رئیس جهاد کشاورزی گفت: نظر به اینکه رقابت جهانی در صادرات محصول راهبُردی وجود دارد باید با توجه به هزینه بالای تولید و کاهش قیمت خرید کشمش در بحث بسته‌بندی و افزایش تولید در واحد سطح تدابیری اندیشیده شود.
کد خبر: ۵۰۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 03 October 2017
غلامحسین تقوی گفت: با توجه به سطح زیر کشت بالای این محصول و کیفیت کشمش‌های فرآوری شده ملایر در شرف ثبت جهانی این محصول است.

به گزارشتابناک همداناز ملایر: غلامحسین تقوی رئیس جهاد کشاورزی ملایر اظهار داشت:  شهرستان ملایر دارای ده هزار و ۴۸۹ هکتار باغ انگوری است که ده هزار و ۴۰ هکتار آن بارور و ۴۴۹ هکتار غیر بارور است.

وی گفت: با دارا بودن حدود۶۰ کارخانه فرآوری کشمش ۷۴ درصد این محصول به انواع کشمش آفتابی، تیزابی، غیر تیزابی، دانه دارو کشمش کالی فرنی (گوگردی) تبدیل و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپا صادر می‌شود.

تقوی تصریح کرد: با توجه به شهد بالا و درصد املاح معدنی در انگور شهرستان، کشمش ملایر در اکثر کشورها طرفداران زیادی دارد.

وی با توجه به سطح بالای زیر کشت این محصول بیان کرد: کیفیت کشمش‌های فرآوری شده ملایر در شرف ثبت جهانی است که در صورت نهایی شدن آن در آینده دارای برند خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی ملایر افزود: عمده ارقام کشت‌شده در شهرستان کشمش سفید و قرمز است و سایر ارقام از قبیل صاحبی، فخری، یاقوتی، عسگری، شاهانی، ریش‌بابا، منقا و انگور سیاه نیز وجود دارد که جهت مصارف تازه خوری و سایر فرآورده‌ها استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه هرساله حدود ۴۰ الی ۴۵ هزار تن کشمش فرآوری می‌شود افزود: این محصولات فرآوری شده به کشورهای اروپایی و عربی صادر می‌شود.

تقوی عنوان کرد: در سال جاری با توجه به خسارت سرمازدگی که در باغات شهرستان به وجود آمد حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش محصول خواهیم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: نظر به اینکه رقابت جهانی در صادرات محصول راهبُردی وجود دارد باید با توجه به هزینه بالای تولید و کاهش قیمت خرید کشمش در بحث بسته‌بندی و افزایش تولید در واحد سطح تدابیری اندیشیده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار