خرازی با بیان اینکه سال گذشته تعداد 213 نفر از زنبورداران از صندوق توسعه ملی بالغ بر شش میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند گفت: امسال نیز برای تجهیز واحدهای زنبورداری برای خرید کندو و دستگاه های برداشت عسل و غیره به تعداد 80 نفر به میزان 2.5 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند.
کد خبر: ۵۲۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 08 November 2017
مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مشکلات زنبورداران همدان بررسی و رفع می‌شود، گفت: از سال ۹۵ تا کنون ۱۸۰۰ دفترچه زنبورداری در همدان صادر شده است.

به گزارش تسنیم؛ علی اصغر خرازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت:استان همدان به لحاظ تنوع گیاهی و آب و هوای مساعد مستعد زنبورداری در کشور است و با توجه به اینکه 90 درصد گرده افشانی گیاهان توسط زنبورعسل انجام می‌شود برای طبیعت نیز فواید زیادی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: در استان همدان بر اساس سرشماریهای سالانه که از 22 لغایت 30 مهر امسال شروع شده مشخصات زنبورداران و زنبورستانها در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود که در صورت اتمام نتایج نهایی سرشماری اعلام می‌شود.

خرازی با بیان اینکه سال گذشته تعداد 213 نفر از زنبورداران از صندوق توسعه ملی بالغ بر شش میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند گفت: امسال نیز برای تجهیز واحدهای زنبورداری برای خرید کندو و دستگاه های برداشت عسل و غیره به تعداد 80 نفر به میزان 2.5 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد: در سال 95 تعداد 2600 نفر به صورت مستقیم در این حوزه اشتغال به کار داشتند که پیش بینی می شود این آمار در سال 96 افزایش یابد.

خرازی با اشاره به نتیجه سرشماری های سال 95 در کشور اعلام کرد: همدان در مورد کلنی رتبه 11 کشور، در بخش عسل رتبه 9 و در تعداد بهره بردار نیز رتبه 4 کشور را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف عسل در کشور 961 گرم است که در استان 950 تا 960 گرم بوده است تصریح کرد:  در بحث صدور دفترچه‌های زنبورداری در سال 95 و 6 ماهه امسال حدود 1800 جلد دفترچه زنبورداری صادر شده است.

مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: پروژه ثبت مشخصات و رکوردگیری واحدهای همدان را داریم که حدود 80 واحد تحت پوشش قرار گرفته است تا رشد کیفی، افزایش راندمان تولید و جلب همکاری زنبورداران را داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود یک مرکز اصلاح نژاد و پرورش زنبور عسل در استان بیان کرد: سالانه 2 هزار ملکه زنبور عسل اصلاح شده در همدان تولید می‌شود که به سراسر کشور ارسال می‌شود و دارای گواهینامه‌های متعددی در ثبت اختراع و غیره بوه است.

خرازی اظهار داشت: زنبورهایی که اصلاح نژاد شدند آرام تر هستند و صفات عالی ژنتیکی را دارند ضمن اینکه رشد بهاره سریعی داشته و عملکرد بالایی دارند.

مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه بیمه زنبورداران نیز در حال اجرا است افزود: قرار شده تا اسامی زنبورداران به اداره کل تامین اجتماعی ارسال شود تا بر اساس حداقل دستمزد بیمه شوند و این کمکی به زنبورداران است ضمن اینکه در بسته پیشنهادی دیگری 50 درصد بیمه کندوها توسط دولت و 50 درصد توسط زنبوردار واریز می شود.

وی بیان کرد: هر یک از زنبورداران کد شناسه زنبورستان دارند که این کد 16 رقمی سبب می شود تا خدمات رسانی بهتری ارائه و آمارگیری صحیحی داشته باشیم و به امنیت و جلوگیری از سرقت کلنی های زنبور عسل کمک کنیم.

مسئول بخش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: هر سال از هر استان یک زنبوردار نمونه استانی معرفی می‌شود و از دیگر مزایای کد شناسه نظارت بر استقرار، شناسایی و کوچ زنبورستانها است.

خرازی تصریح کرد: با مجتمع آزمایشگاهی در مورد آزمایش استاندارد عسل هماهنگ شده تا اگر زنبورداران برای این آزمایش اعلام آمادگی کنند تا 50 درصد تخفیف آزمایشگاهی نیز مشمول آنها می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار