هوشمندتر شدن شهرها در اصل گامی به سوی ارتقای سطح خدمات شهری، دسترسی آسان به انرژی پاک، حمل و نقل و سفر ایمن و کم هزینه است. مولفه هایی که می توان آن را بخشی از تعهدات شهرهای مدرن برای ایجاد زندگی با کیفیت مناسب برای شهروندان دانست.
کد خبر: ۵۰۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 14 October 2017
روز جهانی استاندارد امسال به عنوان 'استانداردها شهرها را هوشمندتر می کند' نامگذاری شده است که انتخاب این شعار ضرورت همکاری و تعامل شهرداری ها و سازمان ملی استاندارد برای دستیابی به شهری هوشمند را بیشتر می کند.

به گزارش ایرنا؛ با گسترش فناوری ها و گذر زمان می توان دریافت که استانداردها بیش از گذشته در جریان زندگی افراد ملموس و دخیل شده اند. استانداردها به عنوان یک بخش محوری و جدا ناپذیر در زندگی روزمره برای تمامی جنبه های زندگی انسان ها دستورالعمل های متناسب در نظر گرفته است؛ دستورالعمل­ هایی که همسو با توسعه پایدار جوامع است تا بتوان از بستر استانداردسازی به جامعه ای پیشرفته دست یافت.

در گذشته استانداردها محدود به بخش خاصی بود اما با افزایش نقش و حضور این مولفه در زندگی انسانها، دایره استانداردها نیز افزایش یافت و حوزه های کلانی نظیر فناوری اطلاعات، حمل و نقل و انرژی را نیز در بر گرفت.

ناگفته پیداست که لازمه توسعه پایدار جوامع و برند سازی کالاها توجه به مولفه های پیش بینی شده در استانداردها است. برای بنیان نهادن شهری هوشمند با وجود پیچیدگی های این حوزه و چالش های فرا روی آن، باید با استفاده از استانداردها به سمت مدیریت یکپارچه شهری پیش رفت.

هوشمندتر شدن شهرها در اصل گامی به سوی ارتقای سطح خدمات شهری، دسترسی آسان به انرژی پاک، حمل و نقل و سفر ایمن و کم هزینه است. مولفه هایی که می توان آن را بخشی از تعهدات شهرهای مدرن برای ایجاد زندگی با کیفیت مناسب برای شهروندان دانست.

تعامل آسان اجزا در سطوح شهری، دسترسی به وسایل الکترونیک محور و الکتریسیته و در نهایت استفاده از فناوری اطلاعات برای جمع آوری داده ها را می توان از مزایایی توجه به استانداردهای دانست که شکل گیری این نگرش، شتاب دستیابی به شهر هوشمند را دو چندان می کند.

به طور حتم برای داشتن شهری هوشمند تعامل همکاری شهرداری ها با سازمان استاندارد امری لازم و انکار ناپذیر است که امید می رود این تعامل نقش پر رنگ تری نسبت به گذشته داشته باشد.

یکی از توفیق های سازمان ملی استاندارد انتخاب پوستر طراحی شده توسط جوانان ایران اسلامی برای روز جهانی استاندارد است که این اتفاق مبارک می تواند آغاز حرکتی نو برای ایجاد دولت الکترونیک و هوشمندسازی شهرها باشد.

مدیرکل استاندارد همدان در این زمینه اظهار کرد: پیام روز جهانی استاندارد نشان می دهد که استانداردها تنها مختص فضای تولید و توزیع نیست بلکه استاندارد به تمامی حوزه ها از جمله مبلمان شهری، حمل و نقل و انرژی ورود کرده است.

محمد مددی افزود:برای تعیین پوستر روز جهانی استاندارد فراخوان جهانی به 163 کشور عضو سازمان بین المللی داده شد که هنرمندان پوسترهایی را طراحی کردند.

وی ادامه داد: پوستر جهانی روز جهانی استاندارد امسال متعلق به یکی از هنرمندان برجسته کشور است که یک توفیق برای ایران محسوب می شود.

وی افزود: 163 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد جهانی هستند که ایران به عنوان عضو موثر این سازمان جایگاه و رتبه 23 استاندارد جهانی را دارد.

بگفته معاون سازمان ملی استاندارد ایران، تمامی اهداف و ماموریت های این سازمان در یک جمع بندی هوشمندانه در بند 24 اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است.

وحید مرندی مقدم اضافه کرد: طبق این بند باید تمامی کالاهای تولید داخل کشور زیر پوشش استاندارد قرار گیرند و رهبر معظم انقلاب با هوشمندی، مولفه استاندارد را در بند پایانی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی قرار دادند که این بدان معناست که رعایت استاندارد ها تنها مسیر رسیدن به توسعه پایدار است.

وی بیان کرد: 22 هزار واحد از یکصد هزار واحد فعال در کشور زیر پوشش استاندارد قرار دارد و 78 هزار واحد مابقی نیز باید با کنار گذاشتن روش های سنتی و قدیمی و در پیش گرفتن مدل های جدید از جمله طرح اظهاریه انطبیاق زیر پوشش استاندارد قرار بگیرند.

نماینده مردم همدان در خانه ملت نیز در این ارتباط بیان کرد: به هر میزان به سمت استانداردسازی حرکت کنیم نظام تولید از استحکام بالایی برخوردار می شود.

حمید رضاحاجی بابایی تاکید کرد: نخستین اقدام برای اینکه در اقتصاد مقاومتی بتوان رو پای خود بایستیم تولید کالای استاندارد است و تنها در این صورت اطمینان مردم جلب می شود.
وی اظهار کرد: یکی از ملزومات توفیق در عرصه رقابت و عملی شدن اقتصاد مقاومتی جلوگیری از ورود 32 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور است.

وی افزود: فقط با نیروی نظامی نمی توان جلوی ورود کالای قاچاق به کشور را گرفت بلکه باید با تولید کالاهای با کیفیت و استاندارد، اقبال مردم به خرید کالای خارجی و قاچاق را کاهش داد.

14 اکتبر مصادف با 22 مهر ماه به عنوان روزجهانی استاندار نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار