معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه دفن پسماند دارای تکنیک و دقت خاصی است، گفت: شیرابه زباله‌ها بسیار خطرناک است که با تلبار شدن پسماند جاری شده و ممکن است به رودخانه‌ها برسد و یا در سفره‌های زیزمینی نفوذ کرده و در نهایت منجر به آلودگی آب‌ها شود.
کد خبر: ۵۲۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 10 November 2017
معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: نحوه دفن و دفع پسماند در تمام مراکز شهرستانی استان مورد تأیید سازمان محیط زیست نیست.

به گزارش ایسنا؛ سیدعادل عربی با اشاره به اینکه روزانه 900 تن پسماند در استان همدان تولید می‌شود، اظهار کرد: روزانه 900 تن پسماند در استان همدان تولید می‌شود که بعضا مدیریت می‌شوند و بعضا نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه قسمت اعظمی از پسماندهای استان شهری است، تصریح کرد: مشکلی که در شهرهای استان همدان وجود دارد، این است که مرحله دفن و دفع زباله مورد رضایت محیط زیست نیست.

عربی با اشاره به اینکه تمام مدیریت پسماند در شهر همدان به عنوان بزرگترین شهر استان مورد رضایت است، ادامه داد: بقیه شهرهای استان در بحث دفن و دفع ایراداتی دارند به‌طوریکه روش مدیریت دفن و دفع زباله مورد تأیید محیط زیست نیست.

وی با تأکید بر اینکه در اکثر شهرها پسماند فقط تلنبار می‌شود و دفن صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پسماندها صرفاً در سایت زباله رهاسازی می‌شوند و دفنی صورت نمی‌گیرد.

دفن پسماند توسط شهرداری‌ها انجام نمی‌شود

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه دفن پسماند دارای تکنیک و دقت خاصی است، گفت: شیرابه زباله‌ها بسیار خطرناک است که با تلبار شدن پسماند جاری شده و ممکن است به رودخانه‌ها برسد و یا در سفره‌های زیزمینی نفوذ کرده و در نهایت منجر به آلودگی آب‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه عدم مدیریت محل دفن زباله‌ها موجب افزایش آلودگی و حضور حیوانات و حشرات خواهد شد، اظهار کرد: در هر سایت دفن زباله باید دیوارکشی و یا فنس‌کشی صورت گیرد و حتما باید نگهبان گذاشته شود تا از ورود زباله‌گردها جلوگیری به عمل آید.

عربی ابرازامیدواری کرد با روی کار آمدن شهرداران جدید مدیریت پسماند به طور کامل اجرایی شود و افزود: جزء وظایف شهرداری‌هاست که پسماند را دفن کنند اما متأسفانه این امر انجام نمی‌شود.

در اعتبارات شهرداری‌ها مدیریت پسماند دیده نمی‌ ‎ شود

وی با تأکید بر اینکه شهرداران باید کارشناس محیط زیست داشته باشند، تصریح کرد: در اعتبارات شهرداری اولویت چیزهای دیگر است و بحث پسماند دیده نمی‌شود.

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: محیط زیست تا کنون سعی نکرده برخورد قضایی کند بلکه همواره از طریق جلسه و مذاکره بحث مدیریت و دفن پسماند انجام گیرد اما اگر این اقدام صورت نگیرد مجبور است موضوع را از طرق لازم پیگیری کند.

طرح ناحیه‌بندی دفن زباله در همدان اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه پسماند جزء اولویت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و موظف به پیگیری این موضوع هستیم، خاطرنشان کرد: قرار است در استان همدان ناحیه‌بندی دفع زباله صورت گیرد و شهردارها به همین بهانه از دفن پسماند سرباز می‌زنند درحالیکه تا وقتی ناحیه‌بندی انجام نگرفته باید محل‌های موجود مدیریت شود.

عربی ادامه داد: موضوع ناحیه‌بندی دفن و دفع زباله در استان همدان از سوی محیط زیست پیشنهاد داده شده و براساس این طرح قرار است محل‌های موجود دفن زباله حذف و پسماند ناحیه شمال به همدان و پسماند جنوب به ملایر منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه طرح ناحیه‌بندی شمال و جنوب پیشنهاد محیط زیست بوده و متولی آن شهرداران هستند، گفت: در صورتی‌که این طرح اجرا شود تحول اساسی در مدیریت پسماند صورت می‌گیرد.

شیرابه محل دفن زباله باید مدیریت شود

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: پسماند و سایت زباله خاک را آلوده می‌کند که براین اساس محلی برای دفن پسماند انتخاب می‌شود که به دور از شهرها، روستاها، مزارع و ردوخانه‌ها باشند و در واقع جزء مراتع درجه یک نباشند و سعی داریم در دفن زباله آلودگی خاک گسترده نشود.

وی با تأکید بر اینکه شیرابه محل دفن زباله باید مدیریت شود، تصریح کرد: شیرابه باید در محلی که نفوذناپذیر و یا عایق‌بندی شده باشد، جمع شود تا وارد آب‌های زیرزمینی و آب‌راه‌های فصلی نشود که خوشبختانه در شهر همدان شیرابه‌ها مدیریت می‌شود.

عربی با بیان اینکه محیط زیست نگران نفوذ شیرابه به درون سفره‌های زیرزمینی است، گفت: پسماندهای صنعتی خطرناک و دارای خاصیت سمی و بیماری‌زایی به سایت‌های ویژه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در استان همدان سایت دفن پسماند ویژه وجود ندارد اما کارخانه‌های استان پسماندهای صنعتی خطرناک خود را به شهرهای قزوین، ساوه و آوج و اصفهان منتقل می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار