مازندران با داشتن رتبه اول در ورزش قهرمانی و رتبه دوم در ورزش های همگانی در بین استان های کشور با کمبود بودجه برای توسعه ورزش و تربیت ورزشکاران مواجه است.
کد خبر: ۵۱۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 22 October 2017
به گزارش تابناک : سایه بی پولی بر ورزش مازندران به گونه ای است که طبق آمار رسمی افزون بر 100 ورزشکار مدال آور این خطه شمال کشور در رقابت های برون مرزی و عضو تیم های ملی ، استان خود را ترک کرده و به تیم های سایر استان های کشور پیوسته اند.
همطراز بودن کمک های مالی و اعتباری دولت به ورزش در استان ها بدون توجه به ظرفیت ها از یک سو و نبود صنایع بزرگ خصوصی و دولتی در مازندران باعث شده تا کمبود اعتبار در حوزه ورزشی استان بیش از سایر استان ها نمایان شود.
هم اکنون دستکم 47 رشته ورزشی در مازندران فعال است که بیش از 154 هزار نفر به صورت سازماندهی شده ( تحت پوشش بیمه) در این رشته های ورزشی فعالیت دارند و در مجموع در نیمه نخست سال جاری 300 مدال رنگارنگ را کسب کردند.
با این وجود ، کمتر از انگشتان دست تیم های مازنی در رقابت های لیگ برتر به عنوان مسابقات معتبر در عرصه ملی حضور دارند.
هم اکنون تیم های مطرح مازندران در لیگ برتر در رشته والیبال ، کشتی ، فوتسال و فوتبال ساحلی به عنوان لیگ های معتبر حضور دارند که هر یک از این تیم ها گاهی به دلیل نوسان در حمایت های اسپانسر که عمده آنها باشگاهداران بدون پشتوانه مالی صنعتی هستند تا دقیقه 90 آغاز به کار مسابقات حضورشان در مسابقات قطعی نمی شود.
در تازه ترین نمونه تیم والیبال لیگ برتر عمران شهرداری ساری به خاطر پا پس کشیدن حامی مالی تا دقیقه 90 وضعیت حضورش در لیگ برتر را مشخص نکرد و در نهایت ورزش استان با جایگزینی تیم والیبال سارویه توانست مشکل حذف شدن عمران شهرداری ساری را حل کند.
ضعف بنیه مالی تیمداری در مازندران به خاطر نبود حامیان مالی همچنین سبب شده است تا این خطه شمال کشور در رشته فوتبال که حدود 50 بازیکن در رقابت های تراز اول داخلی و حتی خارجی دارد ، از 13 سال پیش فاقد نماینده در لیگ برتر باشد ، در حالی که تیمداری در لیگ برتر آرزوی هر ساله جوانان مازندرانی است که با تمامی مشکلات تیم های دسته یکی کنار می آیند شاید بتوانند به عنوان نماینده وارد لیگ برتر شوند.
مازندران افزون بر سه هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که اکثرشان با سرمایه اندک بخش خصوصی دایر شدند و نه تنها توان مالی برای تیمداری ندارند که خودشان نیز به دلیل مشکل مالی بدهی معوقه به بانک ها دارند.
این در حالیست که بعضی از استان های کشور که جایگاه زیادی در ورزش کشور نیز ندارند ، به برکت وجود واحدهای صنعتی بزرگ چندین تیم فوتبالی و غیر فوتبالی در لیگ برتر دارند و از قبل این تیم ها امکانات ورزشی خوبی در این استان ها ایجاد شده است .
** کشتی ، بزرگ ترین قربانی بی پولی 
رئیس هیات کشتی مازندران در این باره گفت : این استان با وجود قرارگیری در رتبه اول مدال آوری در رقابت های برون مرزی ، هنگام توزیع بودجه ، اعتباراتی همسنگ استان های دیگر دریافت می کند .
اصغر ثمربخش افزود : نبود حامی مالی قوی در این استان با فقر صنعتی که دارد، باعث شده تا ورزشکاران ما در باشگاه های خارج از استان جذب شوند و هیات ها نیز نتوانند در استعداد پروری کارکرد خوبی نشان دهند.
وی به کشتی به عنوان ورزش اول مازندران اشاره کرد و اظهار داشت : در چند سال اخیر در رقابت های المپیک 2016، جهانی 2017 و سایر مسابقات بین المللی، کشتی گیران مازنی حرف اول و آخر را زدند ، ولی ورزش استان از این داشته ها سودی نبرده است.
ثمربخش افزود : اگرچه به ورزشکاران جوایزی طبق قانون از سوی وزارت ورزش و جوانان پرداخت شد، ولی برای تربیت ورزشکاران در آینده اعتباری به استان تخصیص نیافت.
رئیس هیات کشتی مازندران معتقد است که وزارت ورزش و جوانان باید به استان هایی چون مازندران که نقش اول را در مدال آوری در رقابت های برون مرزی دارند، اعتبار ویژه ای پرداخت کند.
** پای لنگ ورزش همگانی 
قائم مقام ورزش های همگانی مازندران هم گفت که این استان به علت نداشتن واحدهای صنعتی بزرگ خصوصی و دولتی از حامی مالی قدری نیز برخوردار نیست.
روهام ابوطالبی به خبرنگار ایرنا افزود : درحال حاضر طبق آمار 76 درصد از جمعیت این استان از فقر حرکتی رنج می برند و برای کاهش بیماری در این جمعیت باید ورزش های همگانی توسعه یابد، ولی کمبود اعتبار باعث می شود که نتوانیم برنامه ورزش های همگانی را در استان به خوبی پیاده کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز گفت : به دلیل محدودیت های مالی دولت، بخش ورزش نیز از این بی پولی دولتی رنج می برد و این روند برای استان ما که رتبه اول را در مدال آوری دارد، مشکل تر است.
حبیب حسین زادگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کمبود اعتبار ورزشی در این استان به گونه ای است که ما موفق به تجلیل از مدال آوران پارالمپیک 2016 نشدیم و این روند باعث ایجاد تنش می شود.
وی ادامه داد : در دولت تدبیر و امید با اختصاص 27 صدم از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش تا حد زیادی کمکی خوبی برای تکمیل پروژه ها شد، ولی همچنان در حوزه توسعه ورزش با کمبود بودجه مواجه ایم.





منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار