کد خبر: ۵۱۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 23 October 2017
چند روزی است اعضای  محترم و منتخب پنجمین دوره  شورای اسلامی شهر ملایر که بارأی مستقیم شهروندان برای خدمت در مجلس شهری برگزیده‌شده‌اند، فعالیت رسمی ۴ ساله خود را در آغاز کرده‌اند تا بر اساس سوگندشان، حافظ منافع شهر و شهروندان باشند و برای تأمین رفاه و آسایش همشهریان تلاش نمایند.

شوراها یقیناً یکی از افتخارات نظام اسلامی برای عملی کردن مفهوم مردم‌سالاری است که در قانون اساسی هم بر شکل‌گیری و فعالیت آن تأکید شده و می‌توان آن را نمونه عینی دخالت مردم در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیریت شهری قلمداد کرد.

مردم  در روز ۲۹ اردیبهشت امسال با هزاران امید و آرزو در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و از بین خیل عظیم نامزدها (که از حیث تعداد، در طول ادوار ۴ گانه شورابی سابقه بود) به نامزد مورد وثوقشان رأی دادند تا بتوانند شهرشان را بر اساس خواسته‌هایشان مدیریت کنند.

گرچه شوراها نتوانستند بر اساس فلسفه وجودی خود در مدیریت جامع امور شهر  حرکت کنند و با هزار اماواگر و کارشکنی مواجه شدند اما بایستی قدر ظرفیت فعلی شوراها را بدانیم و برای تحکیم و گسترش حیطه فعالیتی آن تلاش کنیم.

در خبرها خواندم که قراراست شهردار محترم ملایر امشب در جلسه شورای شهر انتخاب شود، با آرزوی توفیق برای این عزیزان در ایفای مسئولیت خطیرشان، به یک شهروند ملایری لازم دیدم نکاتی را متذکر شوم.

1 اولین موضوعی که پس از شکل‌گیری شورا مطرح می‌شود، انتخاب شهردار است. این حقی است که قانون برای منتخبان مردم در نظر گرفته تا بتوانند مجری توانمندی برای اجرایی کردن مصوبات شورا برگزینند. گرچه در ابتدای امر نتوانستید به یک اجماع برای انتخاب شهردار برسید که جای تأمل دارد ولی در این فرصت باقیمانده تلاش کنید شهرداری پاک دست، متعهد، حساس به بیت‌المال، وقت گذار، کار بلد، غیرسیاسی و درعین‌حال پاسخگو انتخاب کنید تا برای رفع مشکلات و نیازهای شهر. که خود لیست بلندبالایی می‌شود. در راستای اصول و برنامه‌های شورا تلاش کند. 

جلسات بررسی برنامه نامزدهای شهرداری را با حضور اصحاب رسانه و کارشناسان اهل‌فن برگزار کنید تا با ایجاد اتاق شیشه‌ای، توان پاسخگویی شورا را افزایش دهید.

2 متأسفانه بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی در انتخاب شهردار امری رایج شده است، به‌واسطه دینی که مردم از ناحیه رأی شأن بر گردن شما دارند از این حربه مذموم بپرهیزید تا بتوانید در مراحل مختلف با طرح سؤال در صحن شورا، شهردار را به پاسخگویی ملزم سازید.

3 زد و بند با شهردار و سفارش اقوام و دوستان برای استخدام در شهرداری و سازمان‌های وابسته، دریافت هدیه و امکانات شخصی، اعمال فشار برای اخذ تخفیف عوارض و مالیات، صدور جواز ساخت و تغییر کاربری و....  نه تنها اعتبار شورا و اثربخشی آن را در جامعه کاهش می‌دهد بلکه با حجیم شدن شهرداری، رویه الطوایفی را بر مدیریت شهر حاکم می‌نماید که عقب‌ماندگی و هدر دادن منابع، تنها نتیجه آن است. این حربه کثیف در اذهان عمومی متوجه برخی اعضای شورای سابق هست لذا توصیه برادرانه دارم از این مفسده پرهیز کنید.

4 آگاهی اعضای شورا و بالطبع شهروندان از آخرین وضعیت نیروی انسانی، خودرو، منابع درآمدی، میزان بدهی، تعداد و متراژ املاک در اختیار، و .... از اختیارات شوراییان است که می‌تواند بستر سالم و مبنای محکمی برای برنامه‌ریزی آینده توسعه و عمران شهر باشد، از این حق قانونی خود استفاده کنید و با تنظیم صورت‌جلسه شفاف بین شهرداران جدید و قدیم، فضایی روشن برای شهردار آینده و سابقه قابل‌اعتمادی برای شهردار سابق را ترسیم کنید.

5 اعضای شورا هرکدام برای تبلیغ و رای آوری خود برنامه‌هایی را ارائه کرده است که البته خیلی از آنها با توجه داشتن به بودجه و اقلیم شهر وهمچنین کارکرد شهرداری، قابلیت اجرایی ندارد و تنها به‌عنوان حربه رأی آوری درسابقه ذهنی شهروندان بایگانی می‌شود و صدالبته برخی از این شعارها.که خیلی هم زیبا و فریبنده است. تداخل دروظایف سایر دستگاه‌هاست. 

از بین این برنامه‌ها، با لحاظ کردن اولویت‌های شهری، مواردی را مشخص کنید تا بتوان بر اساس یک برنامه‌ریزی کارشناسی و با هماهنگی شهردار و همکاران خدومش نسبت به اجرایی کردن آنها اقدام کنید.

6 امروزه ثابت‌شده است که شهرداری‌ها (خصوصاً درشهرهای متوسطی مثل ملایر)، نمی‌توانند بر منابع مالی مبتنی بر عوارض تکیه کنند و بایستی منابع مالی پایداری برای پشتیبانی طرح‌های عمرانی پیدا کنند. شهر ملایر دارای ظرفیت‌های مختلفی است که بایستی با نگاهی کارشناسی و تعاملی با سایر دستگاه‌ها، آنها را احصا، دسته‌بندی و انتخاب کنید.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار