استاندار یزد با بیان اینکه رونق تولید در مسیر مناسبی قرار گرفته، گفت: برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و اشتغال فراگیر در استان، نیازمند توسعه آموزش، برنامه ریزی و نقشه راه با توجه به حوزه های دانش بنیان برای قشر تحصیلکرده هستیم.
کد خبر: ۵۲۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹ 21 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمود زمانی قمی  در نشست کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد گفت: قبل از تشکیل این کارگروه باید نشست هایی برای بررسی محورهای مطرح شده، تشکیل شود .
وی در خصوص طرح ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اظهار کرد: پهنه اجرای این طرح مشخص است ولی قبل از بررسی آن در کارگروه اشتغال باید با آموزش دهیاران، بخشداران و فرمانداران، نظرات آنها جمع آوری و به عنوان پیوست در این کارگروه مصوب شود.
استاندار یزد با بیان تجربیات خود در سایر استان ها گفت: عمده قوانین و مقررات حوزه اشتغال ناظر بر ایجاد اشتغال در مناطق شهری است و اجرای آن در مناطق روستایی دشوار است از این رو برخی مشکلات قانونی برای استفاده روستاییان از طرح های اشتغالزا به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی باید اصلاح شود.
زمانی قمی با تأکید بر لزوم شناسایی مزیت های روستاهای استان تصریح کرد: دستگاه های متولی باید برنامه های اشتغالزا برای شهرهای زیر 10 هزار نفر و روستاهای استان ارائه کنند که با طرح های اشتغالزایی در روستاها همخوانی داشته باشد .
وی از مدیرکل روستایی استانداری با همکاری بخشداران و دهیاران خواست، زمینه شناخت کامل روستاییان با این طرح را فراهم کنند و با جمع آوری نظرات و پیشنهادات کارشناسان، این راهبردها را در کارگروه اشتغال تصویب کنند.
رئیس کارگروه تخصصی اشنغال استان یزد از بانک ها نیز خواست همانند طرح های رونق تولید برای اجرای دستورالعمل ها اقدام کنند.
استاندار یزد ادامه داد: طرح تسهیل و رفع موانع تولید و رونق تولید با همکاری بانک ها در مسیر خوبی قرار گرفته ولی طرح اشتغال فراگیر نیازمند نقشه راه و مطالعه بیشتر است.
زمانی قمی یادآور شد: هر طرح اشتغالزایی نیازمند سه پیوست شامل اولویت داشتن اقتصاد دانش بنیان، توجه به اشتغال دانش آموختگان که بیکاری آنها به نوعی بحران تبدیل شده و هدف گذاری در سرمایه گذاری های جدید است.
وی ضعف در جذب سرمایه گذاران خارجی را متوجه ضعف تیم اقتصادی در بخش سازمان مدیریت و اقتصاد و دارایی دانست و اظهار کرد: مقرر شده تا دستگاه های متولی در این زمینه برنامه داشته باشند تا سرمایه گذاران علاوه بر تهران به یزد نیز سفر کنند و فرصت های سرمایه گذاری این استان را از نزدیک ببینند.
استاندار یزد تشکیل بیشتر جلسات کارگروه تخصصی اشتغال را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد با همکاری دستگاه ها و ارائه برنامه های مناسب شاهد افزایش اشتغال بویژه در مناطق روستایی و در میان قشر دانش آموخته استان باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد نیز در این جلسه در گزارشی درباره وضعیت اشتغال در استان با بیان رشد حدود 2 برابری نرخ بیکاری در پنج سال گذشته گفت: نرخ بیکاری از سال 92 تاکنون روند افزایشی داشته است .
محمدحسین ریاحی افزود: در این مدت نرخ بیکاری در سال 92 در کشور 18.9 درصد بوده در پایان سال 95 به 20 درصد رسیده اما در استان یزد از 10.9 درصد در سال 92 به 18.2درصد رسیده است.
محمدرضا نصیری زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، عمده بیکاری استان را متوجه قشر دانش آموخته دانشگاهی و بانوان اعلام کرد و افزود: برای کاهش نرخ بیکاری در استان باید برای این 2 قشر برنامه ریزی مناسب بویژه در حوزه اقتصاد دانش بنیان صورت گیرد.
هم اکنون از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد 85 درصد در مناطق شهری و 15 درصد در مناطق روستایی ساکن است در حالی که قبل از انقلاب اسلامی 65درصد جمعیت این استان روستایی بوده است.
عمده اشتغال استان در بخش صنعت است و بیکاری استان در پایان سال 95 بیش از 18درصد اعلام شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار