کد خبر: ۵۲۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 21 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ارزش افزوده و اشتغالزایی بالای صنعت طلای و جواهرات به عنوان یکی از برندهای اقتصادی یزد، خواستار حمایت بیشتر نهادهای مربوطه برای رونق بیشتر این هنرصنعت در استان شد .

«محمدرضا دهقان مهرجردی»  با اشاره به ویژگی ‎‎ های طلای یزد اظهار می ‎‎ کند: از دیرباز طلای یزد به دلیل داشتن عیار 20 به عنوان یکی از ویژگی ‎‎ های مهم مصنوعات طلای این دیار همیشه مورد استقبال مردم کشورمان بوده و این در حالی است که علاوه بر این نیز یزدی ‎‎ ها به درست کاری نیز شهره هستند و خریداران با اطمینان خاطر از بازار طلای یزد خرید می‏‏‌کنند .

وی با بیان این که در حال حاضر بیش از دو هزار صنعتگر در بخش ساخت طلا و جواهرات استان فعالیت می ‎‎ کنند، اضافه می ‎‎ کند: از این تعداد بیش از 900 صنعتگر در بخش تولید زیورآلات سنتی دارای بیمه هستند .

به گفته دهقان مهرجردی، چندین نوع مصنوعات طلای یزد هر چند شاید در برخی استان‎ های دیگر کشور نیز ساخته شوند ولی مختص یزد هستند، از جمله آنها به زنجیرهای چینابی، هل و گل، خشخاشی و رنجیر پوست ماری، کونیک و نمونه‎های جدیدی مانند مصنوعات ملیسه اشاره می‎‎کند.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای کمک به برندسازی طلای یزد به ویژه در بخش زیورآلات سنتی می ‎‎ گوید: در سالهای اخیر با پیگیری ‎‎ های صورت گرفته از سوی معاونت صنایع دستی استان رشته زیورآلات سنتی کددار شد و به عنوان یکی از رشته‏‏های صنایع دستی پذیرفته شد .

وی همچنین از ثبت زنجیر چینابی یزدی ‎‎ ها در لیست میراث ناملموس کشور در این سالها خبر می‏‏دهد و می ‎‎ گوید: البته برای ثبت ملی چند محصول دیگر طلای استان پرونده ‎‎ هایی را در دست اقدام داریم .

معاون صنایع دستی استان اضافه می ‎‎ کند: تعدادی از منسوجات طلای استان نیز در این مدت موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده ‎‎ اند .

به گفته وی، با همکاری شرکت شهرک ‎‎ های صنعتی استان، خوشه صنعتی طلا و جواهرات در استان یزد راه ‎‎ اندازی شده که به رونق بیشتر این صنعت کمک موثری کرده است .

وی به ارائه آموزش ‎‎ های آکادمیک در این صنعت از طریق دانشگاه علمی کاربردی اداره کل میراث فرهنگی استان که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است، اشاره و عنوان می ‎‎ کند: علاوه بر این آموزش صنعتگران زیورآلات سنتی از طریق اتحادیه طلا و جواهرات استان و شرکت تعاونی آموزشی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می ‎‎ شود .

دهقان مهرجردی در مورد ارائه تسهیلات مالی به صنعتگران رشته زیورآلات سنتی نیز می ‎‎ گوید: متاسفانه در سال ‎‎ های گذشته کمتر تسهیلات و حمایت ‎‎ های مالی به این بخش اختصاص یافته در حالی که این صنعت از ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی برخوردار است ولی در این باره تاکنون مغفول مانده است و با حمایت و تبلیغات بیشتری می ‎‎ تواند از رونق بیشتری برخوردار شود .

وی توسعه این صنعت را در جلوگیری از خروج ارز برای واردات تولیدات خارجی نیز با توجه به افزایش تمایل به خرید جواهرات خارجی در سالهای اخیر نیز بسیار موثر خواند .

این مسئول متذکر می ‎‎ شود: البته امسال هم در بخش مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان تسهیلات مناسبی برای تولیدکنندگان زیورآلات سنتی استان مدنظر داریم .

دهقان مهرجردی در پایان نیز خاطرنشان می ‎‎ کند: به منظور معرفی بیشتر این صنعت با همکاری بخش خصوصی مستندسازی زیوآلات سنتی و قدیمی استان را در دست اقدام داریم و امیدواریم به صورت مکتوب در آینده منتشر کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار