متأسفانه وجود لابی‌های گسترده و خارج از عُرف در شورای شهر همدان در انتخاب شهردار برای همگان عیان شده و مردم و تشکل‌ها نیز این موضوع را درک کرده‌اند که معاملاتی در روند انتخاب شهردار همدان انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۰۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 03 October 2017
طولانی شدن روند انتخاب شهردار همدان حكايت از سیاسی‌بازی و وجود لابی‌های گسترده در این زمینه دارد.

به گزارش فارس از همدان، شهرداری همدان از ابتدای امسال به سبب دو اتفاق به نوعی تعطیل بوده و امور به صورت دست و پا شکسته پیگیری می‌شود؛ انتخابات شوراها و انتخاب شهردار همدان دو فرآیندی بود که سبب شده مدیریت شهری همدان به حاشیه رفته و امور مربوط به شهر در حالت کما باشد، این موضوع علاوه بر مردم برای اعضای شورای شهر همدان نیز محسوس است.       

پس از مشخص شدن 11 منتخب مردم در دوره پنجم شورای شهر همدان مسأله انتخاب شهردار به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم رسانه‌ها و بزرگان شهر مطرح شد.

اعضای منتخب متفق‌القول بر این مسأله تأکید داشتند که شهردار همدان در روز آغاز به کار شورای شهر یعنی یک شهریورماه معرفی خواهد شد. این اظهارنظرها بدین معنی بود که اعضای شورای شهر همدان قبل از آغاز به کار شورای شهر گزینه‌های خود را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و در نهایت شهردار همدان از بین گزینه‌ها انتخاب می‌شود.

اعلام 36 گزینه در ابتدای کار برای تصدی شهرداری همدان از سوی اعضای شورای شهر همدان یک شگفتی بود چراکه انتخاب از بین افرادی که بیشتر آنها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند دشواری خود را در پی داشت و از سوی دیگر روند انتخاب را طولانی می‌کرد.

مسیر انتخاب شهردار همدان به حدی طولانی شد که نه تنها شهردار روز نخست آغاز به کار شورای شهرهمدان معرفی نشد بلکه اعضای شورای شهر همدان مجبور شدند سیدمصطفی رسولی شهردار وقت همدان را به عنوان سرپرست شهرداری همدان معرفی کنند.

تعداد اعضای شورای شهر همدان پس از بررسی این گزینه‌ها به هشت رسید و قرار بر این بود این گزینه‌ها برنامه‌های اجرایی خود را برای شهرداری همدان ارائه دهند تا اعضای شورای شهر همدان به گزینه مطلوب خود دست یابند.

پس از ارائه برنامه اعضای شورای شهر همدان در بررسی و رأی‌گیری انجام شده به چهار گزینه صوفی، مجیدی، درویشی و مشهدیاری رسیدند و براساس اعلام اعضای شورای شهر همدان باید از بین این گزینه‌ها شهردار آینده همدان انتخاب می‌شد.

رایزنی‌ها توسط گزینه‌های شهرداری با اعضای شورای شهر به حدی رسید که روزانه آرا تغییر پیدا می‌کرد و این موضوع پیش بینی‌ها را با مشکل مواجه می‌ساخت.

روز موعود فرا رسید و 21 شهریورماه قرار بود شهردار همدان معرفی شود که به یک‌باره تمام معادلات به هم ریخت و رئیس شورای شهر همدان در اظهاراتی جالب اعلام کرد این چهار گزینه در یک سطح قرار دارند و تصمیم اکثریت اعضای شورای شهر همدان بر این شد تا این گزینه‌ها کنار گذاشته شده و گزینه‌های جدیدی مورد بررسی قرار گیرند.

علی رحیمی‌فر به عنوان یکی از مخالفان کنار گذاشتن گزینه‌ها معتقد بود که اعضای شورای شهر همدان حتی با شش رأی نیز شهردار را انتخاب کنند که این موضوع عملی نشد.

ورود گزینه‌های جدید، انتخاب شهردار همدان را وارد فاز جدیدی کرد که خبر از به هم ریختگی مدیریت شهری همدان در آینده نه چندان دور را می‌داد به طوری که رئیس شورای شهر همدان در اظهاراتش بروز برخی اتفاقات ناخوشایند در شهرداری همدان را تأیید کرد.

حسین مرادی شهردار سابق منطقه 22 تهران، حبیب ملایی‌یگانه شهردار سابق زنجان، مجید یوسفی‌نوید معاون معماری و شهرسازی شهردار همدان و محمدرضا محمدی مدیرکل محیط زیست همدان گزینه‌های جدید شورای شهر همدان بودند.

البته مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران دیگر گزینه شورای شهر همدان بود که در زمان مقرر شده شورای شهر حاضر به ارائه برنامه نشد و ارائه برنامه خود را منوط به تعیین تکلیف سایر پیشنهادهای مدیریتی در سطح ملی کرد.

سه‌شنبه چهارم مهرماه پس از ارائه برنامه توسط دو تن از گزینه‌ها، رئیس شورای شهر همدان خواستار رأی‌گیری بین محمدی، یوسفی‌نوید، مرادی و ملایی‌یگانه برای انتخاب یک نفر به عنوان شهردار شد که این موضوع با واکنش برخی اعضای شورای شهر از جمله سیدمسعود عسگریان، نرگس نورالله‌زاده و علی رحیمی‌فر شده و اختلافات تا حدی بالا گرفت که عسگریان و نورالله‌زاده جلسه را ترک کردند تا رأی‌گیری برای انتخاب شهردار انجام نشود.

بنابر اظهارات یکی از اعضای شورای شهر همدان سیدمسعود عسگریان به سبب اینکه گزینه مد نظرش در بین چهار گزینه نیست در رأی‌گیری شرکت نکرده و می‌خواهد بازی را برهم بزند.

آخرین جلسه صحن شورای شهر همدان بی نتیجه ماند تا هنوز شهر همدان بدون شهردار باشد که این موضوع به یکی از دست‌مایه‌های طنز در فضای مجازی تبدیل شده است.

متأسفانه وجود لابی‌های گسترده و خارج از عُرف در شورای شهر همدان در انتخاب شهردار برای همگان عیان شده و مردم و تشکل‌ها نیز این موضوع را درک کرده‌اند که معاملاتی در روند انتخاب شهردار همدان انجام می‌شود.

فردا شورای شهر همدان جلسه برگزار می‌کند تا شاید طلسم انتخاب شهردار همدان شکسته شود و فردی به عنوان شهردار همدان معرفی شود ولی این امر نیازمند ایجاد فضای تعاملی بین اعضای شورای و پرهیز از تفکر سیاسی است.

اما امروز شنیده‌هایی مبنی بر اضافه شدن دو گزینه خارج شده از لیست به گزینه‌های شهرداری همدان مطرح شد که انتظار می‌رود اعضای شورای شهر همدان با این اقدامات مردم را از انتخابشان مأیوس نکنند.

محمدرضا محمدی مدیرکل محیط زیست استان همدان زمانی که در بین هشت گزینه قرار گرفت داوطلبانه از این جایگاه انصراف داد ولی بعدها مشاهده شد که به عنوان گزینه‌های جدید از سوی شورای شهر همدان معرفی شد.

فردی که یک بار به دلایلی خاص از حضور در بین گزینه‌های شهرداری همدان انصراف داده و به نوعی این پست را در آب نمک نگه داشته است چرا باید دوباره به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شود.

حال شنیده می‌شود دو گزینه قبلی شهرداری دوباره باید به عنوان گزینه مطرح شود که این مسائل نشان از وجود معاملاتی است که اعضای شورای شهر همدان در انتخاب شهردار دارند و یا آن که روندی که تاکنون جلو آمده‌اند به بن بست رسیده و مجبور به عقبگرد شده‌اند.

با چنین روندی که مشاهده می‌شود هیچ دور از انتظار نیست که انتخاب شهردار همدان مجدداً به تأخیر بیافتد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار