معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یک پنجم اقدامات آبخیزداری ارزانتر از روش های سنتی آب تولید می کند، گفت: وضعیت فرسایش ایران با 16 تن نسبت به میانگین جهانی با هفت تن بالاتر است که واقع شدن ایران در کمربند خشکی کره زمین و بهره برداری غیراصولی و سنتی از عوامل فرسایش خاک در کشور به شمار می رود.
کد خبر: ۵۰۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 11 October 2017
معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال 2 میلیون و 50 هزار هکتار طرح آبخیزداری در کشور اجرا می شود.

به گزارش ایرنا پرویز گرشاسبی در دوازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه ملی ملایر در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان 800 هزار هکتار از محل اعتبارات دولتی و یک میلیون و 250 هزار هکتار با مشارکت مردم و سایر دستگاه ها اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه آبخیزداری امروز یک موضوع دولتی نیست و باید از مشارکت مردم، دستگاه ها و ظرفیت خیران در این زمینه بهره گرفت اظهار کرد: سال گذشته 140 هزار هکتار طرح آبخیزداری توسط خیران در سراسر کشور انجام شده و طرح هایی که وجود دارد با مشارکت مردم و به صورت 60 به 40 انجام می شود.

وی با بیان اینکه در هشت استان کشور خیران در زمینه آبخیزداری هزینه و مشارکت می کنند بیان کرد: در حال حاضر فضا را برای اجرای طرح های آبخیزداری باز کرده ایم و تمام کانون ها در حوزه های پهنه بندی سیل، فرسایش، زمین لغزش و گرد و غبار مشخص و بر اساس آنها کار انجام می شود.

گرشاسبی با اشاره به 164 میلیون هکتار مساحت کشور گفت: از این میزان 125 میلیون در معرض فرسایش آبی و 32 میلیون در معرض فرسایش بادی و مابقی هم در بستر شهرها و هوای صنعتی و دریاچه ها است.

وی ادامه داد: از 125 میلیون هکتار در حوزه آبخیزداری تاکنون 42 میلیون هکتار مطالعه انجام داده ایم و در 27 میلیون هکتار هم عملیات اجرایی آبخیزداری صورت گرفته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد:اگر بخواهیم عوامل احیا و تخریب را در کنار هم قرار دهیم و جلوی روند تخریب را بگیریم، باید سالانه سه میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهیم.

گرشاسبی بیان کرد:در همین راستا در برنامه ششم توسعه 10 میلیون هکتار پیش بینی شده که سالی 2 میلیون هکتار در دستور کار و از طرح های اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: در حوزه بیابان زدایی از 32 میلیون هکتار 7.7 هکتار در کانون های بحران است که 2.3 دهم هکتار عملیات مقابله ای انجام شده و برای ریزگردها نیز اقدامات اجرایی در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: امسال حدود 10 هزار میلیارد ریال برای کنترل و مقابله با بیابان زایی و ریزگردها و هفت هزار میلیارد ریال هم برای آبخیزداری اعتبار اختصاص یافته است.

گرشاسبی همچنین به وجود 14 ایستگاه معرف نمایشی در سطح کشور براساس منطقه بندی و ارزیابی 25 طرح بزرگ طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: به طور متوسط با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار 520 مترمکعب آب استحصال شده که از متوسط 16 تن فرسایش خاک کشور، حدود 10 الی 12 تن در هکتار فرسایش خاک را کاهش داده ایم.

وی اظهار کرد: در این راستا 120 کیلوگرم توان تولیدی علوفه در هکتار افزایش و حدود پنج تن کاهش رسوب داشتیم که در بحث آبخوان داری نیز متوسط هر هکتار یک هزار مترمکعب در سال است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یک پنجم اقدامات آبخیزداری ارزانتر از روش های سنتی آب تولید می کند، گفت: وضعیت فرسایش ایران با 16 تن نسبت به میانگین جهانی با هفت تن بالاتر است که واقع شدن ایران در کمربند خشکی کره زمین و بهره برداری غیراصولی و سنتی از عوامل فرسایش خاک در کشور به شمار می رود.

دوازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با رویکرد آبخیزداری و بحران های محیطی با حضور مسئولان کشوری و استانی، پژوهشگران و محققان علوم آبخیزداری و منابع طبیعی از 18 مهرماه در دانشگاه ملی ملایر آغاز شده و به مدت 2 روز در حال برگزاری است.

دانشگاه ملایر با بیش از 6 هزار دانشجو در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار