فرماندار شهرستان همدان گفت: اعتبارات استانی برای رفع این مشکل کفایت نمی کند و باید با کمک نمایندگان مجلس این موضوع را به طور جدی تری پیگیری کرد.
کد خبر: ۵۰۶۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 10 October 2017
فرماندار همدان گفت: طبق گزارش بخشداران و تایید شرکت آب و فاضلاب روستایی 25 روستای این شهرستان در معرض تنش آبی قرار دارد که نیاز به پیگیری جدی تری دارند.

به گزارش ایرنا؛ علی تعالی در نشست بررسی مسایل و مشکلات آب شرب روستاهای شهرستان همدان افزود: برخی از روستاهای این شهرستان که کمتر از 15 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد اما از شبکه آب شرب محروم است.

وی با اشاره به لزوم حل مشکلات مناطقی که کمتر برخوردار هستند افزود: از وضعیت اعتبارات اطلاع داریم اما باید به نحوی کمبود اعتبارات با جدیت و جذب بیشتر اعتبارات ملی مورد پیگیری قرار گیرد.

فرماندار شهرستان همدان گفت: اعتبارات استانی برای رفع این مشکل کفایت نمی کند و باید با کمک نمایندگان مجلس این موضوع را به طور جدی تری پیگیری کرد.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف تامین آب آموزشکده فنی شهید مفتح و راه آهن همدان تصریح کرد : روستاهای مجاور این مراکز با مشکل کم آبی مواجه هستند و تامین آب مورد نیاز این مراکز از شبکه آب روستایی امکان پذیر نیست.

تعالی خواستار اولویت بخشیدن شرکت آب و فاضلاب روستایی به رفع مشکل تعدادی از روستاهای شهرستان شد و افزود : در حل مشکل تعدادی از روستاهای شهرستان که با همکاری و مشارکت خوبی نیز از سوی مردم آن مواجه ایم و مشکلاتشان با اعتبارات محدودی قابل حل است که باید تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان نیز گفت: 72 درصد روستاهای شهرستان همدان از شبکه آب روستایی برخوردارند و 25 روستا در معرض تنش آبی هستند.

سید مصطفی هاشمی افزود: برای حل مشکلات این روستاها 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با حفر 14 حلقه چاه جدید، تجهیز 16 حلقه چاه موجود، اجرای 55 کیلومتر خط انتقال و 21 کیلومتر شبکه توزیع مشکل آنها حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای حل مشکل آب شرب روستاهای شهرستان همدان نیاز به احداث 65 متر مکعب مخزن، 2 ایستگاه پمپاژ و بهسازی 9 دهنه چشمه است.

وی با اشاره به محدودیت اعتبارات و منابع انسانی مورد نیاز متناسب با حجم خدمات و سرویس دهی این شرکت به روستاهای استان یادآور شد: در برخی از روستاها نیز مدیریت مصرف آب به خوبی اعمال نمی شود و با وجود کمبود آب با مصرف بی رویه مواجه هستیم.

هاشمی افزود: استفاده از آب شرب روستایی در سایر مصارف مانند کشاورزی و دامداری مشکل دیگری است که در برخی از روستاها دیده می شود که در فصل تابستان مشکل کمبود آب شرب روستا را مضاعف می کند.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی و استفاده از سموم باعث کاهش روز افزون کیفیت آب شرب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به مشکلات آب شرب تعدادی از روستاهای شهرستان همدان گفت: با وجود کمبود اعتبارات و با کمک پیمانکاران حل مشکل این روستاها را در اولویت قرار می دهیم.

وی اعتبارات مورد نیاز نگهداری مستمر شبکه های آب شرب روستایی و تجهیزات چاههای استان را قابل توجه دانست و افزود: میانگین جمعیت روستایی استان همدان 35 درصد است که این میزان 10 درصد از میانگین جمعیت روستایی کشور بیشتر است و لازم است در تخصیص اعتبارات مد نظر قرار گیرد.

استان همدان دارای یک هزار و 30 روستای دارای سکنه است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار