سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستائی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در روز ملی روستا، گفت: براساس آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی سال ۱۳۹۲، استان تهران دارای ۷۵۷ روستا و ۲۲۶ هزار و ۹۱۸ واحد مسکونی روستایی بوده که ۶۳ درصد واحدهای مذکور به میزان ۱۴۲ هزار و ۹۵۸ واحد مسکونی نامقاوم و ۳۷ درصد مقاوم است.
کد خبر: ۵۱۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 21 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "حمیدرضا روستایی" اظهار داشت: مبلغ تسهیلات برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده با رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ۲۰ میلیون تومان و جهت احداث واحدهای مسکونی جدید ۱۸ میلیون تومان با نرخ سود پنج درصد و مدت بازپرداخت ۱۲ ساله است. این تسهیلات بدون سپرده‌گذاری و مدت انتظار در بانک به روستائیان عزیز پرداخت می‌گردد.

وی در خصوص فرآیند اخذ تسهیلات بهسازی و شرایط دریافت تسهیلات مذکور، گفت: متقاضیان عزیزدر صورت داشتن زمین با کاربری مسکونی در روستا و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و پس از اخذ پروانه ساختمانی از مراجع صدور پروانه باید نسبت به مراجعه به بنیاد مسکن محل سکونت خود و تحویل مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده اقدام و بنیاد مسکن نسبت به معرفی متقاضی به بانک عامل توسط بنیاد مسکن شهرستان اقدام کنند. عقد قرارداد مشارکت مدنی متقاضی با بانک عامل با تامین تضامین بانک آزادسازی تسهیلات حداقل در ۳ مرحله و متناسب با پیشرفت فیزیکی کار بر اساس گزارش ناظر نظام فنی و تائید کارشناس بنیاد خواهد بود.

روستایی تاکید کرد: بنیاد مسکن برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم درآمد را در دستور کار قرار دارد. همچنین اعطای تسهیلات به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی دارای دو نفر معلول و بیشتر در روستاها با پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به مبلغ ۱۸۰میلیون ریال و کمک بلاعوض نیز به مبلغ ۱۸۰میلیون ریال اعطای تسهیلات بلاعوض به واحدهای فرسوده و غیر مقاوم  و اعطای تسهیلات به زوج‌های جوان که قصد احداث مسکن در روستاها را داشته باشند از جمله خدمات بنیاد مسکن است.

وی همچنین اظهار کرد: بنیاد مسکن از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با عاملیت بانک قرض الحسنه مهر ایران به واحدهای فرسوده و غیر مقاوم به عنوان تخریب و آواربرداری مساعدت می کند.

به گفته روستایی، سال ۱۳۹۶ فرصتی نو در راستای بهبود کیفیت مسکن روستایی و احیای بافت فرسوده روستاها و همچنین ایمن سازی روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی است. بنیاد مسکن خدمات نوینی در عرصه ی بهبود شرایط زندگی در روستاها دارد. به عنوان مثال  بیمه حوادث واحدهای مسکونی که از تسهیلات طرح ویژه استفاده کنند به مدت ۱۰ سال و ترویج بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک در سطح روستاها (استفاده از آبگرمکن ‌های خورشیدی) و همچنین توسعه گردشگری روستایی و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه جهت مرمت و احیای واحدهای بوم‌گردی روستایی از جمله خدماتی است که ارایه می شود.

سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن استان تهران یادآور شد: پس از زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ به سبب وسعت خسارات ایجاد شده به واحدهای مسکونی روستایی، طرح بهسازی مسکن روستایی به منظور احداث مسکن مقاوم با محوریت بنیاد مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی افزود: از سال ۱۳۷۴ طرح بهسازی مسکن روستایی با هدف احداث مسکن مقاوم روستایی آغاز شد. اجرای طرح مذکور بسیار با کندی صورت گرفته به طوری که طی یک دوره ۱۰ ساله (۱۳۸۴-۱۳۷۴) فقط ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور از تسهیلات مقاوم سازی در مناطق روستایی استفاده کرده اند.

سرپرست معاونت بازسازی و مسکن روستائی بنیاد مسکن استان تهران با بیان اینکه پس از زلزله ۱۳۸۲ بم ضرورت سرعت بخشیدن به احداث مسکن مقاوم در روستاهای کشور بیشتر احساس شد خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ براساس تصویب نامه هیئت وزیران مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبار لازم جهت پرداخت کمک سود تسهیلات بانکی (یارانه) برای بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح کشورطی سال‌های برنامه چهارم توسعه پیش بینی و در بودجه های سالیانه تأمین کند.

روستایی تصریح کرد: براساس آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی سال ۱۳۹۲، استان تهران دارای ۷۵۷ روستا و ۲۲۶ هزار و ۹۱۸ واحد مسکونی روستایی بوده که ۶۳ درصد واحدهای مذکور به میزان ۱۴۲ هزار و ۹۵۸ واحد مسکونی نامقاوم و ۳۷ درصد مقاوم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار