کروکودیل، موجودی شگفت انگیز و بازمانده از عصر دایناسورها که طبق کشفیات باستان شناسان افزون بر 65 میلیون سال روی این کره خاکی زندگی می کند، حال ماجرای زندگی اش دست خوش تغییر شده و بشر از پوست، گوشت، خون و استخوان این موجود هولناک بازار تجارت راه انداخته و اجزای بدن این موجود افسانه ای برایش دردسرساز و در علم پزشکی، صنعت، دارو و گردشگری چاره ساز شده است.
کد خبر: ۵۲۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 07 November 2017
کروکودیل،خزنده ای دوزیست که پایش به عرصه پرسود تجارت جهانی باز شده، حال فرصتی مناسب برای توسعه بازاری نوپا در کشورمان فراهم کرده، فرصتی که ملایر استان همدان تلاش دارد پیشگام این تجارت بین المللی باشد و گامهای خوبی در این عرصه برداشته است.

به گزارش ایرنا، تجربه دو دهه اخیر ثابت کرده است که نمی توان به درآمدهای نفتی تکیه کرد و راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی نیست، چه در عرصه صنعت، چه کشاورزی، چه گردشگری و یا شیلات و آبزیان؛ در حالیکه تصویب برنامه ششم توسعه در حقیقت دوره گذاری به سمت تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور است.

در این عرصه که صادرات غیرنفتی راه نفوذ به بازارهای جهانی شناخته می شود، تولیدکنندگان بویژه بخش خصوصی تمرکز خود را بر اقتصادهای نوظهور گذاشته اند تا بتوانند سهم خود را از این کارزار گرفته و بحران های اقتصادی را تجربه نکنند.

در اینچنین شرایطی تجارت جهانی با بالا بردن قدرت ریسک پذیری خود، افق توسعه خود را در عرصه های مختلف گشوده است و نمونه های بارز آن را می توان در پرورش آبزیانی دید که در معرض خطر انقراض قرار دارند؛ افقی که سهم بازار ایران در آن همچون طفلی نوپاست که نباز به حمایت و تقویت دارد.

کروکودیل، موجودی شگفت انگیز و بازمانده از عصر دایناسورها که طبق کشفیات باستان شناسان افزون بر 65 میلیون سال روی این کره خاکی زندگی می کند، حال ماجرای زندگی اش دست خوش تغییر شده و بشر از پوست، گوشت، خون و استخوان این موجود هولناک بازار تجارت راه انداخته و اجزای بدن این موجود افسانه ای برایش دردسرساز و در علم پزشکی، صنعت، دارو و گردشگری چاره ساز شده است.

دو سال پس از اینکه رهبر معظم انقلاب فتوای بلامانع بودن پرورش کروکودیل را در سال 85 صادر کردند، پرورش این خزنده دو زیست در برخی نقاط ایران آغاز شد تا فعالان تجارت کروکودیل بتوانند سهم خود را در این عرصه تجارت و گردشگری جهان بگیرند؛ بازاری که حال شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی افزون بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان، می خواهد فرصت سرمایه گذاری و ورود به این اقتصاد جهانی را به دست آورد و ثابت کند که اشتغالزایی و کارآفرینی تنها به ایجاد صنایع، کارخانه، کارگاه و واحدهای صنعتی نیست.

نخستین بار که خبر ارایه مجوز یک واحد پرورش کروکودیل در ملایر از زبان مسئولان این استان و شهرستان شنیده شد، همه را به تعجب واداشت که چنین چیزی چگونه امکانپذیر است و شاید تصویر کروکودیل در ذهن بسیاری از افراد موجودی خطرناک، عظیم الجثه و بی رحم نقش بست؛ در حالیکه این هیولای زره پوش فواید بسیار دارد و همه غافل از آن.

اینجا نقش بخش خصوصی دوباره قوت گرفت تا از سرمایه خود گذشته و به قولی وارد این تجارت هولناک شوند؛ تجارتی که هم اکنون در بیش از 50 کشور جهان رایج شده و تجارت پوست آن در دنیا سالانه حدود 2 میلیون طاقه است و گوشت آن کیلویی تا 17 دلار به فروش می رسد.

حالا اما علاقه سرمایه گذار بخش خصوصی به پرورش کروکودیل در ملایر که به گفته خودش به چند قاره سفر کرده و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده، تا جایی رسید که اکنون مجوز ایجاد این واحد بزرگ را با ظرفیت 600 سر کروکودیل از گونه آب شور اخذ کرده و بسیار مصمم برای رونق اقتصاد و گردشگری این شهرستان است.

محمدحسین جلیلی که طبق برآوردهای اولیه حدود 50 میلیارد رالن اعتبار برای ایجاد و راه اندازی نخستین واحد پرورش کروکودیل در استان همدان و منطقه غرب کشور را از سرمایه شخصی خود پیش بینی کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا موقعیت ویژه جغرافیایی و آب و هوایی منطقه روستای «جوراب» در محور ملایر به اراک با مساحت چهار هزار مترمربع زمین را بهترین دلیل برای احداث این واحد عنوان می کند و می گوید: با وجود رودخانه و قنات، از نظر تامین آب در این منطقه مشکلی نداریم و این واحد یکهزار و 500 متر با هر روستا فاصله دارد.

اینکه راه اندازی این واحد 60 فرصت شغلی جدید در این شهرستان ایجاد می کند، خبری بسیار خوب برای جویندگان کار است و طبق برآوردهای سرمایه گذار، هر 10 کروکودیل به یک کارگر نیاز دارد که پیش از شروع کار، تمامی آموزش ها، علم و مهارت های لازم به نیروهای تازه کار آموزش داده می شود.

به گفته سرمایه گذار طرح، قرار است عملیات اجرایی واحد پرورش کروکودیل در ملایر از ابتدای سال 97 آغاز و یکساله به بهره برداری برسد و از سال 98 نسبت به خرید و پرورش نوزاد کروکودیل از کشور تایلند اقدام شود.

به منظور حفاظت از کروکودیل های پرورش یافته، جلیلی می گوید: اطراف محوطه علاوه بر دیوار کشی، 2.5 متر فنس کشی و حدود نیم متر فنس ها به داخل خم می شوند و با توجه به اینکه کروکودیل ها برای فرار علاقه زیادی به حفر کانال و تونل دارند، در محلی که نگهداری می شوند با بتن و سیمان به قطر 30 متر پوشیده خواهد شد.

قابل توجه است که کروکودیل ها بیشتر در فصل گرم سال تخم گذاری می کنند و بین هشت تا 10 سال طول می کشد تا وزنشان به 2 تا سه تن برسد و می توانند مدت ها بدون غذا زندگی کنند و بسیار کم غذا هستند که در ایران برای تغذیه کروکودیل از ضایعات طیور، گوشت قرمز و ماهیان غیرحلالی استفاده می شود.

هر کروکودیل حدود 6 تا هفت سال طول می کشد تا بالغ شود و در سال 2 بار و هر بار بین 20 تا 60 تخم می گذارد که در این میان 10 درصد تخم ها به نوزاد تبدیل نمی شود و از 600 سر کروکودیلی که در این مرکز پرورش خواهد یافت، با توجه به تلفات 10 درصدی، 540 سر در مدت 2 سال باید تحویل شود. 

اینها از مواردی بود که جلیلی به آن اشاره و اضافه کرد: پس از 2 یا سه سال هر کروکودیل باید کشتار شود تا بتواند در بازار رقابت به سود برسد چراکه پس از سه سال پوست کروکودیل شاخی شده و کارایی زیادی ندارد، در حالیکه اگر عرض پوست 36 سانتی متر باشد، درجه یک محسوب می شود.

**پرورش کروکودیل، دروازه ای به روی علم پزشکی

جلیلی از اینکه کروکودیل در ایران پرورش می یابد، خوشحال است و خوشحال تر از آن، اینکه می تواند با پرورش کروکودیل در عرصه دارویی نیز به بیماران خدمت کند.

وی می گوید: هر کروکودیل یک متر فضا و بین 20 تا 40 سانتی متر عمق آب نیاز دارند و در حال حاضر کشورهایی همچون استرالیا، تایلند، مالزی، اندونزی، چین، هند، سنگاپور، سریلانکا، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی اقدام به تولید و صادرات کروکودیل می کنند و کشورهایی همچون ژاپن، انگلستان، فرانسه، چین و ایتالیا وارد کننده کروکودیل هستند.

نکته قابل توجه اینجاست که پوست، گوشت و استخوان کروکودیل کاربردهای زیادی در بخش های مختلف تجارت، دارویی و صنعتی دارد و به گفته جلیلی پودر استخوان این حیوان خاصیت ضد سرطانی دارد و در صنعت داروسازی و همچنین برای معالجه دردهای مفصلی بسیار مفید است.

وی ادامه می دهد: گوشت کروکودیل علاوه بر مصرف خوراکی بویژه در کشور چین، در درمان برخی بیماری ها مانند آسم، دردهای عضلانی، بیماری های تنفسی و تقویت قوای بدنی کاربرد دارد و از این مزیت نیز می توان بهره برد.

شاید کسی از خواص دارویی خون کروکودیل برای از بین بردن ویروس ایدز مطلع نباشد، در حالی که این بزرگترین موفقیت و دروازه ای به روی علم پزشکی است که در حال حاضر در کشورهایی از جمله ایران تحقیقات برای یافتن دارویی برای از بین بردن این بیماری مهلک توسط عامل خونی کروکودیل در حال انجام است.

به گفته کارشناسان عاملی به نام کروکودیلین در خون این جانور افسانه ای وجود دارد که 500 بار قوی تر از آنتی بیوتیک های موجود است و می تواند ویروس ایدز را در محیط آزمایشگاهی از بین ببرد.

اما از آنجایی که این خزنده دو زیست برای بسیاری از مردم دیدنی و جالب توجه است، جنبه توریستی پرورش کروکودیل شاید در کنار سایر موارد مصرف، بتواند درآمدزایی بالایی برای سرمایه گذار و اقتصاد خوبی را برای منطقه از نظر جذب گردشگر به همراه داشته باشد که در همین رابطه جلیلی جنبه توریستی پرورش کروکودیل را با توجه به مستعد بودن زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خطوط ریلی ملایر، از اولویت های مهم خود در این طرح عنوان می کند.

در این میان اعلام حمایت قاطع و 100 درصد معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر از سرمایه گذاران، دل این سرمایه گذار را به ادامه کار محکم می کند تا بتواند امیدوارانه به ادامه راه فکر کند؛ راهی که فرماندار آینده آن را روشن و از نظر اقتصادی بسیار خوب ارزیابی کرد.

عبدالعظیم رضایی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح مطالعه کامل و جامعی صورت گرفته و دارای توجیه اقتصادی بسیار خوب است، ابراز می کند: واحد پرورش کرکودیل از نظر مسائل اقلیمی و سازگاری با شرایط منطقه بسیار مساعد است و ما نیز به طور قطع از این طرح حمایت می کنیم تا به خوبی اجرا شود.

وی تاکید می کند که از هر طرحی که توجیه اقتصادی داشته باشد، به صورت 100 درصد از سرمایه گذار حمایت می کند و بانک ها نیز تسهیلات مورد نیاز را در اختیار می گذارند.
به گزارش ایرنا رضایی بیان کرد: طرح پرورش کروکودیل که برای نخستین بار در استان همدان اجرا می شود، قابل توسعه است و اگر موفق شود به طور قطع برای دیگر سرمایه گذاران نیز الگو خواهد شد.

در حال حاضر گونه های کروکودیل گینه نو، کروکودیل رود نیل، کروکودیل سیامی(تایلند)، کروکودیل آب شور و مردابی پنج نوع گونه قابل پرورش در جهان به شمار می روند که در ایران کروکودیل آب شور قابل پرورش بوده و طرح های اجرایی در این زمینه از سال 86 در کشورمان کلید خورده است.

ملایر نیز به عنوان نخستین شهرستان استان همدان و حتی غرب کشور از بهار سال 97 آماده ایجاد یک واحد پرورش کروکودیل توسط بخش خصوصی است و مجوز آن با ظرفیت600 سر کروکودیل صادر شده است و در فصل سرد سال در فضای بسته و تابستان ها در فضای باز فعالیت خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
سلام واقعا شهر ملایر در بین شهرهای زیادی از کشور
جزو شاخص شهرهاست و با این سرعتی که پیش میره در آینده نه چندان دور شهر فعال و زیبایی شناخته شده و خواهد شد
بنده تا حالا از خاصیت پوشت و گوشت و خون و استخوان کروکدیل بی خبر بودم . این قدم خیر برای درآمد زائی و استفاده از اینهمه . ازین موجود خطرناک جای بسی تقدیر و تشکر از بانی این کار است . فقط از خاصیت پوستش چیزی نگفتید . با سپاس از بنیان گذار این طرح . امید است با سرمایه زیادی که در این راه گذاشتید موفقیتهای چشم گیری نصیب شما و اهداف شما گردد . با تقدیم احترام مهری شوشتری همشهری شما در تهران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار