مسئول هیئت خادم‌الزهرا(س) استان همدان عنوان کرد: در بسیاری از حسینیه‌ها و مساجد محور عزاداری‌ها، آقایان هستند و بانوان در حاشیه قرار می‌گیرند، اما در این هیئت ضمن ارج نهادن به بانوان، آنها مستمع اصلی برنامه هستند.
کد خبر: ۵۰۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱ 06 October 2017
مسئول هیئت خادم‌الزهرا(س) استان همدان عنوان کرد: در بسیاری از حسینیه‌ها و مساجد محور عزاداری‌ها، آقایان هستند و بانوان در حاشیه قرار می‌گیرند، اما در این هیئت ضمن ارج نهادن به بانوان، آنها مستمع اصلی برنامه هستند.
 
به گزارش ایکنا؛ طیبه رنجبران، مسئول هیئت خادم‌الزهرا(س) استان همدان اظهار کرد: این هیئت فعالیت‌های خود را از سال ۸۱ با حضور بانوان آغاز کرده است.
 
 
وی با بیان اینکه برنامه‌های سال‌های اول این هیئت مناسبتی و مصادف با شهادت و وفات ائمه اطهار(ع) بود افزود: در آن ایام برنامه‌هایی به صورت پراکنده و در منازل برگزار می‌شد، اما مراسم سوگواری امام حسین(ع) در حسینیه‌ها اجرا می شد.
 
رنجبران با بیان اینکه از سال ۸۷ مکان هیئت به صورت ثابت، مجتمع فرهنگی صاحب الزمان (عج) واقع در محله قدیمی جولان انتخاب شد، افزود: این هیئت علاوه بر ولادت و شهادت ائمه (ع) و ویژه برنامه لیالی قدر، در دهه نخست ماه محرم نیز به صورت روزانه و در سایر ماه‌های سال روزهای سه‌شنبه هر هفته، مراسم زیارت عاشورا که به عنوان برنامه زنجیره‌ای این هیئت است را برگزار می‌کند.
 
مسئول هیئت خادم الزهرا (س) به نحوه اطلاع‌رسانی این برنامه اشاره کرد و ادامه داد: طریقه اطلاع‌رسانی این هیئت از روز‌های نخست شکل گیری آن به واسطه نصب پوستر در سطح شهر، توزیع تراکت در نماز جمعه، وسایل حمل و نقل عمومی و سایر مجامع و مجالس عمومی انجام گرفت.
 
رنجبران با بیان اینکه هیئت امنا و مداحان هیئت خادم الزهرا(س) مردمی است ادامه داد: تاکنون هیچ نهادی از این هیئت حمایت مالی نداشته است و امورات این هیئت تنها از هدایا و نذورات مردم و خادمان این مجموعه اداره می‌شود.
 
وی با بیان اینکه خادم‌الزهرا (س) تنها هیئت مستقل در یک حسینیه بزرگ است، عنوان کرد: استقبال عموم بانوان همدانی از این هیئت به قدری بالا است که حداقل ۸۰۰ نفر و در برخی مواقع تا ۵ هزار نفر در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.
 
مسئول هیئت خادم‌الزهرا (س) با اشاره به اینکه در روزهای نخست برنامه‌های این هیئت با حضور ۵۰ الی ۶۰ نفر در منازل برگزار می‌شد ابراز کرد: با گذشت زمان و با افزایش شرکت کنندگان در برنامه‌های این هیئت، فضای آن گسترش و به شکل کنونی درآمد.
 
وی با بیان اینکه همواره جای خالی مراسمات مذهبی ویژه بانوان در سطح شهر احساس می‌شد گفت: این هیئت همواره توانسته با یاری خداوند و عنایت ویژه اهل بیت(ع) جای خود را در بین بانوان همدانی باز کند و در مراسم‌های خود میزبان مهمانانی از جای جای این شهر و دیار باشد.
 
این استاد کلاس‌های آموزش مداحی در خصوص انتخاب نام هیئت نیز که برگرفته از لقب بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است، گفت: با توجه به اینکه حضرت زهرا (س) الگوی نمونه و برجسته تمام بانوان عالم است از همان روز نخست این نام زینت بخش این هیئت شد.
 
وی با بیان اینکه مردمی بودن مجریان مراسم، استفاده از افراد معتمد در برنامه‌ها و اهمیت دادن به خادمان جوان این هیئت موجب استقبال باشکوه بانوان از این هیئت شده است، اظهار کرد: در بسیای از حسینیه‌ها و مساجد محور عزاداری‌ها، آقایان هستند و بانوان در حاشیه قرار می‌گیرند، اما در این هیئت ضمن ارج نهادن به بانوان، آنها مستمع اصلی برنامه هستند.
 
رنجبران افزود: در این میان بانوان همدانی نیز به صورت جداگانه برنامه‌هایی برای عزاداری دارند و بزرگ‌ترین مجمع آنها هیئت جلسه زیارت عاشورای خواهران خادم‌الزهرا (س) در محله قدیمی جولان است که در مجتمع فرهنگی صاحب‌الزمان (عج) با جمع بزرگی از زنان، عاشقانه برای ایام ولادت و شهادت ائمه(ع) برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: این هیئت پرشور همزمان با آغاز ماه محرم پرچم‌های عزای امام حسین (ع) را به پا کرده و برنامه‌های ویژه‌ای برای این دو ماه تدارک می‌بیند، در ایام فاطمیه و ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر نیز مراسمی را با حضور پرشور بانوان برگزار می‌کند.
مسئول هیئت خادم‌الزهرا (س) یادآور شد: مجتمع فرهنگی صاحب‌الزمان (عج) واقع در محله جولان همدان چند سالی است که با برگزاری باشکوه مراسم‌های شهادت و ولادت ائمه (ع) خیل عظیمی از بانوان همدانی را دور هم جمع می‌کند که به صورت منظم همراه با قرائت زیارت عاشورا عزاداری می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مراسم این هیئت باشکوه بوده و در برخی اعیاد و مناسبت‌های شهادت ائمه(ع) به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، شب‌های قدر شاهد حضور گسترده بانوان در این هیئت هستیم، یکی از ویژگی‌های این هیئت استقبال ۹۰ درصدی جوانان از برنامه‌های آن است و و هیچ گاه رونق مجالس خود را از دست نداده است.
 
رنجبران علت استقبال بالای جوانان از برنامه‌های این هیئت را برخورد مناسب خادمین با مردم، مداحی و سخنرانی با محتوا، نظم بالا و تقویت بازو‌های تبلیغی و هنری هیئت خادمان الزهرا(س) عنوان کرد.
یکی از بانوان جوان که سال‌هاست در این هیئت حضور می‌یابد نیز به ایکنا گفت: در سال‌های گذشته برای حضور در مراسم‌های مذهبی بانوان همدانی مکان خاصی نداشتیم، اما با راه‌اندازی این هیئت با محوریت بانوان تمایل بیشتری برای حضور در برنامه‌های مذهبی را دارم.
وی اضافه کرد: آن هنگام که صفر تا صد کار را بانوان انجام دهند و از کفشدار تا مداح و خادم هیئت از خود بانوان باشد، دیگر بانوان را برای حضور در چنین مراسمی ترغیب خواهد شد.
 
این بانوی هیئتی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خوب این هیئت داشتن مراسم در همه مناسبت‌های شهادت و ولادت ائمه اطهار (ع) است، افزود: طبق برنامه‌های هیئت، می‌توانم در هر مراسمی شرکت کنم و از برنامه‌های ویژه و خاص آن بهره مند شوم.
 
وی با بیان اینکه فضاسازی هیئت در هر ایامی خوب و مناسب است ، یادآور شد: در ایام سوگواری و ولادت هر یک از ائمه اطهار (ع)، هیئت خادم الزهرا(س) به همراه خادمان خود فضا را به نحو احسن آماده می‌کنند که باعث جذب افراد جهت حضور در مراسم‌ این مجموعه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار