رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد : بانک های دولتی و خصوصی، نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۲۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 07 November 2017

به گزارش تابناک : قاضی سراج گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار برای نرخ سود 15 درصدی داریم، اما نه دولتی ها و نه خصوصی ها رعایت نمی کنند.
 وی افزود : خیلی از بانک های خصوصی بنگاهداری می کنند و به تولیدکنندگان وام نمی دهند.
 قاضی سراج اظهار داشت : قاچاق نیز از معضلات جدی اقتصاد ایران است و تولیدکنندگان را نابوده کرده است، چراکه قیمت تمام شده کالای مشابه در ایران و خارج، بسیار متفاوت است و تولیدکنندگان ایرانی که ایثارگونه کالا تولید می کنند مجبور به انبار کردن کالاها هستند، چون قدرت رقابت ندارند.
بنابراین اگر مشکل کارت های بازرگانی حل شود، خیلی از مسائل قاچاق هم حل می شود.
 رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: تریلی کالاهای قاچاق آماده است و با استفاده از کوله بران، بدون پرداخت حقوق و عوارض دولتی، کالا را وارد کشور می کنند که امیدواریم این مشکلات ریشه یابی و ریشه کن شود.
 قاضی سراج گفت: در سازمان بازرسی در استانها قبیله ای عمل نمی کنیم؛ حتی برخی مقامات هم از ما شکایت کردند؛ ضمن اینکه در رابطه با شجاعت برخی مدیران، این طور نیست؛ بلکه مدیری که نمی خواهد کار کند، اعلام می کند که از سازمان بازرسی می ترسم، این بهانه است و او نمی خواهد کار را انجام دهد.
 وی اظهار داشت: اگر کارکنان سازمان بازرسی برخورد تندی داشته یا مشکل در سازمانها ایجاد کرده باشد، برخورد می کنیم، اگر یک بازرس سازمان بازرسی در اداره ای، باعث ترس بی جهت افراد شده یا در اداره ای مشکل ایجاد می کند، به سازمان معرفی کنید.
 سراج گفت: اظهارات خلاف واقع اکنون بسیار در اقتصاد ایران دیده می شود. ده ها میلیارد میلیارد تومان، از محل رسیدگی به اظهارات ناصحیح برای واردات منابع کسب کردیم و به خزانه برگرداندیم.
 وی افزود: اگر به لحاظ قانونی، به وزیری پیشنهاد می دهیم، باید تا ده روز اجرایی کند، اما اگر تا هفت ماه اجرایی نشود، علاوه بر انفصال از خدمات دولتی، حبس هم خواهد داشت.

سازمان بازرسی از تشکیل کمیته با اتاق بازرگانی استقبال می کند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد : از تشکیل کمیته با اتاق بازرگانی استقبال می کنیم.
 قاضی سراج گفت: فشار روی بازرگان سالم 100 برابر بیشتر است و کار سالم را به سختی می توان انجام داد.
قاضی سراج افزود: کارت های بازرگانی صوری هم معضل اقتصادی جدی است و برخی از افرادی که در این دام افتاده اند، چاره ای ندارند، چون نمی توانند کار سالم انجام دهند.
وی اظهار کرد : البته سازمان بازرسی قول می دهد برای بهبود این روند تلاش کند.
قاضی سراج افزود: سازمان بازرسی کل کشور کاملا همراه با فعالان اقتصادی است و البته نمی شود کارت بازرگانی را برداشت، اما جایگاه و شان بازرگان و تجار، با این روند مخدوش شده است .
در هر جامعه ای بازرگان رتبه اول را دارد و صادرکنندگان واقعی، جایگاه و شان بالا دارند و در کشور ما متاسفانه این طور نیست که امیدواریم احیا شود.
قاضی سراج گفت: پیش از این ، چک معنا نداشت و حرف تجار و بازرگانان مورد اعتماد بود، اما اکنون 100 چک هم داده شود، این اطمینان وجود ندارد.
وی اظهار کرد : فعالان اقتصادی مشکلات در بروکراسی های اداری را به سازمان بازرسی اعلام کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه ساماندهی کارت های بازرگانی، مشکلات بسیاری را حل می کند، گفت : اگر شفافیت در اقتصاد ایران حاکم باشد، خیلی از مشکلات اقتصادی حل می شود ، البته قانون دولت الکترونیک هم وجود دارد و اگر اجرایی شود، نظارت در شفافیت راحت تر است و می توان کارها را به سهولت انجام داد.
قاضی سراج در ادامه گفت : 18 درصد خصوصی سازی ها واقعی بوده است، بنابراین این معضل سنگینی بود که بر اساس رد دیون دولتی اقدام شد؛ اگر این 18 درصد هم جذابیت داشت به بخش خصوصی نمی رسید.
وی افزود: خصوصی سازی ها به دست نااهلان داده شده است و البته مطابق قانون نباید کمتر از 5 سال شرکت خصوصی شده، تعدیل نیرو داشته باشد.
قاضی سراج اظهار داشت: پتروشیمی را بابت رد دیون به کارمندان وزارت بهداشت داده اند و این خصوصی سازی درست انجام نشده است. به هرحال خصوصی سازی ضربه ای به کشور زد که شاید الان هم متوجه آن نشویم و در آینده متوجه شویم.







منبع : صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار