هزارتومانی قیمت هرکیلوگرم زعفران، سایه بحران سیاسی روابط ترکیه و آمریکا بر ارزش لیر، رییس فدرال رزرو آمریکا استعفا داد، دولت واردات برنج را در بازه زمانی مشخص آزاد کرد و قیمت گذاری دلار، یورو و درهم در بازار آزاد پایان آبان  را در بر دارد.


فرش قرمز ریاض برای فعالان اقتصادی عراق

به نوشته روزنامه «الریاض»، «مشعل بن متعب العتیبی» سرپرست پرونده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای در سفارت عربستان در بغداد، اعلام کرد که «عبدالحسین عبطان» وزیر ورزش و جوانان قرار است طی چند روز آینده به عربستان سفر کند و با مقامات مسئول سعودی درباره مسائل مشترک و توسعه روابط در زمینه‌های مربوط به جوانان و ورزش گفت‌وگو کند. وی افزود: نزدیک به 100 شخصیت عراقی شامل بازرگانان و فعالان در امور مالی، تجاری، اقتصادی و بانکی نیز برای سفر به ریاض دعوت شده است که رئیس بانک مرکزی و رئیس هیأت نظارت مالی از جمله آنها هستند. عربستان و عراق در طول چند ماه گذشته در چارچوب ازسرگیری روابط مجموعه اقداماتی انجام دادند که مهمترین آن گشایش گذرگاه مرزی عرعر پس از 27 سال بود. علاوه بر این مسئولان دو طرف در چارجوب سفرهای رسمی با یکدیگر ملاقات داشتند و شرکت هواپیمایی سعودی نیز از آغاز پرواز هواپیماهای سعودی به فرودگاههای عراق پس از 25 سال توقف خبر داده‌اند. /فارس

افزایش کلی نرخ بیکاری جوانان در دنیا

سازمان بین المللی کار اعلام کرده است که در دنیا یک روند کلی و ثابت در خصوص کمبود شغل مناسب برای جوانان جویای کار وجود دارد. به گفته ی این سازمان، در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۳۵ درصد افراد بیکار را جوانان تشکیل داده اند. به نقل از شینهوا، جوانان در کشورهای مختلف دنیا همچنان با ادامه ی روند بیکاری و نبود موقعیت کاری مناسب مواجه هستند. این امر علیرغم کاهش چشمگیر میزان بیکاری جوانان از زمان وقوع بحران جهانی اقتصادی (در سال ۲۰۰۸ میلادی) ادامه یافته است. بر اساس گزارش ''روند جهانی بیکاری جوانان'' که توسط سازمان بین المللی کار منتشر شده، نرخ بیکاری جوانان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ درصد بود و انتظار می رود که در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی این نرخ به ۱۳.۱ درصد افزایش یابد.

رشد 513 واحدی شاخص برای فتح کانال 89 هزار واحدی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 30 آبان‌ماه 96 با افزایش 513 واحدی معادل 0.58 درصد به رقم 88 هزار و 774 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 164 واحدی به رقم 28 هزار و 462 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 1.4 واحدی، عدد 17 هزار و 535 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 1.1 واحدی به رقم 13 هزار و 232 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.58 درصد، 552 واحد افزایش را رقم زد به سطح 95 هزار و 613 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 87 واحد افزایش به رقم 62 هزار و 475 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 87 افزایش واحد معادل 0.05 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 129 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 140 واحد فزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشت.

از «فرش قرمز ریاض برای فعالان اقتصادی عراق» تا «رشد تقاضای چینی‌ها پس از ۳ سال در بازار طلا»

کودتا به بورس زیمباوه ضرر زد

خارج شدن قدرت از دست «روبرت موگابه» ۹۷ ساله رییس جمهور زیمباوه و افتادن زمان امور در دست ارتش موجب شد شاخص بورس این کشور سقوط کند. تحت تاثیر این رویداد، شاخص اصلی بورس زیمباوه ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۸۷.۳۸ واحد رسید که این رقم معادل تقریبا ۵ میلیارد دلار کاهش ارزش سرمایه این بازار محسوب می‌شود. همچنین سقوط بورس زیمباوه نشانه بازگشت اعتماد به سیستم مالی این کشور است؛ به دلیل اینکه پیش از این سرمایه گذاران مجبور به روی آوردن به صندوق پوشش ریسک به دلیل تورم سر به فلک کشیده این کشور بودند که دولت زیمباوه را مجبور به چاپ اسکناس برای مبارزه با کاهش پول نقد در بازارهای این کشور کرده بود و سقوط ارزش پول زیمباوه را در بر داشت. بر پایه این گزارش تورم زیمباوه به ۷۹۶ درصد افزایش پیدا کرده و  و این کشور در دوران موگابه به رکود اقتصادی رسید و نرخ بیکاری ۹۰ درصدی را تجربه کرده است.

سرمایه توتال در صورت کناره‌گیری در ایران می‌ماند

بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره برخی حاشیه‌های ایجاد شده در باره قرارداد توتال اظهار داشت: کارهای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به کنسرسیومی متشکل از توتال، سی ان پی سی آی چین و پتروپارس سپرده شد، بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود. این در حالی است که تاکنون توتال ۵۶ میلیون یورو تعهد کرده و بر اساس آن، در حال پیشبرد کارها است، اما صحبت‌های مدیرعامل توتال را به خوبی ترجمه نمی‌کنند. وزیر نفت درباره این که توتال چه زمانی می تواند از توسعه فاز ۱۱ کناره گیری، پاسخ داد: اگر تحریم‌هایی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود، توتال ممکن است قرارداد را ترک کند. وی با بیان این که در صورت ترک توتال از این پروژه، سهم آن به ۲ شرکت دیگر این کنسرسیوم (سی ان پی سی آی و پتروپارس) می‌رسد، یادآور شد: در این صورت، سرمایه‌های توتال در ایران می‌ماند و پس از بهره برداری از فاز ۱۱،از محل فروش بخشی از تولید، سرمایه آنها پرداخت می‌شود. اگر توتال بدون اعمال تحریم‌های شورای امنیت اعلام کند که قصد ترک قرارداد را دارد هیچ سرمایه‌ای به این شرکت باز نمی‌گردد و هیچ مبلغی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد. جزئیات بیشتر

افزایش نسبی قیمت نفت با افزایش تولید نفت آمریکا علیرغم کاهش تولید اوپک

روز سه شنبه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۱۲ دلار رسید. دلیل کاهش نسبی قیمت نفت افزایش تولید نفت خام آمریکا و تاثیر آن در خنثی کردن افزایش احتمالی قیمت نفت در نتیجه ی انتظارات در خصوص تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک بوده است.  به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۸ سنت افزایش، بشکه ای ۵۶.۵۰ دلار صورت گرفت. معامله گران بازار نفت گفته اند که به دلیل نامعلوم بودن وضعیت بازار قبل از نشست ۳۰ ام نوامبر اوپک از قراردادن خود در موقعیت های قراردادی جدید که تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت بگذارد خودداری کرده اند. 

کاهش ۶۰۰ هزارتومانی قیمت هرکیلوگرم زعفران

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه برداشت زعفران حدودا از بیستم مهرماه در مناطق سردسیر آغاز شده و تا ۱۵ آذر نیز ادامه دارد، اظهارداشت: قیمت طلای سرخ نسبت به ایام قبل از برداشت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته و در حال حاضر حداقل نرخ آن ۴ میلیون تومان و حداکثر قیمت آن ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه ورود محصول نو به بازار و عرضه زیاد دلیل کاهش قیمت زعفران است، گفت: درحال حاضر قیمت این محصول منطقی است و این شرایط باعث می شود بازارهای ما بیشتر باشد.  

سایه بحران سیاسی روابط ترکیه و آمریکا بر ارزش لیر

در پی تشدید اختلافات سیاسی بین ترکیه و آمریکا و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی بانک مرکزی این کشور در کنترل تورم ارزش لیر به کمترین میزان از ابتدای سال جاری تا کنون رسید. به نقل از فارس، سخنگوی دولت ترکیه اخیراً آمریکا را به به توطئه مستقیم علیه این کشور محکوم کرده است چرا که آمریکا اخیراً تعدادی از تجار و مقامات سابق این کشور را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده است. کاخ سفید و وزارت دادگشتری آمریکا رضا ضراب، تاجر ترکیه ای،  و بسیاری از مقامات کنونی و سابق ترکیه نظیر وزیر اقتصاد سابق این کشور و همچنین برخی مدیران بانکی را به دست داشتن در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و میلیاردها دلار مبادله طلا با ایران متهم کردند. در پی این بگو مگوی سیاسی ارزش لیر با یک درصد کاهش در آخرین مبادلات بازار ارز به 3.91 لیر در برابر دلار رسید که با این حساب لیر در ضعیف‌ترین زمان ممکن از اواسط ماه ژانویه تا کنون قرار دارد. اخیراً نرخ تورم در ترکیه نیز به رقم 11 درصد خود بازگشته و انتقادات رجب طیب اردوغان،‌رئیس‌جمهور این کشور که به صورت غیرمستقیم به بانک مرکزی این کشور اشاره داشت نیز نتوانسته است در کاهش تورم مؤثر واقع شود. یکی از دلایل کاهش ارز لیر نیز فشار سیاسی موجود بر بانک مرکزی ترکیه است چرا که این فشار باعث شده است که بانک مرکزی ترکیه با هدف جلوگیری از افزایش تورم نرخ بهره لیر را افزایش نداده و کارشناسان بانک کامرزبنک نیز اعلام کرده‌اند که هیچ تعجبی ندارد که با این اوصاف ارزش لیر تضعیف شود.

قیمت گذاری دلار، یورو و درهم در بازار آزاد پایان آبان

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 28 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 892 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 66 ریال مواجه شد و در پایان آخرین روز آبان، به رقم 48 هزار و 120 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 11 هزار و 158 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، افت اندک یک ریال را ثبت کرد.

رییس فدرال رزرو آمریکا استعفا داد

جانت یلن رییس فعلی فدرال رزرو آمریکا استعفا خود را از ریاست فدرال رزرو آمریکا به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تقدیم کرد. این در حالی است که دوره ریاست او بر بانک مرکزی آمریکا در سوم فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان خواهد رسید؛ اما همچنان می توانست بعنوان یکی از ۷ اعضای هییت فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۴ میلادی باقی بماند. یلن اعلام کرد: زمانیکه جروم پاول مسند ریاست فدرال رزرو را به دست گیرد، فدرال رزرو را ترک خواهد کرد. همچنین رییس فعلی فدرارل رزرو در نامه خود خطاب به رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که نهایت تلاش خود برای انتقال هموار قدرت به جروم پاول را بکار گیرد. پاول در دوم نوامبر ماه جاری میلادی توسط ترامپ بعنوان رییس جدید فدرال رزرو منصوب شد و بر اساس جدول زمانبندی هفته آینده قرار است کمیته بانکداری سنا آمریکا جلسه ای را برای تایید جروم پاول برگزار کند. پاول تنها عضو جمهوریخواه در هییت فدرال رزرو آمریکا است و از سال ۲۰۱۲ میلادی به عضویت این هییت درآمده است و پیش بینی می شود که موانع جدی برای گرفتن تایید از سوی کمیته بانکداری سنا نداشته باشد.

دولت واردات برنج را در بازه زمانی مشخص آزاد کرد

هر سال همزمان با پایان فصل برداشت برنج داخلی، دولت در جهت تامین نیاز کشور واردات برنج را آزاد می کند. در ابلاغیه جدید وزارت صنعت آمده است: ثبت سفارش و واردات برنج تحت ردیف تعرفه های ۱۰۰۶۱۰۰۰، ۱۰۰۶۳۰۰۰، ۱۰۰۶۲۰۰۰ و ۱۰۰۶۴۰۰۰ از تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۱ تا ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ مجاز می باشد و ضروری است به کلیه واردکنندگان برنج ابلاغ و تعهد اخذ گردد که کالاهای وارداتی آنها حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ وارد و ترخیص شود.  تصویر ابلاغیه وزارت صنعت

رشد تقاضای چینی‌ها پس از ۳ سال در بازار طلا

تمایل چینی‌ها به خرید اجناس طلایی از بهار سال ۲۰۱۴ تا بهار سال جاری میلادی در حال افول بود، اما داده‌های شرکت «چوتای‌فوک» از افزایش تقاضا برای طلای زینتی و فیزیکی حکایت دارد. این شرکت که بزرگ‌ترین خرده‌فروش کالاهای زینتی در چین است، رشد سود ناشی از بازگشت مصرف‌کنندگان به این بازار را در فصل بهار امسال حدود ۳۵ درصد گزارش کرد. مدیر «چو‌تای‌فوک»، افزایش سود فروش طلای زینتی را در فصل زمستان سال ۲۰۱۸، بیش از ۴۵ درصد تخمین زد تا امید به افزایش آتی تقاضا در بازار باقی بماند. داده‌های سایر عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بازار شانگهای، پکن و هنگ‌کنگ نیز افزایش تقاضا برای زیورآلات طلایی و طلای فیزیکی را تایید کرده‌اند. چین سال‌ها است در صدر کشور‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده طلا قرار دارد، بنابراین افزایش عرضه یا تقاضای فلز زرد در این کشور توانایی تغییر قیمت اونس فلز براق را بالذات دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان بازار جهانی معتقدند، گزارش‌هایی که پیام افزایش تقاضای طلا در چین را حامل بودند، علاوه‌بر عامل تقویتی بحران کره‌شمالی قیمت اونس طلا را بالا کشیدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار