تغییر در بافت و کالبد روستاها، تبدیل روستاها به شهرک‌های کوچک، غفلت از ظرفیت گردشگری روستاها و مهاجرت از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح و راهکارهایی در این زمینه ارائه شد.
کد خبر: ۵۰۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶ 10 October 2017
تغییر و از بین رفتن بافت و کالبد روستایی به یکی از معضلات این روزهای جامعه روستایی تبدیل شده است که فعالان مدنی و گردشگری در این زمینه دغدغه‌های بسیاری دارند.

به گزارش فارس، تعدادی از اعضای تشکل‌های گردشگری، مدنی و اجتماعی استان همدان با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل جلسه داده بودند تا دغدغه‌های خود را در این زمینه بیان کنند.

تغییر در بافت و کالبد روستاها، تبدیل روستاها به شهرک‌های کوچک، غفلت از ظرفیت گردشگری روستاها و مهاجرت از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح و راهکارهایی در این زمینه ارائه شد.

معصومه مومنی فعال حوزه گردشگری استان همدان در این جلسه اظهار داشت: روستاها در کنار فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط ضعف بسیاری دارند که اگر به آنها توجه نشود تیغ تهدیدها و نقاط ضعف بُرنده‌تر خواهد که به عواقب جبران‌ناپذیری از جمله مهاجرت را در پی دارد.

وی درباره ساخت و ساز در روستاها گفت: تسهیلات خوبی برای نوسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی پرداخت می‌شود ولی ساخت و سازهایی شکل می‌گیرد که بی‌هویتی معماری را در پی دارد.

مومنی با اعلام اینکه در بسیاری از روستاها بافت قدیمی و معماری روستایی دیگر دیده نمی‌شود، عنوان کرد: انتظار می‌رود تا آموزش‌های لازم داده شود تا مردم روستایی این معماری را حفظ کنند.

مدیر انجمن «نبض سبز حیات» نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز روستاها به شهر کوچک تبدیل شده است، گفت: مجموعه ساختمان‌هایی در بیشتر روستاهای همدان دیده می‌شود که دیگر حس روستا را منتقل نمی‌کنند.

مجتبی جوادیه با بیان اینکه افرادی که در این شهرک‌ها بزرگ‌ می‌شوند حس روستانشینی ندارند، افزود: تفکیک روستاها به روستاهای هدف گردشگری و عادی، اشتباه بزرگی است که این نام‌گذاری نیز در حد نام مانده است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن اقدامات خوبی در زمینه سنگفرش کردن و ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی انجام داده است، گفت: مهمترین نیاز روستاها تدوین برنامه جامع است تا همگی دستگاه‌ها و ادارات از آن پیروی کنند.

جوادیه با اعلام اینکه عدم حفظ بافت روستاها به یکی از معضلات جامعه روستایی تبدیل شده است، اظهار داشت: تمامی روستاهای استان همدان ظرفیت جذب گردشگر را دارند، همین که روستا باید زمینه را برای جذب گردشگر دارد فقط باید برنامه‌ریزی لازم برای این امر اتفاق بیفتد.

حسین زندی دیگر فعال حوزه گردشگری استان همدان نیز در این جلسه بیان کرد: نقش تشکل‌ها انتقاد، پایش و پل ارتباطی بین جوامع محلی و نهادهای حاکمیتی است.

وی با بیان اینکه ارتباط نگرفتن مانع فعالیت فعالان مدنی و گردشگری در روستاهاست، تصریح کرد: نبود مدیریت یکپارچه در سطح روستاها دیگر مشکلی است که باید برای رفع آن اقدام جدی صورت گیرد.

زندی با اشاره به اینکه متاسفانه بنیاد مسکن، میراث فرهنگی را قبول ندارد و میراث فرهنگی نیز اقدامات بنیاد مسکن را باور ندارد، عنوان کرد: تشکل‌ها توانایی لازم را دارند تا طرح‌های روستایی رها شده را در مسیر درست خود قرار دهند تا از این رهاشدگی جلوگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار