مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه 20 آبان ماه نماینده شهر همدان در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار و فرماندار همدان از لگو و پوستر هفته کتاب‌خوانی رونمایی کردند.
کد خبر: ۵۲۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 14 November 2017
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه رونمایی از ۱۴ عنوان کتاب در هفته کتاب‌خوانی در استان انجام می‌شود، گفت: ۲۴ آبان ماه عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است.

به گزارش تسنیم ، عاطفه زارعی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به داغ دیدگان و بازماندگان زلزله استان کرمانشاه و ایلام اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی را نیز تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه شعار هفته کتاب "آینده‌ای روشن با خانواده کتاب خوان" است، افزود: در این خصوص تأکیدات بر این است که ابتدا خانواده و سپس جامعه‌ای کتاب‌خوان داشه باشیم.

زارعی در خصوص اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در هفته کتاب، بیان کرد: از 20 آبان ماه تا دوم آذر ماه هفته کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه 20 آبان ماه نماینده شهر همدان در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار و فرماندار همدان از لگو و پوستر هفته کتاب‌خوانی رونمایی کردند.

زارعی با تأکید بر اینکه 24 آبان ماه عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است، تصریح کرد: از 20 الی 30 آبان افراد برای جرائم دیرکرد شامل بخشودگی جرائم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه افتتاح کتابخانه شهر فرسفج تویسرکان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است، بیان کرد: در کل استان دو شهر فرسفج و زنگنه بدون کتابخانه بودند که کتابخانه فرسفج در هفته کتاب افتتاح و کتابخانه زنگنه نیز در دست اقدام است که این شهرستان سال آینده صاحب کتابخانه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه همایش استانی برای تکریم کتاب، کتابخوان، کتابدار در همدان برگزار می شود، ابراز کرد: همایش کشوری نیز روز 24 آبان ماه برگزار می‌شود که از تعدادی از کتابداران، مسئولان نهاد، خدمت گذاران، کتاب خوانان استان همدان نیز تجلیل و قدردانی به عمل می‌آید.

زارعی با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات اداره کل کتابخانه‌ها بحث کتابخانه‌های عمومی مرکز اجتماع است، اظهار داشت: سعی کردیم حضور مسئولان اعم از فرماندار و مدیران ادارات و مسئولان دیگر را در کتابخانه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نصب بنر و پوستر از دیگر اقدامات در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است، بیان کرد: حضور کتابداران در مدارس و تشکیل نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه نشست تخصصی شعر 23 آبان ماه با حضور موسسه شعر ادب برگزار می‌شود، افزود: 166 نشست با عنوان کتاب‌خوان، 49 نقد کتاب و رونمایی از 14 عنوان کتاب در هفته کتاب‌خوانی در استان انجام می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه برگزاری 40 مسابقه کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های این هفته است، بیان کرد: از ظرفیت‌های باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان نیز استفاده می‌شود که این باشگاه‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری اداره کل کتابخانه‌ها شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه 23 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتب بومی صرف شده است، بیان کرد: این کتاب‌ها توزیع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه از دیگر اقدامات اهدای کتاب و مجلات به جامعه عشایر و روستائیان است، گفت: تفاهم‌نامه هایی با معاونت فرهنگی ورزشی جوانان، کتابخانه و مرکز اسناد غرب کشور و جهاد دانشگاهی نیز منعقد می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه در روز 2 آذر ماه برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بیش از 70 درصد نیرو فعال و کتابداران در کتابخانه‌های خانم هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد افزایش 48 درصدی تعداد کتابخانه‌ها هستیم، افزود: افراد فعال عضو در کتابخانه‌ها 46 درصد و تعداد نخسته‌های کتاب 52 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان راه‌اندازی کتابخانه تحقیقاتی و تخصصی دکتر ازکایی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: تعمیر و تجهیز کتاب‌های شهری و روستایی از دیگر اقدامات است.

زارعی با تاکید بر اینکه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تجهیزات ویژه معلولان در کتاب خانه‌ها انجام شده است، افزود: بیش از 10 درصد از کتابخانه‌های استان مجهز به وای فای است.

وی با اشاره به اینکه در طول یک سال بیش از یک هزار و 100 نشست کتاب با معرفی بیش از 5 هزار عنوان کتاب برگزار شده است، بیان کرد: این نشست‌ها با حضور 12 هزار نفر از اقشار جامعه برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه 442 برنامه اوقات و فراقت تابستان امسال در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، عنوان کرد: 53 کانون مطالعاتی نیز در این راستا فعال بودند.

زارعی با تأکید بر اینکه خدمات کتاب‌خوانی به نابینایان در دو بخش تقسیم شده است، گفت: دو کتابخانه مرکزی و کتابخانه عمومی آزادی به نابینایان خدمات ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 20 هزار جلد نشریه در کتابخانه‌های، ادارات، بیمارستان‌ها، آرایشگاه و نانوایی‌ها توزیع شده است، گفت: این نشریه‌ها در راستای افزایش سطح سواد جامعه توزیع می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه از اقدامات دیگر شناسایی، گردآوری و مجموعه سازی نسخه‌های خطی است، گفت: مجموعه‎ای از نسخه‌های خطی و سنگی وجود دارد که پس از شناسایی دسته‌بندی شده و بخش جدیدی به این نخسه‌ها اختصاص داده می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه 21 هزار نفر از مردم استان در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی حضور داشتند که این حضور 4 برابر افزایش داشت، گفت: این حضور اتفاق خوب و استقبال مناسب مردم از جشنواره است و همدان در این حوزه دارای برگزیدگان کشور نیز بود.

وی با بیان اینکه با افتتاح کتابخانه شهر فرسفج تعداد کتاب‌خانه ها به 111 مجموعه می‌رسد که از این تعداد 47 کتابخانه روستایی و 64 کتابخانه شهری است است، گفت: بیش از 70 هزار نفر در استان عضو فعال کتابخانه‌ها هستند.

زارعی با تأکید بر اینکه سیاست اداره کل کتابخانه‌ها تکمیل پروژه‌های ناتمام است، افزود: تعدادی از پروژه‌ها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحول گرفته شده و در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 1 میلیون و 200 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد، اظهار داشت: بیش از 70 درصد از کتاب‌داران در حوزه تخصصی کتابداری تحصیل کرده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: به دلیل تحویل گرفتن پروژه‌های نیمه تمام از اداره کل فرهنگ و ارشاد اعتبارات عمرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بیش از 50 درصد افزایش داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار