امید اکبری پور کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
کد خبر: ۵۱۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 21 October 2017
یک کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص ریشه های وقوع قتل اهورا، گفت: با توجه به این که والدین اهورا چندی قبل از وقوع چنین جنایتی از یکدیگر جدا شده بودند؛ لذا در بررسی علل اجتماعی این موضوع لازم است ابتدا به بحث بحران طلاق در جامعه اشاره کرد.

"امید اکبری پور" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در پاسخ به این پرسش که قتل اهورا ریشه در چه مسائلی دارد؟ اظهار داشت: همانطور که اطلاع دارید متأسفانه طی سال گذشته و سالجاری، شاهد وقوع یک سری حوادث و اتفاقاتی در زمینه آزار و اذیت کودکان و قتل آنها بوده ایم که لازم است به طور جدی به این موضوع پرداخته شود. 

وی افزود: در زمینه بروز این اتفاقات نمی توان به یک یا چند عامل محدود اشاره کرد؛ بلکه دامنه ای از عوامل متعدد روحی، روانی و اجتماعی باعث به وجود آمدن چنین اتفاقات ناخوشایندی در جامعه شده است.
 
این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: در زمینه قتل "اهورا" پسر بچه 2 ساله، همانطور که در جرابد و مطبوعات نیز به آن اشاره شده است؛ متأسفانه شوهر مادر اهورا (که البته ازدواج آنها هم جای بحث دارد) ابتدا اقدام به تجاوز به این کودک نموده و سپس با کوبیدن سر وی به دیوار موجب قتل او شده است.

اکبری پور در ادامه گفت: با توجه به این که والدین اهورا چندی قبل از وقوع چنین جنایتی از یکدیگر جدا شده بودند؛ لذا در بررسی علل اجتماعی این موضوع لازم است ابتدا به بحث بحران طلاق در جامعه اشاره کرد.

وی در ادامه به علل وقوع طلاق اشاره کرد و افزود: متأسفانه در سال های اخیر، طلاق به دلایل متعددی از جمله افزایش نرخ بیکاری، مشکلات اقتصادی، پایین آمدن سطح آستانه تحمل افراد جامعه به ویژه زوجین در زمینه مراقبت و نگهداری از فرزندانشان، استفاده روز افزون از فضای مجازی و ماهواره و از همه مهمتر استعمال مواد مخدر به ویژه مواد روان گردان در بین خانواده ها افزایش محسوسی داشته است.

این جامعه شناس بیان کرد: در این راستا به این نکته باید اشاره کرد که یکی از مشکلاتی که زوجین بعد از طلاق با آن مواجه هستند و به نظر می رسد که این امر در مرگ اهورا هم چندان بی تاثیر نبوده، موضوع سرپرستی و حضانت فرزندان است که متاسفانه در این زمینه، قوانین قضایی کشور با نقایص عدیده ای مواجه هستند؛ از جمله این نقایص و کاستی ها می توان به قانون حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندان در سنین خاصی به یکی از والدین بدون توجه به ویژگی های اخلاقی و روحی و روانی آنها اشاره کرد.  

اکبری پور تأکید کرد: در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که بر اساس کدام دلایل علمی و منطقی باید حضانت کودک را تا سنین خاصی به یکی از زوجین سپرد؟ آیا واقعأ پدر یا مادری که به دلیل مشکل اخلاقی از همسر خود جدا شده است شرایط لازم جهت نگهداری فرزند را دارا است؟ آیا مقامات قضایی کشور پس از جدایی والدین بررسی های لازم در خصوص واجد الشرایط  بودن زوجین جهت حضانت از فرزندان را انجام می دهند؟!

وی در ادامه گفت: به نظر می رسد که متأسفانه در این زمینه، قوانین قضایی با مشکل مواجه بوده و لازم است که در خصوص اصلاح چنین قوانین و مقرراتی اقدامات لازم صورت گرفته و  سخت گیری ها و بررسی های بیشتری در زمینه حضانت فرزندان به والدین بعد از جدایی آنها صورت گیرد. 

اکبری پور در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگری که در این خصوص حائز اهمیت است و لازم است که مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران امر قضایی کشور قرار گیرد بحث تأمین منابع مالی زنان پس از جدایی آنها از همسر است. با توجه به این که برخی از زنان، خصوصا زنانی که سرپرستی فرزندان را نیز به عهده دارند پس از جدایی به دلیل عدم پشتوانه مالی مناسب با مسائل و مشکلات اقتصادی متعددی مواجه می شوند؛ لذا این زنان در غالب موارد و در سریع ترین زمان ممکن بدون انجام بررسی های لازم، اقدام به ازدواج مجدد (دایم یا موقت) نموده که همین امر، می تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنان و فرزند یا فرزندانشان شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی، افزود: نکته دیگری که می توان از آن به عنوان عامل اجتماعی اثر گذار بر افزایش وقوع جرم و جنایت در کشور اشاره کرد؛ روند روبه رشد استفاده از فضای مجازی توسط خانواده ها و خصوصا جوانان است که متاسفانه بدون هیچ گونه نظارتی توسط سازمان ها و دستگاه های ذیربط صورت می گیرد. 

اکبری پور تأکید کرد: در این راستا لازم به ذکر است که طی سال های اخیر تمایل به ازدواج در بین جوانان از طریق آشنایی آنان در فضای مجازی افزایش قابل توجهی داشته و این امر خصوصا در بین زنان مطلقه بیشتر به چشم می خورد؛ نکته ای  که مادر "اهورا" نیز به آن اذعان داشته و نحوه آشنایی اش باقاتل فرزندش را فضای مجازی عنوان کرده بود.   

ازدواج سفید موجب لجام گسیختگی خانواده ها خواهد شد

این جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که افزایش سن ازدواج به مرز هشدار برای جامعه رسیده و این موضوع می تواند چه اثرات مخربی برای جامعه در پی داشته باشد، گفت: همان گونه که ذکر شد طی سال های اخیر به دلایل عدیده ای از جمله مسائل و مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان، بالا رفتن سطح توقعات خانواده ها و ... شاهد افزایش سن ازدواج در کشور بوده ایم به طوری که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سن ازدواج در بین مردان از 26.7 در سال 1390 به بالای 35 سال و سن ازدواج زنان از 23.4 در سال 1390  به بالای 30 سال در سال 1395 افزایش یافته است.

اکبری پور تصریح کرد: به هر حال، افزایش سن ازدواج در بین جوانان می تواند عواقب و پیامدهای ناگوار روانی و اجتماعی متعددی به همراه داشته باشد که به اختصار می توان از گسترش اعتیاد، فساد، فحشا و روی آوردن جوانان به پدیده ازدواج سفید که طی سال های اخیر بویژه در کلانشهرها شاهد رشد و گسترش آن بوده ایم؛ اشاره کرد. 

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه افزود: در خصوص پدیده ازدواج سفید لازم به ذکر است که هر چند این موضوع می تواند در کوتاه مدت نیازهای روحی، روانی و جنسی جوانان را مرتفع کند ولی باید دانست که شیوع این پدیده می تواند به لجام گسیختگی خانواده ها بینجامد؛ ضمن این که موضوع فرزند آوری در این گونه رابطه ها و بحث حضانت آنها نیز از جمله مسائلی است که می تواند در سال های آینده مشکلات جدی تری را به همراه داشته باشد.

اکبری پور در پایان بیان کرد: در همین راستا پیشنهاد می گردد که مسوولان و دست اندر کاران کشور ترتیبی اتخاذ نمایند تا با فراهم نمودن زمینه لازم، جهت ازدواج آسان و دائم جوانان ضمن برطرف نمودن نیازهای روحی، روانی و عاطفی آنان از مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است با آنها مواجه شویم جلوگیری نمایند.

اهورا قربانی آسیب های اجتماعی و بحران طلاق/ افزایش سن ازدواج در جوانان پدید آورنده ازدواج سفید
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
از مزایای ازدواج سفید
رفع نیاز غریزه جنسی با کم ترین هزینه ممکن.
الوده نشدن به زنان و مردان خیابانی
رابطه ای بر اساس رضایت دوطرف
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار