ابراهیمی با اشاره به اینکه نبود زنجیره کامل تولید از دیگر مشکلات است، گفت: وقتی محصول سیب‌زمینی برداشت می‌شود ارتباط کشاورز با محصول، میزان سوددهی و فرآوری به‌طور کامل قطع می‌شود و وقتی زنجیره تولید را به‌طور کامل نداریم عده‌ای سود کرده و عده‌ای متضرر می‌شوند.
کد خبر: ۵۰۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 13 October 2017
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی ما برنامه منسجم تولید و بازار فروش ندارند.

به گزارش تسنیم، علی ابراهیمی در اختتامیه سومین همایش هم‌اندیشی ملی سیب‌زمینی اظهار داشت: همدان از نظر تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره از افتخارات ایران است و امیدواریم از این نوع اقدامات برای برگزاری همایش‌های بیشتر بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: اگر کشوری ادعای استقلال می‌کند چنانچه در تأمین قوت مردم حرفی برای گفتن نداشته باشد و از خودکفایی برخوردار نباشد ادعایش در حد شعار است و یا اگر در اقتصاد مقاومتی که از فرمایشات مقام معظم رهبری است به‌دنبال اقتصاد مقاوم هستیم در درجه اول باید در تأمین غذای مردم موفق باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه توجه جدی به بخش کشاورزی در قالب تعارف کفایت نمی‌کند و در عمل باید ثابت شود، گفت: کشاورزی کشور اکنون دچار چالش‌های جدی است و اگر چنانچه کلّیت حاکمیت به آن نپردازند بسیاری از اقداماتی که در راستای توسعه انجام داده‌ایم با مشکل مواجه می‌شود.

ابراهیمی اساسی‌ترین چالش کشاورزی، اقتصاد مقاومتی و استقلال را نحوه مالکیت اراضی کشاورزی عنوان کرد و افزود: اگر در حوزه مالکیت کشاورزی به‌هم‌ریختگی را جمع نکنیم نمی‌توانیم ادعا کنیم که سرمایه‌گذار با اطمینان به‌دنبال توسعه باشد و بارها این موضوع را بیان کردم.

ابراهیمی با تذکر اینکه رسیدگی قانون‌گذاران به وضعیت اسفباری که منابع طبیعی و اوقاف در کشور ایجاد کردند لازم است، گفت: اکنون اسنادی که در خدمت مردم و تحویل کشاورزان است سهم مشاع و بیانگر عرصه نیست، از سوی دیگر اختلاف با منابع طبیعی و وضعیت اسفباری را که اوقاف و منابع طبیعی در کشور ایجاد کردند باید در حوزه قانون‌گذاری و اجرا به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: قانونی که در سال 42 تصویب شده و مدام به آن تبصره زدیم بالاخره باید نظام ورود پیدا کند تا کسانی که در عرصه کشاورزی فعالیت می‌کنند مطمئن باشند که این سرمایه‌گذاری برای خودشان و فرزندانشان مفید باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از بی‌برنامگی در نوسانات قیمت سیب‌زمینی به عدم نظام‌مند بودن مالکیت برمی‌گردد چرا که اگر مالکان را شناسایی نکنیم نمی‌توانیم در قالب تفاهم‌نامه و برنامه‌های اجباری و غیره سیاست‌های خود را اجرا کنیم.

ابراهیمی بیان کرد: نه‌تنها در مورد سیب‌زمینی بلکه در پیاز و خیلی محصولات دیگر نیز برنامه منسجم تولید نداریم و از همه بدتر بازار مناسبی در اختیار نداریم و واردات برخی محصولات بازار را آشفته می‌کند و کشاورز بی‌انگیزه می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه کار اساسی برای جذب بازارهای خارجی در مورد محصولات کشاورزی انجام نگرفته است، گفت: بازار خارجی یک سال خریدار محصولاتمان هستند و سال دیگر به‌بهانه‌های مختلف محصول را برمی‌گردانند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نبود زنجیره کامل تولید از دیگر مشکلات است، گفت: وقتی محصول سیب‌زمینی برداشت می‌شود ارتباط کشاورز با محصول، میزان سوددهی و فرآوری به‌طور کامل قطع می‌شود و وقتی زنجیره تولید را به‌طور کامل نداریم عده‌ای سود کرده و عده‌ای متضرر می‌شوند.

وی افزود: این موارد به برنامه‌ریزی و پشتوانه‌های قانونی نیاز دارد و آنچه در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید عین برنامه گذشته آن‌طور که باید به بخش کشاورزی توجه کافی شود، نشده است و در همین برنامه ششم شاه‌بیت کشاورزی صرفه‌جویی 11 میلیارد مترمکعب آب است و دولت باید در مراحل بعد شرایطی را فراهم کند تا به کشاورز کمک بیشتری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشبختانه در دوره دهم مجلس در کمیسیون کشاورزی 17 نفر متخصص عضو هستند و در سنوات قبل این‌گونه نبوده است و باید نهادهای مربوطه برای ایجاد فضای مناسب در بخش کشاورزی از این ظرفیت بهره بگیرند.

ابراهیمی عنوان کرد: ایجاد فضای مناسب نقش‌آفرینی کشاورزان در قالب تشکل‌ها باید در اولویت قرار گیرد ضمن اینکه دولت باید شرایطی را فراهم کند تا حمایت‌های بیمه‌ای و وجود بازار مطمئن در خارج از کشور برای کشاورز فراهم شود.

وی افزود: باید به‌دنبال مدیریت واحدی باشیم که این در مجلس نهم مطرح شد و آن‌طور که باید شرایط آن فراهم نشد و موافق این نیستم که بخش تجارت در کشاورزی دچار خدشه شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار