در 9استان کلید خورد؛
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رویه کار در این طرح افزود: افراد متقاضی با ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار متناسب با رسته‌های شناسایی شده در هشت استان، به جهاد دانشگاهی معرفی می شوند و جهاد آموزش‌های فنی حرفه ای به این متقاضیان ارائه می نماید.
کد خبر: ۵۰۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ 05 October 2017
اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 9 استان کشور با براساس قرارداد همکاری سه جانبه ای بین صندوق کارآفرینی و امید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی آغاز شد.

به گزارش صندوق کارآفرینی امید؛ این تفاهمنامه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اصغر نوراله زاده مدیر صندوق کارآفرینی امید،حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص اظهار داشت: این طرح به منظور ایجاد20 هزار شغل خانگی در 350 رسته شغلی ذیل صنایع تبدیلی‌، صنعتی، IT ، فرهنگی و هنری در سال 96 در استان های ایلام، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، لرستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و چهار محال و بختیاری با اعتبار800 میلیارد تومان تصویب شده است.

ربیعی اظهار داشت: در این طرح برای هر متقاضی 20 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته‌ایم اما این مبلغ بستگی به شغل منتخب دارد و ممکن است در مواردی افزایش یابد.
وی تاکید کرد: ضمانت این وام‌ها که از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود ساده ترین نوع ضمانت است.

مشارکت صندوق کارآفرینی امید در توسعه ی مشاغل خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رویه کار در این طرح افزود: افراد متقاضی با ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار متناسب با رسته‌های شناسایی شده در هشت استان، به جهاد دانشگاهی معرفی می شوند و جهاد آموزش‌های فنی حرفه ای به این متقاضیان ارائه می نماید.

ربیعی جهاد دانشگاهی را در این طرح نهادی تسهیل گر و مشاور برای متقاضیان مشاغل خانگی معرفی کرد و ادامه داد: براساس این قرارداد وظیفه نظارت و ارزیابی افراد برعهده این نهاد دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از ثبت نام بلافاصله به جهاد دانشگاهی که از ساختارهای آموزشی مناسبی نیز برخوردار است معرفی می شوند تاکید کرد: پرداخت وام توسط صندوق کارآفرینی امید در مرحله پایانی قرار دارد و افرادی که بتوانند برنامه های آموزشی را به خوبی دنبال کنند می توانند از تسهیلات مالی دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اتصال به بازار را در این طرح برعهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین جهاد دانشگاهی دانست.

ربیعی با بیان اینکه داشتن مدرک دانشگاهی برای متقاضیان الزامی نیست گفت: با این حال برای پرداخت وام مشاغل خانگی یک سری اولویت درنظر گرفته خواهد شد.

وی داشتن امنیت از آینده را یکی از دغدغه های مهم متقاضیان مشاغل خانگی دانست و گفت: هرچند این افراد می توانند به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند، ولی دولت تلاش می کند برای حل این مشکل نظام بیمه ای ارزان را دنبال کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بزرگ ترین مسئله دولت اشتغال است، اظهار کرد: اولین قدم در مسیر اشتغالزایی ایجاد فرصت‌های شغلی و آماده سازی افراد برای تبدیل این فرصت‌ها به شغل است و در واقع از هر ظرفیتی حتی ظرفیت‌های نهفته برای ایجاد فرصت‌های شغلی باید استفاده کنیم.

ربیعی افزود: به عنوان مثال در برنامه ای که در حوزه ICT تدوین کردیم طی دوسال توانستیم 320 هزار شغل را فرصت یابی کنیم و با متغییر ‌هایی این فرصت‌ها را به شغل تبدیل کنیم و گام بعدی ما در این حوزه بخش گردشگری است.

وی در ادامه گفت: طی 18 ماه گذشته از فرصت‌یابی‌های جدید شغلی نتیجه خوبی گرفتیم و مدعی هستیم که سیاست‌ اشتغال را در دولت یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که کشور همواره سیاست تولید و رشد را مد نظر داشته است افزود: همواره اشتغال ذیل سیاست‌ رشد و تولید تعریف می شد در حالی که سیاست اشتغال مسیر های متفاوتی را طی می‌کند و می‌تواند منجر به رشد و تولید شود، اما سیاست تولید و رشد الزاما نمی‌تواند منجر به اشتغالزایی شود.

ربیعی به مسیر های مختلف اشتغالزایی اشاره کرد و گفت:  اشتغالزایی از طریق دستیابی به رشد کلاسیک، اشتغالزایی از طریق برنامه‌های مربوط به اشتغال فراگیر و اشتغالزایی از طریق اشتغال خانگی  از جمله مسیرهای مختلف این حوزه هستند.

وی با اشاره به اشتغال خانگی اظهار کرد: اشتغال خانگی کم اهمیت و کاذب نیست. متاسفانه ما دچار عدم درک درست از تعاریف هستیم. به عنوان مثال اگر اشتغال خانگی را با فضای مجازی متصل کنیم مفهوم اشتغال در حوزه آی سی تی بعد جدیدی می‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دسته ای از شغل‌های قدیمی و جدید را در حوزه مشاغل خانگی می‌توانیم دنبال کنیم، گفت: امروز مسئله اصلی ما رسمی و پایدار کردن مشاغل خانگی است. 

به زودی نیز نوعی از بیمه تامین اجتماعی ارزان قیمت رونمایی خواهیم کرد تا بتوانیم از این طریق  گام بزرگی به سمت رسمی کردن مشاغل برداریم.

ربیعی تعداد متقاضیان مشاغل خانگی را در پنج سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار نفر برشمرد و گفت: این وزارتخانه در این مدت موفق شده است علاوه براینکه برای یک میلیون و 360 هزار نفر مجوز فعالیت صادر کند به 600 هزار نفر تا سقف 2 هزار و 400 میلیارد تومان وام مشاغل خانگی پرداخت کند.

وزیر کار افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد 60 درصد این افراد به شغل پایدار دست یافته اند.

وی همچنین طرح مشاغل خرد و کوچک را که از پنج سال گذشته تاکنون اجرا شده است موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: در این طرح که 4 هزار و 800 میلیارد تومان وام پرداخت شده سالانه 50 هزار شغل تثبیت یا ایجاد شده است.

در ادامه عیسی‌ منصوری‌ معاون توسعه‌ کار‌آفرینی و اشتغال‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اذعان‌ به اینکه اولین طرحی‌ که در دستور کار ما قرار دارد‌ طرح مشاغل خانگی‌ است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل‌ مهم همکاری‌ با جهاد دانشگاهی‌ پرهیز‌ از دخالت‌ مستقیم‌ دولت‌ در بخش‌های خصوصی‌ و در عین حال حمایت‌ از آنان و پوشش نقاط ضعف‌ آنان می‌باشد‌.

منصوری‌ یادآور شد: در گذشته توسعه مشاغل‌ خانگی‌ به پرداخت‌ وام‌ و گرفتن‌ مجوز‌ محدود بود‌ که مشاهده شد با کاهش‌ وام‌ سطح‌ ایجاد اشتغال‌ نیز کاهش می‌یابد اما در الگوهای‌ جدید با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ایجاد بازارهای‌ جدید، ارائه آموزش‌های لازم و کمک به پایداری مشاغل‌ مورد توجه قرار گرفته است که خوشبختانه‌ جهاد دانشگاهی‌ آمادگی خود را جهت‌ ارائه‌ ظرفیت‌های خود برای پیشبرد‌ این طرح اعلام کرد.


مشارکت صندوق کارآفرینی امید در توسعه ی مشاغل خانگی

در این مراسم دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد از متقاضیان خواست هرچه زودتر برای استفاده از تسهیلات پیش بینی شده به سامانه این طرح در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

طییبی‌ در ادامه نیز خواستار‌ عضویت‌ جهاد دانشگاهی‌ در ستادهای‌ اشتغال‌ استان‌ها و استفاده از ظرفیت‌ آن شد.

همچنین در این نشست مقرر شد بر همین مبنا تا سه ماه آینده یعنی دی‌ماه گزارش عملکرد اجرای این تفاهم نامه منعکس شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار